17 Reacties

5 jaar geleden

Als het goed is krijgt jullie kind 1 van die 2 achternamen. Normaal is dat de naam die als eerste staat, vaak de naam van zijn vader. Maar denk dat hij daar een keuze in heeft.

5 jaar geleden

Staan er echt 2 achternamen op zn paspoort? Mijn kinderen zijn half turks maar hebben gewoon 1 achternaam, die van papa... als er 2 namen op zn paspoort staat dan krijgen je kinderen die ook

5 jaar geleden

Reactie op Denise5

Staan er echt 2 achternamen op zn paspoort? Mijn kinderen zijn half turks m ...
Hij heeft een Spaans paspoort dus er staan twee namen op

5 jaar geleden

Bij bekende van mij, hebben de kinderen allebei de Spaanse achternamen

5 jaar geleden

https://www.justis.nl/producten/naamswijziging/faq-achternaamswijziging/kan-ik-de-achternaam-van-mijn-kind-laten-wijzigen-vanwege-een-dubbele-nationaliteit.aspx Hier staat exact de uitleg want de basis is, en hoe je het kan wijzigen als je wel beide achternamen van de pappa wilt.

5 jaar geleden

In Spanje en veel Zuid-Amerikaanse landen is dat indd normaal. Ik bedenk me nu trouwens iets anders. Mijn schoonzus is Mexicaanse. Zij heeft toen ze getrouwd is met m’n broer haar vaders naam gehouden als tweede achternaam. Maar daarvoor had ze dus haar vaders naam en haar moeders naam als tweede naam. Dus normaal zou jullie kindje jouw naam er ook bij krijgen. Maar aangezien jullie in Nederland wonen, denk ik dat jullie kindje alleen de eerste naam krijgt van de vader.

5 jaar geleden

Het is dus nooit zo dat de kinderen exact hetzelfde als ouders heten.

5 jaar geleden

Reactie op Denise5

Staan er echt 2 achternamen op zn paspoort? Mijn kinderen zijn half turks m ...
Halloo.. Wij Turken hebben altijd 1 achternaam en die is dan de achternaam van onze mannen.. Ook al heb je dubbele nationaliteit dan nog krijg je de achternaam van de vader.

5 jaar geleden

Reactie op Meraalh

Halloo.. Wij Turken hebben altijd 1 achternaam en die is dan de achternaam ...
Het gaat er niet om dat je twee nationaliteiten hebt. Dit is puur in Zuid-Amerikaanse landen en Spanje zo. Daar heeft iedereen de achternaam van vader en moeder.

5 jaar geleden

Reactie op Meraalh

Halloo.. Wij Turken hebben altijd 1 achternaam en die is dan de achternaam ...
Dit heeft niets met dubbele nationaliteit te maken of whatsoever. Kindjes in Spanje krijgen bij geboorte een achternaam samengesteld uit de eerste achternaam van vader en eerste achternaam van moeder. Dat vormt uiteindelijk 1 volledige achternaam zoals bij de man van TS

5 jaar geleden

Reactie op DEM89

Het gaat er niet om dat je twee nationaliteiten hebt. Dit is puur in Zuid-A ...
Dat klopt dat weet ik zij kunnen 2 achternamen krijgen van de vader wat mij heel leuk lijkt :) Maar bij ons ( Turken ) heb je maar 1 achternaam vind wel jammer nu hoor 2 achternamen lijkt me heel uniek 🙈

5 jaar geleden

Reactie op Meraalh

Dat klopt dat weet ik zij kunnen 2 achternamen krijgen van de vader wat mij ...
Ja, maar wat Turken hebben is dus hetzelfde als bij de rest van de wereld. Uitzondering op de Spaanstalige landen. Zo werkt het ook bij Nederlanders. Staat helemaal los van het hebben van dubbele nationaliteit. :)

5 jaar geleden

Reactie op Meraalh

Dat klopt dat weet ik zij kunnen 2 achternamen krijgen van de vader wat mij ...
Oh en ze krijgen dus geen twee achternamen van de vader. Als ze in Spanje zouden wonen zou ze de eerste achternaam van vader krijgen en tweede achternaam van moeder.

5 jaar geleden

Je kan trouwens kiezen of het de achternaam van moeder of vader krijgt. Standaard bij getrouwde stellen is het de naam van de vader, en bij niet getrouwde stellen is de achternaam van moeder standaard. Dit kan bij erkenning aangepast worden.

5 jaar geleden

Ik had eigenlijk ook twee achternamen (indo met portugese achternaam. Maar ben blij dat mijn ouders alleen de eerste hebben doorgegeven! Deze is al moeilijk genoeg voor ons Nederlanders namelijk haha. Onze baby krijgt de achternaam van zijn vader. Ook al vind ik mijn achternaam veel mooier, vaders Nederlandse achternaam is een stuk makkelijker 🤷!

5 jaar geleden

Heb vrienden in die situatie en kinderen hebben allebei de twee achternamen van de vader. Vind de vader zelf heel raar omdat het normaal betekent dat het ‘zussen of broers’ van hem zijn. Zelf heb ik 1 kind geboren in spaanstalig land en heeft, zoals daar gebruikelijk, 1e achternaam vader en 2e die van mij. Tweede kind is NL geboren en dan volgen ze achternaam van 1e kind (gelukkig!)

5 jaar geleden

Kan je zelf kiezen maar normaal gesproken is het beide van de vader. Ik ben zelf latina dus mijn kind krijgt dan beide achternamen van zijn vader en van mij. Dat is de traditie bij ons. Maar het is dus wat je zelf wilt😊