Hallo allemaal,
Mijn dochtertje van 3,5 jaar spreekt nog veel letters verkeerd uit. Vooral de: g, r, v, w en woorden zoals speen (met twee medeklinkers) waarvan ze nog geregeld een letter eruit laat. Ik weet dat de letter ‘r’ nog langer fout ‘mag’ gaan.
We gaan elke week naar logopedie (sinds haar 3e verjaardag), maar ergens vind ik de vooruitgang toch wel minimaal.
Haar verdere taalontwikkeling gaat goed. Ze praat in lange zinnen en begrijpt werkelijk alles. Haar woordenschat is goed. Het enige is dat er meerdere woorden in die lange zinnen voor onbekende niet verstaanbaar zijn. Wij begrijpen haar overigens wel altijd.
De logopediste heeft aangegeven dat het vooral belangrijk blijft om het goede voorbeeld te blijven geven en dit veel te herhalen. Dit doen we uiteraard, maar het is heel lastig om dit bij haar erin te krijgen. Eigenlijk vervangt ze alle moeilijke klanken voor de letter ‘t’.
Een half jaar geleden had ik nog wel het vertrouwen dat het snel goed zou komen, maar na een half jaar begin ik mij toch ergens zorgen te maken. Ze moet over een half jaartje naar de basisschool en ik zou het vreselijk vinden als ze daar niet begrepen wordt.
Ze gaat nu al 2 dagen naar een opvang voor 3 jarigen. Als voorbereiding op de basisschool. Ook hier geeft de juf aan dat het iets lijkt te verbeteren, maar dat ze nog regelmatig niet begrepen wordt door de juffen en andere kinderen.
Zijn er meer kindjes met hetzelfde probleem? En hoe gaan jullie hiermee om? Of heeft er iemand misschien zoiets meegemaakt met een (nu) ouder kind?
Alvast bedankt voor jullie reacties.