46 Reacties
5 jaar geleden
Hee ik heb een fobie voor naalden en ik moest vorige week bloedprikken toen was ik daar toch niet gedaan heb ik een zalfje aangevraagd bij me dokter zodat me arm beetje verdoofd en ga ik volgende week weer proberen
5 jaar geleden
Niet prettig maar dat is omdat mijn aderen altijd stoer doen met naar voren komen. Als ik een goeie prik dag heb dan merk je er helemaal niets van 1 buisje of 6. Als het een dag is dat me aderen niet mee werken en de persoon in kwestie niet geweldig prikt dan heb ik dagen een blauwe plek maar niets wat je niet aan kunt. Komt goed. Rustig ademen en kijk gewoon recht vooruit. Success
5 jaar geleden
Je bent niet de enige die bloed prikken niks vind. Als je het van tevoren aangeeft kunnen ze er denk ik wel rekening mee houden. Ik heb wel eens gehoord dat ze soms een tafel hebben waar je kunt gaan liggen, dat helpt meestal al. En vooral: kijk de andere kant op.
5 jaar geleden
Geef het vooral even aan 😘
Ik zou er verder ook niet te veel aan denken, het moment zelf zal snel voorbij gaan en ik kan je ook de tip geven om gewoon de andere kant op te kijken (doe ik zelf ook altijd 🤭)
5 jaar geleden
Ik vond de pleister die ik later eraf moest halen trouwens het pijnlijkste gedeelte haha. Prikken zelf voel je nauwelijks. Succes! 😊
5 jaar geleden
Je voelt even een heel klein steekje, doet eigenlijk geen pijn! Beetje hetzelfde gevoel alsof iemand je snel knijpt met de nagels 😂 van het bloed afnemen voel je eigenlijk niks, het meeste pijn doet de pleister eraf halen als je ook wat haartjes op je arm hebt 😂
Mischien een snoepje in je mond doen kan voor wat afleiding zorgen 😊 je mag lekker in een stoel zitten dus als je snel slecht word dan zit je in ieder geval 😅
5 jaar geleden
Ik zag er erg tegenop om voor het eerst bloed te laten prikken! Vond het ook best pijnlijk, maar eigenlijk duurt het maar een paar minuten (meestal) en is het dus zo weer voorbij :)
5 jaar geleden
Oh meid, snap dat je dat spannend vindt zo de eerste keer maar geloof me het is zo snel voorbij. Vind het zelf echt niks voorstellen.. Paar weken geleden nog laten doen en mag volgende week weer.. Is een piep klein prikje en dan is het al klaar. Even de andere kant op kijken want dat kan anders wel een beetje akelig zijn als je er gevoelig voor bent. You can do this 💪! Succes morgen..
5 jaar geleden
Vroeger viel ik altijd flauw van bloed en bloedprikken, maar daar ben ik gelukkig overheen gegroeid. Het doet ook amper pijn. Beetje kletsen met degene die prikt en voor je het door hebt is het al voorbij.
5 jaar geleden
Ik vertel er altijd bij dat ik angst ervoor heb. Dit zodat ze er een beetje rekening mee kunnen houden. Tot nu toe gaat het goed bij mij. Paar jaar geleden was het voor mij ook niet te doen en liet ik mezelf ook echt niet prikken. Gelukkig ben ik eroverheen gegroeid. Voor mij helpt het heel erg om muziek in te doen en op me telefoon te kijken. Dit geef ik gaan en is meestal geen probleem. Succes dit gaat jou ook lukken.
5 jaar geleden
Ik kan wel zeggen dat het niks voorstelt, maar als je het eng vind, dan vind je het eng en dan heb je niks aan mijn mening ;)
De dames die op de bloedafname werken doen de hele dag niks anders en kunnen dat net zo makkelijk als dat jij een boterham smeert.... Vertel ze eerlijk dat het je eerste keer is en dat je het spannend vind.
Als je meer als 3 buisjes moet vullen gebruiken ze vaak uit zichzelf al een vlindernaaldje en anders kan je hier om vragen... Dit is een naaldje met een kort slangetje eraan. Dan voel je minder "gerommel" aan je arm omdat het buisje wisselen een stukje van je arm af gebeurd...
Verder is het even afhankelijk van jezelf wat het beste werkt, veel mensen kijken liever de andere kant op. Sommige mensen nemen oortjes mee en zetten muziek op, of neuriën of zingen zelf een liedje (dat mag best happy birthday zijn als je even niks weet) en weer anderen die kletsen en op los met de dame die prikt.
Een stressballetje of klein knuffeltje in je andere hand kan ook nog werken, de hand van je prikarm moet je proberen te ontspannen dan voel je er namelijk het minst van.
Nu in tijden van corona doen ze waarschijnlijk wat moeilijker over het mee nemen van iemand (bijvoorbeeld je moeder) die je een beetje kan afleiden door met je te praten.
Hopelijk heb je hier wat aan en heel veel succes met bloedprikken straks!
Komt vast helemaal goed! 😘
5 jaar geleden
Ik moest gister 💉8 buisjes bloed prikken . En helaas heb ik altijd de pech dat het niet via mijn arm gaat maar op mijn hand en das vaak wat pijnlijker.. Ik heb dunne diepliggende aders dus in de arm zijn ze onvindbaar 😅😵 vind bloedprikken dus geen pretje.. maarja wat moet dat moet denk ik altijd maar.. ik kijk altijd de andere kant op en luister een muziekje op me telefoon 😊🎧 You can do it💪🍀
5 jaar geleden
Ik was voordat ik zwanger was bloed donor. Dus ik ben andere kant van bang zijn. Vind het wel leuk/interessant. Ik kijk ook altijd even hoe de naald er in gaat.
Zelf ben ik ook makkelijk te prikken.
Vorige week ging het echter zo snel, hele goede prikker en lieve dame die van praatje hou, dat ik niks ik de gaten had.
Geef aan dat je nerveus bent en de eerste keer is. Kijk weg/kijk de persoon aan om praatje te maken. Muziekje op of podcast.
Als de naald er in zit hoor je verder niks van de hoeveelheid buisjes te voelen.
Doe je dit wel geeft het aan. Klein beetje de naald bewegen is voor hun geen probleem en jij kan je daardoor veel beter voelen bij wisselen van buisjes.
Succes!
5 jaar geleden
Ik ben zelf echt een ramp met bloedprikken, maar de zusters zijn altijd super behulpzaam. Geef gewoon aan dat je het spannend vindt. Als je je tijdens het prikken zwak begint te voelen, zicht- of geluidsveranderingen ervaart, zeg dat dan meteen. Het laatste wat ze willen is dat je tegen de vlakte gaat en ze hebben veel truckjes om je erbij te houden. Vaak is er ook de mogelijkheid om je liggend te laten prikken ipv zittend.
Mijn tip: neem iemand mee om je te chauffeuren, voor het geval je je zwak voelt naderhand. En breng een flesje ranja/cola en zoute koekjes of een zakje naturel chips mee.
5 jaar geleden
Ik ben er zelf niet bang voor maar heb een vriendin die dat wel heeft. Zei geeft altijd aan dat ze weg kijkt en dat ze prikster niet moet zeggen wanneer ze begint. Op die manier wordt ze eigenlijk pas bang als de naald er al in zit en dan is het gevaar eigenlijk al geweken. We zorgt ze dat er altijd iemand met har mee gaat (wacht nu buiten in de auto ivm Corona) zodat ze daarna lekker tot rust kan komen.
5 jaar geleden
Ik lees hier heel veel dat het geen pijn doet. Maar mijn ervaring(en) zeggen mij toch anders 🙈 ik vind het prikken en zolang de naald erin zit toch wel pijnlijk. Maar ook weer niet iets dat je niet aankunt ofso. Maar zeggen dat het pijnloos is, nee dat zou ik niet zeggen. Ikzelf heb ookwel enorm angst van naalden en neem dan ook altijd iemand mee ik ben ern à ook niet echt in staat om zelf te rijden enzo. Gewoon van de stres die ik mezelf aandoe 🙈 ik heb dit al van jongsafaan door slechte ervaring in het ziekenhuis als kind. Ik denk ook dat dit ermee te maken heeft dat ik het wel pijnlijk vind en anderen niet....