13 Reacties

2 maanden geleden
Ik heb het beleid nog niet ontvangen, maar hier zou ik ook wel van schrikken (en balen). Klinkt mij raar in de oren, dat je dan inderdaad op moet komen draven, of iemand moet laten komen om het op te lossen... arm kind, en jeetje, wat een gedoe voor jou als ouder. Wat je zegt, als het structureel is, is het wat anders. Maar bij een ongelukje...
Ik weet alleen niet wat je eraan kan doen. Maar ik zou het zeker bespreken.

2 maanden geleden
Reactie op Cirche
Ik heb het beleid nog niet ontvangen, maar hier zou ik ook wel van schrikke ...
Ja dat vind ik dus ook, ik twijfel om na te vragen wat het beleid is bij een andere school in de buurt. Nadeel is dat ze nu hier ook naar de peuterschool gaat, dus ze zou dan in het zelfde gebouw blijven. Andere school is weer alles nieuw en het is al zo spannend.. Kans op een ongelukje is daardoor ook weer groter natuurlijk, wat baal ik hiervan zeg. 😔

2 maanden geleden
Hier exact hetzelfde gehoord van meerdere basisscholen. Gisteren nog van een vriendin gehoord en daar zij de juf letterlijk: gelukkig duurt school maar tot 2 uur dus het kan nooit erg lang zijn... Hier viel mijn mond ook van open.
Wel hebben wij inderdaad bij ons al gehoord dat er niet geholpen wordt met een toiletbezoek, wel dat er een reserve setje mee mag voor mocht het echt een keer misgaan, hierbij is verder niks gezegd over het wel of niet helpen van het kindje. Wellicht dat het beleid ook streng is maar een juf dit voor een enkele keer nog door de vingers ziet oid.
Maar ergens snap ik met 32 kleuters wel dat ze niet iedere kunnen helpen stel iedereen heeft 1 ongelukje per maand sta je iedere dag een kind op te frissen terwijl de rest van de klas zonder toezicht zit.
ergens nu blij dat mijn dochter angst heeft om ergens anders te poepen dus de kans groot is dat het niet gebeurt op school... Helaas kan zij zelf nog niet afvegen, zij is hier echt nog te klein voor en gaan we vanaf volgende maand maar echt intensief oefenen....

2 maanden geleden
Reactie op Anoukk98
Hier exact hetzelfde gehoord van meerdere basisscholen. Gisteren nog van ee ...
Ik kan me er ook wel in vinden dat het niet structureel kan, maar na 3x in gesprek gaan is bijvoorbeeld ook een optie. Ik begrijp ook dat de juffen wel andere dingen te doen hebben met zo’n grote groep, maar een kind doet het niet expres en die zo machteloos laten zitten vind ik niet kunnen. Ze poept hier meestal ‘s avonds dus de kans is klein, maar ik wil wel dat als het nodig is dat de juf er voor haar is. Ze redt zichzelf verder helemaal, afvegen aankleden, omkleden..
Ik heb net gebeld en wordt vandaag als het goed is terug gebeld door een kleuterjuf. Persoon aan de telefoon wist het niet maar vond het ook erg raar als dit het geval was.

2 maanden geleden
Reactie op Kruimel90
Ik kan me er ook wel in vinden dat het niet structureel kan, maar na 3x in ...
Ja snap ik helemaal hoor! Ik hoop ook echt niet dat ze het zo hard gaan zien... Zeker gezien de meeste kindjes van 4 echt nog niet op een juiste manier kunnen afvegen bij eventueel poepen... Ik heb binnenkort een kennismaking met de juf zelf, ga het dan ook nog wel even navragen... Misschien dat de regels heel hard zijn maar uiteindelijk hopelijk!! coulanter erin als dat het geschreven staat..

2 maanden geleden
Ik lees het zo dat ongelukjes kunnen gebeuren en ze zichzelf moeten kunnen redden met een schoon setje kleding. Het staat er geschreven misschien vrij hard, maar in werkelijkheid zullen ze vast met begrip met je kindje omgaan. En bij een structureel probleem zal er vast een gesprek komen. Mijn ervaring is dat kindjes inderdaad zelf moeten omkleden, maar bijv. een keertje diaree wordt echt wel geholpen.

2 maanden geleden
Het staat er ook wat vaag. Ze maken onderscheid tussen ongelukjes en 'vaker dan 3x', vervolgens weer verder over de ongelukjes. 3x binnen hoeveel tijd? Maar echt ik heb nog nooit gehoord dat ze een kind in de poep laten zitten, onmenselijk bijna..

2 maanden geleden
Het staat er ook wat vaag. Ze maken onderscheid tussen ongelukjes en 'vaker ...
Ja dat is dus ook wat bij mij zo “zwaar” weegt. Stel dat je er een uur over doet ivm werk etc, dan zit ze een uur in de poep?! Alsof ze zich nog niet shit (sorry ik kan het niet laten) genoeg voelt dan..
Ik zou terug gebeld worden vrijdag maar dit is niet gebeurd, morgen er dus maar achter aan bellen.

2 maanden geleden
Het staat er ook wat vaag. Ze maken onderscheid tussen ongelukjes en 'vaker ...
Ik heb na rond vragen bij vrienden en kennissen wel gehoord dat dit dus vaker de afspraak is omdat het te druk is. Ze kunnen in zo’n grote groep niet de kinderen alleen laten om 1 kind te helpen buiten de klas. Ik snap dat ze het druk hebben maar zo gaan ze niet met mijn kind om.. 🫣

2 maanden geleden
Ik denk dat de school het inderdaad heeft opgenomen in het beleid om dat het veel van de juf vraagt om een kind te verschonen en dit met personeelstekort en zieken etc niet altijd haalbaar is. Een dergelijk ongelukje kan zo 20 minuten in beslag nemen. De juf kan echt die anderen niet alleen laten en het afschuiven op een stagiaire of de conciërge lijkt me ook niet een wenselijke standaard. Dus wijzen ze ouders op hun verantwoordelijkheid; kun je zelf niet, regel dan iemand anders. En waarschijnlijk doet de juf het in 9vd 10 gevallen gewoon en voelen ouders zich dankbaar als de juf het toch gedaan heeft. En die ene keer dat het echt niet lukt, ja dan weten ouders van het beleid en is bellen geen probleem.
Oh trouwens hartstikke invullen voor een ander van mijn kant. Ik zou het altijd even aan de juf vragen ook;)

2 maanden geleden
Reactie op Kruimel90
Ik heb na rond vragen bij vrienden en kennissen wel gehoord dat dit dus vak ...
Het is het beleid van veel scholen. Maar in de praktijk heb ik nog niet gehoord dat er zo met een kindje omgegaan wordt. Hier helpt de onderwijsassistent, vrijwilliger of stagair even. Maar kindjes die 2 plas ongelukjes per dag hebben worden op een gegeven moment wel geacht zichzelf te gaan omkleden. Gaat dat niet dan worden de ouders gebeld. En sowieso even een gesprek, maar daaruit komt inderdaad altijd dat de ouders een oplossing moeten zoeken. Ik denk echt dat je je weinig zorgen hoeft te maken, ieder nieuw kindje heeft wel eens een ongelukje en dat lost zich altijd wel op.

vorige maand
Staat bij iedere school in het beleid en lijkt mij zeer logisch. Het is vooral bedoeld om aan te geven zindelijkheidstraining serieus te nemen. Als 30 kleuters 1x per dag hulp nodig hebben met omkleden en/of verschonen en de juf is daar gemiddeld 2 min mee bezig (en dat is behoorlijk snel), dan is de groep dus al een uur per dag zonder toezicht.
Maar in de praktijk komt het er eigenlijk altijd op neer dat een ongelukje kan gebeuren en er dan echt wel geholpen wordt. Gebeurt het structureel zonder medische reden, dan worden ouders gebeld voor het verschonen.
Wij hebben hier met vriendinnen wat afgesproken. Iedereen is wel een dag thuis en alles bij elkaar is er iedere dag iemand thuis. Ook oma’s helpen ons hierbij. Wij hebben geen moeite met het verschonen van elkaars kinderen. In de praktijk is het 1x voor gekomen dat iemand een poepbroek heeft verschoond, dus loopt vast wel los❤️