85 Reacties

3 jaar geleden

Ik Heb zelf nog geen ervaringen en zit we te denken en te twijfelen. Nu heb ik in mijn hoofd om borstvoeding te geven Maar met een pomp. Want ik wil echt niet dat mijn kind naar me tepel verlangt hahaha lijkt me zo vreemd. Maar na 2 maanden wil ik gaan afbouwen want met 3 maanden willen we de baby op de opvang zetten en dan lijkt het mij het meest handige.

3 jaar geleden

Omdat ik zwanger ben van de eerste ben ik eigenlijk nog niet in de positie om echt erover mee te praten. Ik weet wel dat ik het wil proberen, omdat mijn moeder al haar kinderen bijna 2 jaar borstvoeding gaf. Volgens haar ging dat ook niet zonder slag of stoot en vooral in het begin. Ik wil het dus proberen om net zo te doen onder het motto dat het even doorbijten is, omdat ik alles over heb voor een goede start voor mijn kind. Ik overweeg zelfs al te kijken voor een lactatiekundige, mocht het mij zelf niet helemaal lukken. En ik weet niet of het toeval is of niet, maar geen van ons heeft allergieën e.d., ik vermoed dat borstvoeding hier een bijdrage aan heeft gehad.. ik zou het op z'n minst dus proberen in jouw situatie, desnoods met een deskundige of met een goede kolf als dat voor jou verschil maakt. Succes en je bent echt geen mindere moeder als je kunstvoeding geeft!

3 jaar geleden

Hier ook zo'n "egoïst" bij de eerste 2 weken gegeven maar er waren een aantal dingen waardoor het niet lekker en lastig ging. Het voelde zo opgelucht. Ik vond het zo'n "gedoe". Mss heel egoïstisch, maar daarom dus ook niet mee begonnen bij de 2e. Even schuldig gevoeld toen ik wel stuwing kreeg en er niks mee deed. Maar toch ga ik er nu weer niet aan beginnen. Een stemmetje in m'n achterhoofd zegt wel dat ik het mss toch moet proberen. Maar na de 2e absoluut geen spijt gehad dat ik het niet heb gedaan.

3 jaar geleden

Ik zie geen voordelen bij borstvoeding. Uit wetenschappelijk onderzoek is dat ook niet gebleken.

3 jaar geleden

Reactie op Judith8714

Hier ook zo'n "egoïst" bij de eerste 2 weken gegeven maar er waren een aant ...
Egoistisch misschien niet het juiste woord... maar zo voelt het wel bij mij. Fijn te lezen dat er meer van dat soort zijn hahahaha. Hoe hou je die stuwing eigenlijk tegen of hoe wordt het minder?

3 jaar geleden

Ik ga er bij de tweede ook niet aan beginnen. Bij onze eerste twijfelde ik al, heb mij toen door de borstvoedingmaffia over laten halen. Heb het 5 dagen volgehouden maar voelde mij verschrikkelijk en de kleine viel alleen maar af (waarschijnlijk te weinig voedingsstoffen in mijn melk omdat ik zelf aan het herstellen was van ruim 2 liter bloedverlies bij de bevalling). Daarna over gestapt op fles voeding en ik was blij en de kleine meid dus ook. Mijn opa (helaas al een aantal jaar geleden op 96 jarige leeftijd overleden (dus dat zegt iets over zijn generatie)) zei altijd al wat god niet geeft geeft nutricia. Dus ik denk altijd als een man die generatie al zo dacht, dan is flesvoeding ook prima

3 jaar geleden

Omdat ik zwanger ben van de eerste ben ik eigenlijk nog niet in de positie ...
Qua allergieen klopt dat in mijn geval helaas niet. Dochter die ik het langst borstvoeding heb gegeven, 5 mnd, heeft de meeste allergieen 😅🙄 Het is inderdaad doorbijten in het begin, opstart is lastig en bij mn dochter heb ik dat mogen ervaren dat het heel prettig en fijn kan zijn. Daarom bij tweede ook weer mee begonnen. Alleen daar kwam dus dat mooie deel maar niet en had ik zoveel pijn dat ik niet meer verder kon (ook lactatiekundige ingeschakeld toen).

3 jaar geleden

Reactie op Mona3008

Ik zie geen voordelen bij borstvoeding. Uit wetenschappelijk onderzoek is d ...
Er zijn talrijke wetenschappelijke bewijzen van de voordelen van moedermelk. https://www.medela.nl/borstvoeding/jouw-borstvoedingsperiode/voordelen-van-borstvoeding-voor-je-baby

3 jaar geleden

Reactie op ShannaEgging

Ik ga er bij de tweede ook niet aan beginnen. Bij onze eerste twijfelde ik ...
Blije moeder = blij kind, dat is vaak wel zo! Ik wil de borstvoeding niet bij voorbaat al afserveren, dat is een beetje het punt. Ik vind dat ik het moet proberen en wie weet gaat het supergoed en zo niet dan ook snel over op fles (en niet te lang daarmee wachten zoals bij de 2e). Alhoewel als het max 3 mnd is dan moet ik met 2 mnd al afbouwen en dan ben ik net goed op weg.... naja.... hersenkronkels. Maar het helpt om verschillende verhalen te lezen... dank daarvoor!

3 jaar geleden

Qua allergieen klopt dat in mijn geval helaas niet. Dochter die ik het lang ...
Wat vervelend zeg! Maar ik denk ook als het niet gaat dan gaat het niet. Anderzijds denk ik dan wel weer dat het het recht van je kind is om het minstens te proberen. Maar dat is natuurlijk aan iedereen zelf en elk lichaam is anders 😊

3 jaar geleden

Wat vervelend zeg! Maar ik denk ook als het niet gaat dan gaat het niet. An ...
Inderdaad, het recht van de derde om ook die start te krijgen en wat niet gaat dat gaan niet. Ik vind het een mooi uitgangspunt. Stof tot nadenken. Ik heb nog even...tnx

3 jaar geleden

Persoonlijk wil ik borstvoeding gaan proberen, al is het voor de speciale ervaring. Wel zal om snel gaan afbouwen want ik voel er absoluut niks voor om op mijn werk te gaan kolven 🙈

3 jaar geleden

Bij de eerste ook gestart met borstvoeding. Na 3 weken zei de vroedvrouw zelf dat ik beter zou stoppen. Ik had zo goed als niets van melk. Een hele opluchting toen ik gestopt was! Het was nogal een gedoe: afkolven, geven aan de kleine, nog flesvoeding bijgeven en alles kuisen. Tegen de tijd dat ik klaar was mocht ik al bijna opnieuw beginnen. De zwangerschap was ook al geen pretje. Nu heb ik opnieuw niet de meest aangename zwangerschap en deze keer wil ik vanaf de eerste dag ten volle genieten. Ik voel mij daar zeker niet schuldig over, ik ben geen slechtere mama omdat mijn kind onmiddellijk flesvoeding zal krijgen. Iedereen moet doen waar zij zich het beste bij voelt.

3 jaar geleden

Ik wil weer voor de borstvoeding gaan. Met mijn dochtertje liep het vanaf geboorte als een trein. Helaas maar 6 weken gelukt door stress.. mijn melkproductie stopte doordat mijn vader ziek bleek te zijn na de geboorte en was opgegeven in mijn kraamtijd 😢 rende te veel op en neer naar het zknhuis en fysio. Ben toen gedwongen over gemoeten op kunstvoeding en het was ook prima zo na een paar tranen en even rot voelen. Waarom zou kunstvoeding egoïstisch zijn? Iedereen moet zelf weten waar zij zich het beste bij voelt. Niet iedere vrouw kan/wil borstvoeding geven. Heb het bij een vriendin gezien die wilde hoe dan ook.. tot bloedens aan toe. Nou mij niet gezien😇

3 jaar geleden

Reactie op ShannaEgging

Ik ga er bij de tweede ook niet aan beginnen. Bij onze eerste twijfelde ik ...
Same here! Ik heb te veel gelezen en ben lid geweest van zo'n bv groep op fb. De echte maffia is er niks bij... We gaan dus ook weer voor flesvoeding bij nummer 2.

3 jaar geleden

In het begin heb ik zo lopen modderen met bv. 6x borstontsteking en kloven lactatiekundige erbij gehaald. Na 7 weken een second opinion gehad. Vanaf toen ging het goed. Ik was slecht in zwanger zijn, slecht in gevallen en wilde hier ook niet in falen. Ik ben zeker geen maffia, iedereen moet doen waar ze zich fijn bij voelt. Maar ik ben zooooo blij dat ik heb doorgezet! Ik vond het gezellig en juist makkelijk. Altijd bij je, op temperatuur en geef je nooit te veel. Maar in het begin kan het wel pittig zijn, is ook mijn ervaring.

3 jaar geleden

Doe gewoon wat goed voelt, het is tich niet egoïstisch dat je er ook wilt zijn voor je andere kinderen? En mij hebben ze wijsgemaakt dat borstvoeding wel een goede start geeft, maar dat de flesvoeding van nu zeker niet moet onderdoen. Mijn eerste kindje heeft 6 maand borstvoeding gehad en zijn imuunsysteem is niet beter of zwakker dan zijn fleszuigende neefje... Dus voel je niet slecht, happy mommy = happy baby = happy gezin 😉 Succes met je keuze xx

3 jaar geleden

De echte keuze zal na de bevalling pas genomen worden. Bij mn eerste dacht ik lekker nuchter; als het lukt, lukt het en anders geef ik wel kv. Nooooou..... nooit gedacht dat ik er zo in zou doordraaien. En maar doorzetten met de bv en maar doorzetten.. uiteindelijk tot 5 maanden volgehouden. Nu vertik ik het om maar te beginnen weer aan de bv... maar ja kan nu wel weer van alles gaan roepen.. 😋

3 jaar geleden

Ik heb bv gegeven.... 2 dgn... verschrikkelijk, haha. Ik had een keizersnede, de begeleiding in het ziekenhuis was niet heel erg geweldig. Ik blijk een moeder op gevoel te zijn ( om het zo uit te drukken)... dus id voetjes vd baby knijpen om het kindje wakker te maken voor de voeding, dat is het bij mij dus niet. Baby wilde dat ook niet en toen kwamen de tepelhoedjes... want ik had verkeerde tepels ( geloof er tot op de dag van vandaag nog geen snars van).. toen kwam het afkolven maar na 1 nacht was ik er klaar mee... echtgenoot boos, de hele nacht niet geslapen... dit zou ik geen week volhouden. Toen kwam de kraamhulp.. tepelkloven ( ik wist niet dat tepelkloven er uitzagen als gewoon de tepels die ik had zonder wondjes/plekjes of afwijkingen)... overgegaan op flesvoeding. Wat een verademing! En wat fijn dat er mensen waren die voor het eerst een babietje vast konden houden en voeden. Heel bijzonder. En mijn baby? Is ondertussen een zeer gezonden 3 jarige peuter die het woord NEE heeft uigevonden. Moraal van het verhaal.... doe wat je hart je ingeeft. Desnoods haal je een pot, probeer je het... en als het niet lukt, huppa!

3 jaar geleden

Desnoods haal je een pot, probeer je de bv... en als het niet lukt, huppa!