24 Reacties
5 jaar geleden
Zelf nog geen ervaring mee. Maar mama had de angelsound zei gebruikte hem regelmatig. Ik las dat het vanaf 14 weken kan maar met een beetje geluk lukt het ook iets eerder. Raak wel niet in paniek als je geen hartje vind, soms lukt dat gewoon niet als je er tevroeg mee begint. Ik zou wel minimum tot 12 weken wachten want het zijn onnodige golven die je naar je kleintje stuurt en nu zijn ze nog zoo kwetsbaar.
5 jaar geleden
Wij hebben deze aangeschaft met m'n schoonzus toen wij beide zwanger waren van de eerste: Luvion Doppler Deluxe-80
Met het apparaat kun je zelf zoeken op je buik en door de oordopjes kun je de hartslag horen.
Het kan je best onzeker maken als je hem niet kan vinden, omdat hij vooral in het begin heel ver beneden ligt. Echt op of net iets boven je schaamstreek.
Was wel heel tof om het te horen en om het op te nemen op je telefoon. Geloof dat wij het tussen de 12 en 14 weken voor het eerst hebben geprobeerd. Ze adviseren het niet te vaak en te lang te doen ivm straling, beetje net als met een echo.
5 jaar geleden
Voor 12 weken is luisteren naar het hartje gevaarlijk heb ik van de verloskundige begrepen, kan dan zelfs miskraam veroorzaken. Goed om te weten!
(Mijn vorige zwangerschap hadden we rond week 8 een pretecho met de halfbroers, toen heeft de echoscopist wel geluisterd. Vk schrok daar nogal van toen ik dat tijdens de termijnecho vertelde. Gelukkig is alles toen goed gegaan!)
5 jaar geleden
Ik heb al van 8 weken een doppler in huis (mama had deze nog liggen) het is nu heeeel verleidelijk om deze te gaan gebruiken. Ik las overlaatst dat sommige vrouwen al van 9 weken het hartje konden vinden. Ikzelf ben nu 10+6 maar bij de pretecho zagen ze dat ik 2 dagen verder zou zijn dan wat de gyn heel in het begin had gemeten. Dus 11+1. Ik weet dat het in principe niet mag voor 12 weken, maar het is zooo moeilijk het niet even voor ene minutje te proberen. Het is ook het eerste wat ik ervan hoorde, mijn mama heeft nog ene zoontje vna nu bijna 2, mocht altijd vroeger de hartslag horen de jongste van mijn beste vriendin is nu 6 maanden en ook zei hoorde het hartje al bij de 1ste echo. Pff nog even tandenbijten tot volgende week zeker.... Kan me alleen moeilijk voorstellen dat plots van de ene op de andere dag het niet meer gevaarlijk zou zijn... Snap niet zo goed vanwaar dat komt en ene echo is dan iet gevaarlijk zo vroeg? Beetje vreemd vind ik het.
5 jaar geleden
Na 12 weken pas proberen 😊 heb hem nog in huis van mijn vorige zwangerschappen vond het wel fijn om af en toe even te kunnen controleren
5 jaar geleden
Na 12 weken pas proberen 😊 heb hem nog in huis van mijn vorige zwangerscha ...
Heej mgd, waarom pas na 12 weken, zeg je dit vanwege de adviezen van de gyn of omdat het toestel dit zegt? Die van mij zegt vanaf de 12de week dus van zodra je 11 weken gepasseerd bent. Maar ja gyn zegt pas na 12 weken. En het is zooooo verleidelijk om even te proberen. 😬
5 jaar geleden
Reactie op Sarah0204
Ik heb al van 8 weken een doppler in huis (mama had deze nog liggen) het is ...
Een echo’s zijn andere ‘sterkte/soort’ geluidsgolven als een Doppler. De effecten van beide op de baby zijn onbekend.
Omdat ze niet weten of het gevaarlijk is raden ze aan maximaal 2 minuten per week een Doppler te gebruiken. Dit altijd pas na week 12/13. Omdat dan de organen gevormd zijn en eventuele schade van de geluidsgolven op de aanmaak van de organen onbekend is.
5 jaar geleden
Reactie op Smileys
Nadat de organen gevormd zijn. Week 12/13 is dit volgens mij.
Hmm wel niet oké dan eigelijk dat de doppler aangeeft dat het vaanf de 12de week kan dus vanaf 11 weken zwangerschap... Maar bedankt voor de info had geen idee dat het met de organen te maken had.
5 jaar geleden
Reactie op Sarah0204
Heej mgd, waarom pas na 12 weken, zeg je dit vanwege de adviezen van de gyn ...
Jaa ik denk altijd maar ja heel verleidelijk maar waarom het risico nemen?😊 dat weekje zal het hem hoe moeilijk ook dan ook niet doen dus ik wacht hem liever af 🥰 is persoonlijk hè geen aanval ik wil het ook het liefst nu al horen (7 weken) maar nog even volhouden❤️
Vk gaf ook aan om hem niet te vaak te gebruiken zodra het oké is , omdat teveel misschien ook niet goed is ivm de geluidsgolven. Dus ik gebruik hem 1 per week en als ik me bijv zorgen maak en even zekerheid wil dat alles goed is.
Xxx
5 jaar geleden
Reactie op Sarah0204
Hmm wel niet oké dan eigelijk dat de doppler aangeeft dat het vaanf de 12de ...
De wetenschappers weten het ook nog niet zeker maar dat is de redenatie geweest achter het weken aantal.
Zelf kies ik ervoor om geen thuis Doppler te nemen. Als het hartje stopt kunnen toch niks aan doen. En ze weten nog steeds niet zeker of het veilig is. Zelfde geldt echter ook voor echo’s. Het enige dat ze weten is dat er nog geen schadelijke effecten gevonden zijn. Uiteraard doe ik wel aan echo’s: W8, W12, W16, W20. Hierna nog even kijken of ik om de 4 weken nog nodig vind voor mijn geruststelling of dat je dan misschien de baby al kan voelen.
5 jaar geleden
Jaa ik denk altijd maar ja heel verleidelijk maar waarom het risico nemen?� ...
Ja snap ik, teveel is I derdaad ook niet goed. En ben ook vanplan 1 keer per week en de week waarin ik een echo of controle heb bij de VK zelfs niet want dan heb je die week al bevestiging dat alles oké is. Ben nu gewoon zo nieuwsgierig of het al te vinden zou zijn. De gyn gaf ook wel aa' dat ze niet van mening is dat het kwaad kan om voor de 12 weken naar het hartje te luisteren maar gewoon uit principe doet ze het niet omdat er geen zekerheid over is. Dusja ze gad me het gevoeld dat het eigenlijk wel al kon, maakt het extra moeilijk als ene Profesional je eigenlijk' toestemming' geeft. Maar je hebt gelijk die ene week zal het niet meer maken en het is een onnodig risico. Maar dan stel ik mij dezelfde vragen bij de pretecho's dit is dan eigenlijk ook een onnodig risico...
5 jaar geleden
Reactie op Smileys
De wetenschappers weten het ook nog niet zeker maar dat is de redenatie gew ...
Ik zou zowieso niet zonder 1 echo per 4 weken kunnen, dat vind ik zelfs al zeer weinig en echt zenuwslopend die 4 weken... Wat natuurlijk ook niet goed is voor de baby. Dus ik vind die doppler daarvoor dan wel weer een leuk ding. Nee je kan er niets aan doen als het hartje zou stoppen maar toch... Ikzelf heb meer dan een jaar gesukkelt om zwanger te geraken dus de angst voor een miskraam zit er dik in. Deze zwangerschap voelt als een enige kans. Ook de familie geschiedenis is niet niks. Mijn mama is haar eerste zoontje verloren op 8 maanden, nog eentje op 4 en een miskraam voor 12 weken tussen de 2 jongste. Toch probeer ik deze angsten aan de kant te zetten en het beste te doen voor de baby en dus de doppler niet voor de 12 weken gebruiken, maar wat is dat zwaar.m nu hij hier ligt. Misschien even terugbrengen 😂😂
5 jaar geleden
Reactie op Sarah0204
Ja snap ik, teveel is I derdaad ook niet goed. En ben ook vanplan 1 keer pe ...
Volgens mij ben je van België als ik het zo lees? Hier in Nederland is dat volgens mijn vk de reden dat je de gehele zwangerschap (mits je complicaties hebt) maar 2/3 echo’s krijgt. Niet omdat ze persee denken dat het kwaad kan maar omdat het ook niet bewezen is dat het helemaal geen invloed heeft. Tja lastig, ik laat altijd wel een extra geslachtsbepaling maken maar denk dat beperken niet verkeerd is. Vanaf een bepaalde termijn je het gelukkig ook goed in de gaten houden door het bewegen van de baby
5 jaar geleden
Wij hebben gisteren een gekregen van een collega en kon uit nieuwsgierigheid niet wachten om eens te testen! Met bodymilk ipv gel en vonden 2 keer de hartslag (zwanger van tweeling), maar geen idee of het nu twee keer hetzelfde kindje was of niet 😅
Ik ben nu 10 weken en 3 dagen
5 jaar geleden
Volgens mij ben je van België als ik het zo lees? Hier in Nederland is dat ...
Ja inderdaad ik ben van België. Maar zelfs als ik de baby in doog zou kunnen houden door beweging denk ik nog steeds niet dat ik op mijn gemak zou zijn. Mijn mama had complicaties met de placentie die afscheurde. Dat kan je enkel via een echo zien en kan altijd plots starten. Als je dan maar 2 tot 3 échos hebt ben je met 100% zekerheid te laat om de baby te redden als dat gebeurt. Niet om jullie ongerust te maken, maar dat is mijn probleem waardoor ik zo ongerust ben en dus niet zonder die echo's zou kunnen.
5 jaar geleden
Reactie op Sarah0204
Ja inderdaad ik ben van België. Maar zelfs als ik de baby in doog zou kunne ...
Ja ik snap je angst wel hoor, maar uiteindelijk is dat ook maar 1 echo per maand , dus hoe groot is de kans dat je toevallig dan die echo hebt ?
En er zijn wel symptomen waarbij je aan de bel moet trekken.
Maargoed laten we hopen dat het allemaal niet nodig is en alles soepel verloopt❤️
5 jaar geleden
Ja ik snap je angst wel hoor, maar uiteindelijk is dat ook maar 1 echo per ...
Ja toch die 1 keer per maand kan veel doen, mama heeft die jij nog 2 zwangerschappen aan de hand gehad maar kreeg dus zowieso meer échos door haar verleden en hier hebben ze het telkens optijd gezien waardoor ze dit met medicatie en platte rust hebben jun en tegenhouden. Dus de kans is wel een stuk groter als je vaker controle hebt dat ze het optijd opmerken dat er iets niet goed zit.