9 Reacties
5 maanden geleden
Van te voren afspraken maken, hierop belonen als dit goed gaat en sommige dingen negeren denk ik even makkelijk gezegd. Zijn reactie bijvoorbeeld als hij piemel roept, als je daar niet op reageert stopt hij daar misschien van zelf mee. Mijn dochter zegt ook regelmatig ik heb een vagina net als mama, en papa en broertje een piemel. Meer dan ja dat klopt zeg ik er niet op, maar dit zegt ze inmiddels niet meer dagelijks. Sommige dingen maken wij interessant doordat het niet mag, bij je weg lopen in de winkel bijvoorbeeld kan je boos om worden maar je kan het ook brengen als ik ben bang dat ik je kwijt raak wil je bij me blijven. En dan op een normale toon, niet alsof je echt bang bent maar ook niet streng. Wij bereiken hier meer als we dingen in “overleg” doen ipv dat ze moet luisteren. En overleg is niet dat zij bepaald, maar bijvoorbeeld uit 2 dingen mag kiezen waardoor zij bepaald 😉
5 maanden geleden
Ik kan je wel zeggen, ons ventje is net zo ondernemend en druk. Het is net of ik mijn eigen verhaal lees. Wij gaan minstens 1x per dag naar buiten om even een stuk te lopen zodat hij even lekker rond kan rennen. Of hij adhd heeft... ik denk dat het gezond is dat kinderen vol energie zitten en de wereld willen ontdekken. Ik probeer dingen om te buigen, maar ook wel grenzen te trekken. Als je niet wil dat hij wegloopt... misschien vindt hij dieren buiten interessant? Ik laat mijn zoontje zoeken naar slakken. Dan heeft hij een doel. In de winkel blijft hier ook een uitdaging. Ik probeer wel te zeggen, waar zijn de... bananen bv. En die dan samen zoeken. Werkt hier zeker niet alle dagen. Sommige dagen ben je die moeder met een vervelend kind in de winkel. Jammer dan.
5 maanden geleden
Hmm ik herken heel veel in het gedrag,ook een energiek jongetje van 3 hier (Captain America pak aan de hele dag ook erbij 😆). En geloof me er zijn ook echt wel momenten dat ik dat punt bereik dat ik m achter behang wil plakken (zo ook vandaag als ie superhard gilt als ie gefrustreerd raakt en dat is in overgangsgase van wel/geen slaapje 's middags voor al na 15.00 een uitdaging). Maar vooral denk ik dat jongetjes vaak zo zijn,en vuren die hersentjes nog gewoon heel veel, en probeer ik zo vaak mogelijk te denken "wat maakt het ook uit". Soort pick your battles, en ik geniet er van inmiddels,voor je het weet is deze fase weer voorbij en mis je het nog. Ik koop over een paar jaar een nieuw bankstel,hij valt soms van zn stoel/wipwap/loopfiets, en ik heb zo'n handvat voor aan de kinderwagen gekocht. Kan ie lopen,maar in winkel daaraan vastlopen.
5 maanden geleden
Reactie op sas84
Gooien met spullen en afpakken zou ik trouwens ook graag tips voor krijgen! ...
Bij gooien met spullen zeggen wij dat het zo kapot gaat als ze niet kan spelen met speelgoed zoals het hoort leggen we het even weg. Keer dat ze daarna er mee gooit leggen we het dan ook weg, meestal een driftbui waarna ze nog een keer de uitleg krijgt. Daarna mag ze het weer proberen, is het dan weer gooien dan blijft het even weg en kan ze iets anders zoeken om mee te spelen. Toen ze kleiner was zeiden we vooral gooien kan niet met … dan gaat het kapot, gooien doen we met een bal oid.
Afpakken gebeurt hier sinds ze een broertje heeft en eigenlijk steeds wil wat hij heeft. We zeggen hierbij dat ze om de beurt moeten spelen, begeleiden hier dan wel in want ja een baby en een 3 jarige 😜 Afpakken is terug geven, volgende keer mag ze niet meer samen met haar broertje spelen en moet ze iets anders kiezen. Als hij er mee speelt en zij wil ook graag dan geven we wel vrij snel het gene waar ze op wacht om het wachten ook te belonen, voor hem maakt het toch nog niet echt uit. Dit kan natuurlijk ook met oudere kinderen, om de beurt en niet te lang laten wachten desnoods beide 100x 1 minuut er mee laten spelen, het gaat erom dat ze het delen leren 😊
5 maanden geleden
Vandaag overigens voor het eerst time-out methode toegepast. Het duurde 45min totdat het afgerond was, vooral omdat hij telkens 2 stappen over de gangdrempel zette en vervolgens vooral geen sorry wilde zeggen. Toen hij dat uiteindelijk wel deed, ruimde hij erna de druifjes en rijstewafel zelf op die hij door de kamer had gesmeten (en waarvoor hij al een waarschuwing had gehad en extra kans dat niet te doen). Dat was dan weer heel lief om te zien. Pffff het kost idd moeite en geduld en doorzettingsvermogen vandaag