3 Reacties
één jaar geleden
Ja, mijn dochtertje dus ook. Ze is ook gewoon temperamentvol. Het enige wat we kunnen doen is goed gedrag stimuleren en slecht gedrag niet goedkeuren en soms negeren. Ik merk ook als ik boos reageer dat ze dat soms leuk vindt. Heel raar maar ze willen blijkbaar gewoon een bepaalde reactie uitlokken. Ik denk wel dat ze eruit groeien als ze wat beter kunnen praten en hun gevoelens en behoeftes kunnen uitdrukken. 😅
één jaar geleden
Hier ook, ze begint hele driftbuien te krijgen als het niet gaat zoals mevrouw wil. Ze liet zich altijd al wel horen maar nu is het iedere ochtend en middag al een gevecht om haar van de trap te krijgen dat gaat met schreeuwen, in de winkel krijst ze de boel bij mekaar want ze wil niet in de kar enz. Slaan, schoppen, afpakken, ze gooit alles uit de kast en de 2 is nee word ook ineens volop gebruikt. Ik denk dat ze een goeie grenzen opzoek fase heeft.
één jaar geleden
Hier ook zo'n lastige fase, nu is hij gecombineerd met nog steeds de laatste kiezen die door komen. Dus bij vlagen is het extreem, en dan gaat het weer een tijdje wat beter.
Maar op de extreme momenten weten we ook niet wat we er mee moeten. Het is dan duidelijk dat negatieve aandacht ook aandacht is. Als ik en mijn man bv even praten komt ze er meteen doorheen, en als we haar dan negeren gaat ze expres iets doen waarvan ze weet dat het niet mag. En dan zulke dingen waarbij we t ook echt kunnen laten gaan, zoals bijvoorbeeld express hard aan de staart trekken van 1 van de katten. En inderdaad, als we daarop reageren (e/o de kat hard miauwt), dan is dat alleen maar super grappig.
Ze speelt dan niet zelf, alle aandacht moet op haar gericht zijn en elke correctie is óf meteen compleet uit elkaar vallen, of grappig en gewoon lekker doorgaan.
Krijsen, slaan, tv proberen om te trekken, ze trekt alles uit de kast.
Gaat het weer wat beter, dan speelt ze wel weer op zichzelf, is ze lief, is het meeste weer ok. Maar de (negatieve) aandacht trekken blijft een dingetje.
Alles is een fase, ontwikkeling is goed, zullen we maar zeggen 🥲