28 Reacties

5 jaar geleden

Zalm mag je alleen hebben als ie verhit is. Rauwe vis mag sowieso niet. Ook al is het vers.

5 jaar geleden

De ene zegt ja het mag en de andere zegt neen. Dus door die twijfel, heb ik besloten geen gerookte zalm te eten.

5 jaar geleden

Heb wel een app misschien kan ik je daarmee helpen ik zelf lust het ook graag maar nu durf ik zelf ook niet na k zwanger ben

5 jaar geleden

Mijn huisdokter zei dat ik geen gerookt vlees of vis mag. Kan ook Listeria bacterie bevatten. Dus op eigen risico. Ik doe het niet. Enkel verhit in een warm gerecht, dan kan het geen kwaad.

5 jaar geleden

Zwangerhap misschien dat je hier wat aan hebt

5 jaar geleden

Gerookt is toch niet rauw? ZwangerHap heb ik, maar is er ook onduidelijk over.

5 jaar geleden

Veel mensen die ik ken hebben kilo’s zalm gegeten en gezonde kindjes gekregen🤷‍♀️

5 jaar geleden

Dit zegt de ZwangerHap. Ik zou sowieso naar dit soort bronnen kijken en niet wat een visboer/slager/kaasboer zegt over de eigen producten. Die hebben toch andere belangen

5 jaar geleden

Reactie op hanneke84-24

Veel mensen die ik ken hebben kilo’s zalm gegeten en gezonde kindjes gekreg ...
Tja, ik ken ook mensen die er laat achternamen zwanger te zijn en al die tijd alcohol hebben gedronken. Dat zij gezonde babies hebben gekregen wil nog niet zeggen dat dat dus nooit kwaad kan. Het gaat om risico's en of je die wilt/kunt vermijden. Ik heb in elk geval genoeg om naar uit te kijken wat ik in april weer mag eten en drinken 😉

5 jaar geleden

Je hebt gerookte zalm die je kunt koprn in de supermarkt of visboer. Die mag je dus wel hebben als je het daarna nog zelf verhit. Zelf je zalm roken mag wel gewoon, want dan verhit je het. Mijn man doet het altijd op de bbq.

5 jaar geleden

Vrij simpel uitgelegd: je vlees of vis MOET voldoende verhit worden! Dus we mogen enkel het volgende eten: Gekookt, gebakken of gebraden vlees en vis. Gezouten, gerookt of rauw vlees en vis kunnen een risico zijn. Vooral over gerookt vlees en vis is er onduidelijkheid omdat om te roken het vlees of de vis verhit moet worden. Maar jij kan NOOIT weten of het voldoende verhit geweest is tenzij je het zelf gedaan hebt. Met gebakken, gebraden of gekookt vlees zie je of het gaar is. Ook hier moet je mee oppassen als je het niet zelf maakt. Bijvoorbeeld een streak/biefstuk op restaurant, je kan dat eten maar kijk dan of die niet meer rood/roze is en dat geldt voor alle vlees. Gerookt mag dus in principe maar het is geen risico dat ik wil nemen, ze kunnen wel zeggen dat het voldoende verhit is maar dat zie je er niet aan en bij andere vormen van verhitten wel. Nog een moeilijke is salami, het mag in principe niet omdat het niet gekookt, gebakken of gebraden is. Zit het op een Pizza mag het dan weer wel want deze is voldoende verhit. Conclusie: wil je iets waar onduidelijkheid over is, verhit het dan zelf even opnieuw voor de zekerheid. Hopelijk is het bij deze voor eens en voor altijd duidelijk wat wel en niet kan ❤️

5 jaar geleden

Er is een verschil tussen "koud" gerookt en "warm" gerookt. Koud gerookt zijn de plakjes zalm vacuüm in de supermarkt, hier zou nog de bacterie in kunnen zitten. De warm gerookte is verhit en zou dus wel mogen.

5 jaar geleden

Reactie op Babybeus

Er is een verschil tussen "koud" gerookt en "warm" gerookt. Koud gerookt zi ...
Probleem met gerookt vlees is dat je niet zeker kan zijn dat het voldoende verhit geweest is, ookal is het warm gerookt. Het is dus altijd een risico als je nietmeer zelf verhit.

5 jaar geleden

De verloskundige zei tegen mij dat er idd visboeren zijn die gerookte zalm hebben die veilig is als je zwanger bent. Dit omdat deze anders gerookt zijn en ook anders verpakt worden. Ze zei tegen mij dat ik gewoon aan de visboer kon vragen of ze dat hadden en hun het dan wel wisten. Helaas die bij mij in de buurt had dit niet 😒 Ga nog even verder zoeken, want was erg blij met het nieuws 😉

5 jaar geleden

Reactie op Babybeus

Er is een verschil tussen "koud" gerookt en "warm" gerookt. Koud gerookt zi ...
Tenzij het vacuüm verpakt is, dan mag het sowieso niet. Of je most het eerst zelf verhitten. Toch?

5 jaar geleden

Het heeft ermee te maken dat het vaak vacuüm verpakt is (geweest), daardoor kan de listeria bacterie er in groeien. Als de visboer aangeeft dat je het kan eten als je zwanger bent, zou ik dat persoonlijk wel geloven, maar dat is ook omdat wij al jaren bij dezelfde visboer komen en ik weet hoe hij werkt

5 jaar geleden

Reactie op JetskeW

Tenzij het vacuüm verpakt is, dan mag het sowieso niet. Of je most het eers ...
Altijd zelf verhitten voor vlees en vis dat niet gebakken/gebraden of gekookt is. En ook deze, zorg dat je zeker bent dat het doorbakken /voldoende gebraden en voldoende gekookt.

5 jaar geleden

Gerookte zalm bevat sowieso de listeria bacterie. Als je het vers bij een goede visboer koopt zit er maar een minimale hoeveelheid in, wat geen kwaad kan. Als je het vacuum verpakt in de supermarkt koopt is de kans groot dat er teveel van deze bacterie in zit. De bacterie gaat namelijk van 2 naar 4, 4 naar 8 enzovoorts in een korte tijd en de met de houdbaarheidstermijn van de vacuum verpakte versie kan je je voorstellen dat er al snel teveel van deze bacterie in zit. Mijn man is visboer, vandaar dat ik zijn gerookte zalm wel zou mogen eten ( ik weet dan precies hoe vers het is). Maar ik ben erg voorzichtig dus ik sla zelfs deze versie maar gewoon even over.

5 jaar geleden

Elke dag denk ik aan een witte getoaste boterham met gerookte zalm🤤🤤🤤🤤. Ik wacht even een paar maanden. Durf het risico niet te nemen.

5 jaar geleden

Ik ben heel voorzichtig met voedsel in het algemeen. Zou geen risico nemen ongeacht wat de visboer zegt. Je kunt het risico namelijk alleen volledig uitsluiten door het niet te eten.