11 Reacties
één jaar geleden
Hebben wij precies hetzelfde! Ons zoontje eet ook zo slecht de laatste tijd.. niet veel, en de dingen die ik wil dat hij eet ook niet.. Onze dochter van 6 maanden drinkt natuurlijk veel flessen, en nu wil hij ineens ook flessen met melk. Ik geef er soms maar even aan toe, in de hoop dat ook dit weer een fase is.. vandaag at hij toevallig wel Komkommers met hummus, en stukjes tomaat maar dat was een eeuwigheid geleden🥴. Morgen eten we zelfgemaakte pizza. Ik ga groentes wokken (wortel, paprika, tomaat en ui) en ga dit blenderen als saus voor op de pizza aangezien meneer alleen kaas op z'n pizza wil 🤣 hopelijk lukt dit 🥰
één jaar geleden
Mijn tip is aanbieden en je zoontje laten kiezen hoeveel hij eet. Als hij niet eet dan niet iets anders gaan aanbieden want dan weet hij dat er toch iets lekkers erna komt en zal daar altijd op wachten. Eten doen we omdat we het nodig hebben om te overleven en niet omdat het perse lekker is. Maak een gevarieerd bord met verschillende groenten en fruit en wat proteïne(niet te veel) en koolhydraten en blijf het elke dag aanbieden. En eet vooral ook samen! Soms als mijn dochter iets niet wil van haar bord en ik het van haar bord eet wil ze het wel.
Ze verhongeren echt niet ! Houd vol en het komt echt wel!
één jaar geleden
Wat hier ook wel eens helpt om in de middag een snackbordje te maken met wortel, tomaat, paprika enzo. Dan eten ze stiekem in de middag al redelijk wat groente en fruit. Dan maak ik er me met het avond eten ook minder druk om, want ze hebben al gezonde dingen binnen met dat bordje. Heb zo'n bordje met van die vakjes en wissel wat ik erin doe. Soms zelf gemaakte popcorn, of crackertjes voor de afwisseling om het leuk te houden.
En geen strijd van maken. Blijven aanbieden en niets anders geven. Niet belonen of straffen met eten en het vooral gezellig houden. Zijn jullie klaar en je kind nog niet mag je nog even wachten wachten dan ruim je alles op en eet je met zijn alle een toetje.
Beloningssysteem kan ook helpen. Na zoveel keer een sticker mag je kindje je eten uitkiezen of zelf een toetje kiezen of iets dergelijks.
één jaar geleden
Hier ook vaak strijd! (Behalve bij macaroni..)
Hij wil altijd graag erna een stukje vlees / waterijsje, en wil dan zijn bordje niet aanraken. Wij zeggen nu dat hij 3 hapjes moet nemen voordat hij dat krijgt. Bij hap 1 zijn we heel enthousiast en tellen we mee, 2 en 3 negeren we... vaak eet hij dan toch nog een paar happen extra of eet heel zn bordje leeg 😅
Om half 5/ 5 uur als hij trek heeft geef ik vaak al iets van paprika/ stukje kaas of fruit, als hij dan echt niet eet dan voel ik mij zelf ook minder schuldig of zo en geef ik niet toe aan een boterham/cracker.
één jaar geleden
Een duidelijke 2 is nee peuterfase haha. Hebben wij ook en ik maak me er niet meer druk over, vooral de strijd niet aangaan. Aanbieden en accepteren, als ze echt honger hebben dan eten ze wel en ze worden echt wel groot hoor. Ik vond dat ook eerst moeilijk te geloven dus ik snap de onzekerheid wel, zeker bij de eerste..
Een tip, vooral niet daarna nog tussendoortjes geven na het avond eten. Gewoon laten eten wat jij wilt dat ze eet.
één jaar geleden
Wat hier heel erg helpt is om mijn dochter vanaf een uur of 15.30 niets meer te eten te geven en rond 16.30/17.00u een bakje groente te geven en voor de televisie te zetten (mom maffia, don’t shoot me). Ik weeg het af tot 100gr en ze eet het als popcorn. Omdat ze toch wel honger heeft en afgeleid is door de tv eet ze alles op. En dat doet ze met alle groentjes (broccoli, bloemkool, sperzibonen, spruiten zelfs, worteltjes…)
Als ze daarmee klaar is dan gaan we aan tafel, dan eet zij haar vlees en aardappelen.
Bij mij kijkt ze bijna nooit tv/ipad, alleen als ze haar groentjes moet eten of haar ontbijt. Ik vind het belangrijker dat ze haar vitamintjes binnenkrijgt dan dat ik rekening hou met de schermtijd.
één jaar geleden
Wat wil hij wel nog eten?
Onze meid is ook geen makkelijke eter, maar soep gaat er bijvoorbeeld wel altijd in.. Alsook pizza (vers met veel groenten) en pasta.
Misschien helpt de spaghettisaus mixen?
Hier waren de gehaktballen met verborgen groenten ook een succes. Broccoli, wortel en pastinaak gemixed (of piepkleine stukjes) en onder het gehakt, goed kruiden en eventueel in tomatensaus (alweer een groente..).
Broccolirijst of bloemkoolrijst proberen? Zolang het maar niet lijkt op de originele groente gaat het hier wel binnen. 😊