11 Reacties
2 jaar geleden
Wij pakken of soms een filmpje erbij of een kleurplaat. Ze heeft echt geen zin om op ons te wachten en snapt dat nog niet echt.
Vaak plannen we het zo dat wij beginnen met ons eigen eten als haar eten op is en dan geven we haar het toetje. Dan is ze daar wel even bezig mee.
Later als ze ouder wordt, leren we haar wel om te wachten op elkaar, maar nu nog niet.
2 jaar geleden
Wij eten tegelijkertijd. Beginnen gezamenlijk aan onze bordjes. Onze zoon is meestal als laatste klaar, dus die blijft tot die tijd wel bezig en krijgt daarna zijn toetje (eten wij zelf niet).
We hebben hem in de zomer met bbq ook gewoon in zijn stoel aan tafel. De laatste keer met gourmetten heeft hij toch wel 1,5 uur er in gezeten zonder problemen.. soms wat afleiden, maar meestal is hij gewoon lekker bezig met kleine hapjes eten.
We willen het wat oefenen voor als we eens uit eten gaan met hem. Wij houden niet zo van rondrennende kinderen dan 😬
Als andere afleiding zou ik inderdaad een klein speelgoed of wat te tekenen geven.
Ene keer lukt het goed en de andere keer heeft hij er minder zin in, maar over het algemeen zitten we de hele maaltijd samen aan tafel.
2 jaar geleden
We wachten meestal tot we allemaal klaar zijn, maar als wij iets langer aan tafel zitten (lees: voor de tweede of derde keer opscheppen of heel uitgebreid praten) dan mag hij na 15-20 minuten wel van tafel. Ik vind dat we op deze leeftijd nog niet veel meer van hem hoeven te verwachten. Uiteindelijk wil hij dan alsnog bij mij op schoot 🥰
2 jaar geleden
Mijn oudste bleef echt niet zitten. Dan was het heel kort. Alle tips die ik tegen kwam waren vooral voor trage eters, zoals een wekker als ze van tafel moesten 😅
Ik ging altijd voor: gezellig maken aan tafel, beetje spelen tijdens het eten. Als ze er perse uit wou (driftbui): prima, maar dan ook even geen aandacht meer. Aan tafel juist wel leuk en aandacht. Soms wilde ze dan terug. Soms niet.
Als ik erg moe was of me zorgen maakte dat ze echt te weinig binnen kreeg: eten met filmpje.
Ze is inmiddels 8 en eet als de beste en heeft het meest geduld aan tafel. Ging al een stuk beter toen ze wat ouder was, tussen 1,5 en 2,5 was het meest lastig.
Mijn andere kindjes blijven veel makkelijker zitten aan tafel zo der trucjes 😊
2 jaar geleden
Ze blijft zitten zolang ze zelf eet.. Als ze flink eet lukt het goed, als ze geen zin heeft in eten wil ze meteen uit haar stoel. De enige regel die we dan hebben is dat mama en papa wel aan tafel zitten en eventjes niet kunnen meespelen. Ik vind het allemaal wel prima, ik denk dat die tafelmanieren en gewoontes op termijn vanzelf wel komen :) Ik hecht er ook niet zoveel belang aan eerlijk gezegd!
2 jaar geleden
Als meneertje zelf klaar is met eten roept ii keihard UIIIIITTT, begint aan zijn tuigje te trekken en probeert op zijn stoel te staan.. hahah wat een stressss hee.. en vaak ben ik dan zelf nog niet begonnen met eten.. en het ergste vind ik dat hij zijn zus ook hierin meeneemt.. die wil ook zo snel mogelijk van tafel terwijl dat voorheen nooit een probleem is geweest. Achh ik laat het maar.. haal ze van tafel en eet zelf rustig door.. ‘samen tafelen’ komt nog wel weer een keer.
2 jaar geleden
Reactie op Mauddd93
Meestal wachten we op mijn zoontje met eten! Die kan rustig heel lang genie ...
Een beetje dit ja. Soms heeft hij geen trek en roept hij klaar uit uit, maar dan proberen we hem te verleiden toch nog wat te eten of ons na te doen, om en om papa, mama en hij een hap te laten nemen etc.
Hij mag geen speelgoed aan tafel en er pas uit als iedereen z'n bord leeg heeft. Stel dat wij nog een bordje willen dan laat ik hem wel vast spelen.