7 Reacties
één jaar geleden
Lieverd, je zegt het zelf!! Jouw dochter is een blij vrolijk sociaal ding. Leren kunnen ze later nog genoeg, nu moet ze gewoon gelukkig zijn.
En wat voor een ander werkt hoeft voor jullie niet te werken en dan wordt ze juist misschien minder gelukkig.
één jaar geleden
Je doet het hartstikke goed! Ieder kind is anders en zoals het klinkt heeft je dochter alles behalve een makkelijke start gehad, het gaat er om dat je kindje gelukkig is.
Mijn zoon van net 3 is het eerste jaar gigantisch vaak vergeleken met zijn neefje van 3 maanden jonger, hij deed alles sneller, huilde veel minder en sprak veel sneller, beter en duidelijker en ga zo maar door. Daarbij werd wel vergeten dat mijn zoontje een hele andere start heeft gehad en dat hij op zijn manier net zo goed en geweldig groeide en zich ontwikkelde, alleen dan op andere vlakken. Mijn ex schoonzus deed 101 dingen voor ontwikkeling kwa speelgoed en alles, en nu nog steeds, terwijl ik vooral kijk naar waar hij het meeste plezier uit haalt. Inmiddels praat mijn zoon nog steeds niet goed maar ik weet dat ik alles doe en heb gedaan om hem te stimuleren. Maar ook al loopt hij achter en is z'n neefje oh zo fantastisch in alles, ik heb wel een geweldige zoon die ontzettend is gegroeid en ik onwijs trots ben op zijn ontwikkelingen, hij was een heel gesloten kind en is nu zo open en vrolijk geworden. Ik heb veel aan mezelf getwijfeld want doe je wel genoeg, geef je genoeg aandacht geef je genoeg kansen om te ontwikkelen en nog steeds zijn die onzekerheden aanwezig, maar doordat ik zie hoe vrolijk en gelukkig hij is lukt het me steeds beter om daar niet teveel mee te zitten.
Je best doen op jou manier is de beste manier die er maar is!
één jaar geleden
Reactie op stephanie1104
Lieverd, je zegt het zelf!! Jouw dochter is een blij vrolijk sociaal ding. ...
Dankje. Ik denk ook wel dat ik er persoonlijk veel stress van zou hebben mezelf dezelfde opvoedstijl aan te meten, maar voel ik me schuldig. Maar je hebt gelijk, ze is vrolijk en blij. Dat is misschien wel belangrijkste “meetpunt”
één jaar geleden
Ik heb een tweeling en zelfs die lopen niet gelijk qua ontwikkeling terwijl ze hetzelfde ‘opgevoed’ worden. Niet teveel naar anderen kijken😘
één jaar geleden
Probeer niet te vergelijken. Feit dat je hierover nadenkt zegt al dat je een goede moeder bent. Een duur abonnement op speelgoed kopen zal er echt niet voor zorgen dat ze zoveel sneller ontwikkelt.. Iedereen is anders, ik werk ook niet met schema’s en dergelijke. Het moet haalbaar blijven.
één jaar geleden
Ik had vantevoren mezelf ook voorgenomen een heel gestructureerde moeder te worden als mijn kind kwam. Dit heb ik het eerste jaar ook vol proberen te houden, maar ik had constant stress. Was steeds bezig met wat staat nu op het schema en ik loop achter en nu gaat alles in de soep. Sinds mijn kind 1 is heb ik dat losgelaten en ga nu go with the flow. Ik zie een veel blijer kind die ook in mijn chaos prima gedijt en net zo ontwikkelt als toen ik van die strakke schema's had. Ik ben ook een stuk blijer zo. Dat gestructureerde is gewoon niet mijn ding en dat is ook prima 😊 als ze wat ouder zijn gaat het toch allemaal weer redelijk gelijk op qua ontwikkeling. Het komt zoals het komt 😁