6 Reacties

5 jaar geleden

Ik ben van regio kortrijk normaal betaalt cm uw kraamzorg. Tijdens de zwangerschap heb je recht op 12 consultaties van de vroedvrouw. Deze worden meestal gepland tussen de bezoeken van de gynaecoloog, om op die manier controles te hebben die mooi gespreid liggen. Tijdens zo’n consultatie worden de standaard controles gedaan, zoals het controleren van je bloeddruk en urine, de harttoontjes beluisteren, meten tot waar de baarmoeder reeds komt,… Uiteraard is er ook tijd om al je vragen te beantwoorden, informatie te geven, de geboortelijst eens te overlopen,… Je krijgt van ons ook een opstartmapje met de nodige documenten in.   Het is bij ons mogelijk om infosessies en workshops te volgen rond verschillende onderwerpen. Deze zullen terug doorgaan zodra de coronamaatregelen dit toelaten. Het overzicht van de sessies is op onze website te zien en je zal je via die weg kunnen inschrijven.   Wanneer je in arbeid bent, is het tevens mogelijk deze te laten begeleiden door ons. Hiervoor werken we met een wachtsysteem, zodat er 24u/24u een vroedvrouw bereikbaar en beschikbaar is. In principe zijn we 5 weken van wacht (van 37 tot 42 weken zwangerschap). Hiervoor vragen we een wachtvergoeding van 150 euro. Sommige hospitalisatieverzekeringen betalen deze terug. Ook de opties bevallen met de vroedvrouw in het ziekenhuis (Tielt) en thuisbevalling zijn mogelijk bij ons. Indien je wat meer uitleg wil rond het volgen van de arbeid/bevalling, kunnen we dit zeker bespreken tijdens een consultatie.   Na de bevalling komen we langs om de zorgen verder te zetten. Tijdens zo’n consultatie worden zowel mama als baby gecontroleerd. We brengen ook onze weegschaal mee om het gewicht van de baby op te volgen en helpen uiteraard bij het begeleiden van de voeding. Opnieuw wordt er ook tijd gemaakt om al je vragen te beantwoorden. De eerste 5 dagen mogen we elke dag langskomen. Vanaf dag 6 heb je nog recht op 9 consultaties van de vroedvrouw. Deze tellen tot de baby 1 jaar oud is.   Alle consultaties door de vroedvrouw worden volledig door de mutualiteit betaald, en zijn dus “gratis” voor jullie. Wij vragen een éénmalige opstartkost van 50 euro die alles omvat. Het gaat om kilometervergoeding, dossierkost, administratieve kost,… voor de hele periode waarin je door ons gevolgd wordt (dus van de zwangerschap tot de baby 1 jaar oud is). Sommige hospitalisatieverzekeringen betalen (een deel van) deze kost terug, dus dit kunnen we zeker eens bekijken.   Dit was wat praktische info rond onze werking. Wij bekijken per gezin wat jullie wensen en behoeften zijn, zodat we onze zorg specifiek op jullie kunnen afstemmen.   De consultaties doorheen de zwangerschap kunnen ook  doorgaan in onze praktijk te Koolskamp (Kloosterstraat 3,8851 Koolskamp). De eerste 2 maanden na de geboorte komen we aan huis, daarna kunnen  de consultaties terug op de praktijk gepland worden

5 jaar geleden

Ik ben van regio kortrijk normaal betaalt cm uw kraamzorg. Tijdens de zwan ...
Email adres is ine@aesem.be

5 jaar geleden

Wij zijn ook van West-Vlaanderen en kozen voor kraamhulp via De Wieg. http://www.dewieg.be/ De verantwoordelijke kwam reeds op intake en alles is geregeld. Wij willen vooral gebruik maken van kraamhulp na de bevalling aangezien we een tweeling verwachten. We hadden een goed gevoel, maar verder dus nog geen ervaring!

5 jaar geleden

Hier sowieso een vroedvrouw onder de arm genomen die de tussentijdse zwangerschapscontroles doet (naast die van gynaecoloog op de daarvoor nodige). Niet elke keer op controle bij gynaecoloog hier dus. Zij geven interessante workshops over vanalles (digitaal door corona) en bij hen kan je ook voor allerlei vragen terecht, minder formeel dan in het ziekenhuis of via gynaecoloog of dokter. Voor Kraamzorg een dossier laten opstarten bij i-Mens, al veel goeds over gehoord. Je hebt bij Ferm ook nog kraamzorg, maar hier op mijn locatie(Vl-Brabant) kwam ik al 3maanden geleden op een reservelijst terecht... Uurtarief wordt berekend obv loon, belastingen en K.I., als je met jouw partner hierbij hoger dan €2300 uitkomt, krijg je het maximumtarief van €8,50/uur aangerekend, waar de CM nog tussenkomt voor een aantal euro's per uur.

5 jaar geleden

Hier ervaring met familiehulp (ook woonachtig in wvl) :)

5 jaar geleden

Ik heb kraamhulp aangevraagd bij ferm ongeveer 2 maand geleden. Over 2 weken hebben we ons eerste gesprek om de noden en wensen te bekijken... lang getwijfeld, maar toch maar genomen, als het wat moeilijker gaat is het wel een steun denk ik! En heb ook nog poetshulp en idd vroedvrouw aan huis. Denk dat ik voor 3u per week ga.