12 Reacties

3 jaar geleden

Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je die opmerkingen niet waardeert. Soms zeggen me vader ook rare opmerkingen over zoontje lief en daar ben ik heel kort en krachtig in. Ik zeg letterlijk ik wil niet dat je zo over mijn kind praat. Dan houd ie ook mee op. Mijn zoontje is 11.5 kilo ook bijna 15 maanden, maar niet mollig. Dus die opmerkingen gaan niet over zn gewicht maar ik denk dat je die zin wel zeker kan gebruiken in je situatie.

3 jaar geleden

Bah wat een nare opmerkingen! Soms denken mensen echt niet na met wat ze zeggen😖 Onze tweeling is ook groter dan gemiddeld omdat we allebei lang zijn. Horen vaak "jeetje wat geven jullie ze?" Roep dan altijd meteen dat ze veel Pindakaas krijgen, worden ze groot en sterk van! 😜 Heb voor jezelf een antwoord klaar als je weer een stomme opmerking krijgt. Geeft jou een fijn gevoel dat je voor je dochtertje opkomt en je staat niet met je mond vol tanden als iemand weer 'ns zijn of haar ongezouten mening geeft (waar niemand op zit te wachten) Probeer het je ernaast niet teveel aan te trekken, je hebt een gezonde baby die toevallig nog geen zin heeft om te lopen. Die van mij lopen nu net pas 2 weken (nu ook 15 maanden), iedere baby doet het lekker op het eigen tempo en dat is helemaal prima! 😊

3 jaar geleden

Hier ook een wat voller dametje (bij 14 maanden: 81 cm, 11.94 kg). Gelukkig krijg ik niet van dit type opmerkingen, maar het gaat inderdaad wel vaak over haar gewicht. Zijn de mensen die dit zeggen mensen die dicht bij je staan? Als het vreemden zijn zou ik wel echt snarky reageren. "Mollige baby's worden de knapste volwassenen; jij had als baby vast niet veel spek op de botten." Bij vrienden/familie zou ik er wel serieuzer op ingaan. Ik zou het dan niet zozeer gooien op "ik wil die opmerkingen niet horen." Ik zou ze dan duidelijk maken dat baby's meer begrijpen dan zij denken. Ze is niet te dik, het heeft totaal geen invloed op haar ontwikkeling, en als ze straks loopt, verdwijnt dat gewicht als sneeuw voor de zon. Woorden, aan de andere kant, kunnen zo'n impact hebben op zelfbeeld en zelfvertrouwen. Niemand moet zijn kind op zo'n jonge leeftijd al bloot willen stellen aan deze eetstoornisopwekkende verwachtingen en opmerkingen. (Dit geldt voor alle opmerkingen over gewicht, ook als ze te licht zou zijn). Zie jezelf niet als een zeur in dit verhaal, maar als een moeder die haar dochter wil beschermen.

3 jaar geleden

Het zijn vaak mensen die dichtbij me staan (schoonfamilie, vriendinnen, buurvrouw etc.) En dit hoor ik bijna dagelijks, vandaar dat ik er niet meer tegen kan. Ik ben normaliter niet op mijn mondje gevallen, maar sta Idd hierover met mond vol tanden.

3 jaar geleden

Hoe groot is jouw kindje? Ons zoontje weegt 11kg500 en 81,5cm. Was ook altijd een serieus babytje. Ik vind het juist mooi een vollere baby😊

3 jaar geleden

Reactie op Marjoleintje

Hoe groot is jouw kindje? Ons zoontje weegt 11kg500 en 81,5cm. Was ook alti ...
Ik weet niet hoe lang ze nu is, al een tijdje niet gemeten, maar ze zit met haar lengte altijd net een lijntje boven het gemiddelde. Haar kledingmaat is 86.

3 jaar geleden

Reactie op Marjoleintje

Hoe groot is jouw kindje? Ons zoontje weegt 11kg500 en 81,5cm. Was ook alti ...
Ik vindt het ook super mooi! 😍 alleen dat mensen zooooo vaak opmerking maken begint vervelend te worden. En wat de moeders hieronder schrijven, ik wil niet dat er zo over mijn baby gepraat wordt en ik wil het voor haar opnemen.

3 jaar geleden

Reactie op marjam36

Ik vindt het ook super mooi! 😍 alleen dat mensen zooooo vaak opmerking mak ...
Snap het wel hoor, ik kreeg in het begin ook vaak zo'n opmerkingen maar meestal in de aard van amai dat kind kan veel eten zeker of geef je hem niet te veel, dan zei ik vaak beter mollig en gezond dan mager en ziek😂😂

3 jaar geleden

En ze groeien echt wel uit hoor. Geniet nog maar van je mooie mollige kindje😊 doe ik ook🥰🥰

3 jaar geleden

Zal ik je wat zeggen, ik vind het dus zoooo schattig en stiekem vibd ik het jammer dat onze dochter aan de lichte kant is. Nog nooit heeft iemand in haar benen geknepen en zei "oh wat een heerlijk extratje". Ik werk in de opvang en ik vind de michelin kindjes zo extreem schattig en leuk! Zo'n vouwtje boven hun handje of extra kinnetje 😍 Ik weet van mijn collega's dat ik niet de enige ben. De meeste mensen vinden het (écht!) juist schattig. Seconde dat zij gaat lopen, gaat het er allemaal af, dus geniet er van! 🥰 Lekker knuffelen voor dat alle extra's weg zijn 🥰

3 jaar geleden

Mijn dochter is ondertussen zelfs bijna 12 kg, nu 15 maanden. En inderdaad heerlijk chubby. Beentjes waar je lekker in kan knijpen, wangen waar je u tegen zegt en genoeg vet rolletjes voor het leven. Vanaf het begin inderdaad: 'Hollands welvaart ', 'zó wat een beentjes', 'wat een mollig ding', 'zo zie zit er goed bij', ' zo hé die is zwaar om te tillen (daar krijg je wel spierballen van, dat hou je niet lang vol, jeetje zoveel zwaarder dan...). Ze groeit keurig volgens haar lijntje bij cb, en ik merk dat ik dat wel vaak nodig vind om te benoemen als mensen het weer eens zeggen. 😅 Ik kan me ook voorstellen dat het je een beetje de keel uithangt. Zeker de opmerkingen die jij omschrijft over niet lopen enzo nog, lood in de billen zouden mij ook wel wat steken denk ik. Ze kunnen het ook anders zeggen vind ik. Maar ik voor mij ben blij met een 'dikke' baby, echt een baby haha. Lekker body om te knuffelen. En praktisch gezien hoef ik me wat minder zorgen te maken als ze eens wat slechter eet. Ze heeft het niet snel koud en koelt niet te snel af. Tsja, ik zie vooral voordelen en denk dat het snel genoeg bijtrekt. Dit is bij ons al wel begonnen sinds ze loopt. Dit deed ze al heel vlot ( dus weet dat het gewicht daarvoor iig niet uitmaakt 😉 ), en sinds ze loopt is ze een stuk slanker en gespierder in d'r buik (maar nog steeds even chubby bij de rest). Het is iig niet van lange duur verwacht ik. Het komt vanzelf in verhouding. Dus probeer het nog even uit te zingen. Zeg er wat van als een opmerking je raakt. Bijvoorbeeld dat je het gewoon niet zo leuk vind, e/o dat het je onzeker maakt, dat je die dingen al te vaak hoort, dat je dochter zich prima ontwikkeld, enz. Geniet van de vetrolletjes zolang ze er nog zijn. En alle andere (zoals lopen) komt vanzelf.

3 jaar geleden

Ik zou er ook juist trots op zijn. En ook blij zijn met zo’n opmerkingen. Die mensen bedoelen dat (hopelijk) niet slecht en er is niets mis met een mollige baby. Ik vind het zelf wat jammer dat je dat erg vind omdat ik dan hoor dat je je daar wat over schaamt ofzo? Probeer er trots op te zijn dat je kindje zo rond en gezond is. Dan krijgt ze dit ook mee van jou dat ze zich daar niet over moet schamen. Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan hoor, weet ik wel, maar probeer je er niets van aan te trekken. Dat maakt het leven alleen maar makkelijker 😘