28 Reacties

5 jaar geleden

Je zegt het zelf al, accepteren dat nooit alles perfect schoon kan zijn met huisdieren. Ik heb er absoluut geen moeite mee heb 2 chihuahua waar ik net zoveel van hou dan mijn dochter dadelijk. Je moet gewoon goed grenzen stellen, en je kan ze niet ineens gaan straffen voor dingen die ze eerst bijvoorbeeld wel mochten. Je moet ze bij alles betrekken, en niet 'wegjagen' want dan laten ze juist zo'n gedrag zien.

5 jaar geleden

Ik heb 2 katten en me partner ook 2, zo samen in 1 huis 4 stuks, het is nu al na een halve dag schoonmaken weer een zooi. Ik leg me er bij neer, als de kleine der kamer maar schoon is. En voor de rest doen we onze best. 1 kat is bij mij altijd vol aandacht net me kind, dus die zou ook wel een shock krijgen dat hij zo niet meer nummer 1 is, en we weten niet hoe de katten zich gaan gedragen zo met een baby. Maar windt je er vooral niet te veel over op

5 jaar geleden

Zelfde hier met 2 honden, 1 heel rustig de andere heel druk, maar je weet van te voren ook niet hoe ze gaan doen als de kleine er is. En inderdaad juist erbij betrekken, ik denk dat het in het begin natuurlijk voor iedereen in huis, ook de huisdieren, heel erg wennen is aan de nieuwe situatie maar dat je vanzelf de draai erin vind! Ik probeer 1 van de honden het blaffen af te leren (nog zonder succes) maar misschien word ze rondom de baby wel een stuk rustiger. Dus van te voren zou ik geen overhaaste beslissingen maken.

5 jaar geleden

Hier 2 honden waarvan er eentje bang is van kinderen. Wij hebben geen idee hoe het gaat lopen maar zullen het wel zien. Mocht het nodig zijn halen we er een gedragstherapeut bij om ons te begeleiden. Er zullen vast ook gedragsdeskundige zijn die kunnen helpen met katten. Mijn mening is in ieder geval dat wij voor onze honden hebben gekozen en zolang het geen gevaarlijke situatie is gaan ze ook zeker niet weg😊. Het vraagt een hoop aanpassingen en energie maar dat weten we wanneer we aan huisdieren beginnen.

5 jaar geleden

Ik heb dit ook gehad bij mijn zoontje het viel nog wel mee toen de kleine er niet was maar eenmaal was mijn zoontje er had ik daar echt geen tijd en energie meer voor dus hadden we besloten om haar weg te doen en uiteindelijk de beste keuze

5 jaar geleden

Bij mijn kat hielp het de kamer minder interessant te maken door samen met de kat er heen te gaan. Dus niet alleen laten spelen, maar wanneer jij op de babykamer bent mag de kat mee en daar ontdekken. Alles wat niet mag is juist leuk en interessant voor katten, eigk moet de kamer al saai zijn de voor de kat voor de baby komt. Dat zodra de deur dicht is het hem niks meer boeit. Tips voor gedrag heb ik helaas niet, ms hulp inschakelen? Zullen vast kattendeskundigen bestaan die je hiermee kunnen helpen :) succes!

5 jaar geleden

ik begrijp je.. Wij hebben een vizsla ( zeer aanhankelijk en mensgericht hondje). We hebben echt geprobeerd hem overal bij te betrekken en hem toch nog veel aandacht te geven. Niet gemakkelijk, maar naar mijn mening beter zo dan als hij negatieve aandacht zoekt. Heel veel succes, komt allemaal goed

5 jaar geleden

Dit had ik kunnen schrijven. Ik heb ook 2 poezen van bijna 1 jaar. Het idee was om binnenkort een huis te kopen maar helaas zit dat er niet in en we zitten dus vast op een appartement met 2 poezen die enormmmm verharen, ik stofzuig elke dag maar nog zit alles onder, zelfs als de was uit de wasmachine komt. Ik heb de box om deze reden ook nog niet neergezet want bij mij doen ze ook waar ze zelf zin in hebben. Proberen ook altijd de kamers in te komen waar ze niet mogen (baby en onze slaapkamer). Ik twijfel ook of ik ze niet een tijd naar mn vader ofzo ga doen totdat de baby iets groter is. Vind het idee dat zo'n pasgeboren baby onder de haren zit echt niet fijn... Ow en die ene van mij is nu krols dus zit al 5 dagen non stop heulll erg hard te janken, heb d'r bijna dr nek omgedraaid, ben vaak echt blij als ze eindelijk slapen al ben ik ook superrr gek op ze. Geen advies dus wel medeleven

5 jaar geleden

De katten voelen alles aan. Ook jou onrust en nesteldrang. Ik ben gedragstherapeut voor katten en fokker. Ik ga er van uit dat je idd bewust was/bent van het feit dat dieren nu eenmaal niet alles schoonhouden. En ja, het is nog al wat deze leeftijd vd katten en straks een Baby. Maar daar heb je zelf voor gekozen neem ik aan? Ik ben blogger bij vrouw&dier en begin April komt er een blog van mij online over omgang en voorbereiding op de komst van een baby als je katten hebt.

5 jaar geleden

Wij hebben 2katten. Waarvan 1 altijd al een huis kat was en de andere sinds onze verhuizing in dec ook niet meer naar buiten wil. Onze oudste is echt mega gek met de katten. En ja het is heel veel werk om het dan schoon te houden, probeer elke dag 2 keer stof te zuigen en vaak af te stoffen en dweilen etc maar als ik dat blije koppie zie heb ik dat er heel graag voor over! En nee ik ben geen huismoeder (werk 32 uur en mijn man 36) we zijn beide heel schoon en netjes en dan is het te doen.

5 jaar geleden

Hoi hoi. Wat vervelend dat ie ook echt heeft gepoept naast de bak. Zijn ze al geholpen? De onze (2 maine coons) zijn daar echt veel rustiger van geworden. Ze zijn natuurlijk enorm aanhankelijk en 1 van de 2 slaapt altijd bij ons snachts. Dus jaloezie zal misschien ook komen maar dat is ook een kwestie van wennen. Wij hebben ook ontzettend veel last van haren,, maar goed dat is nu eenmaal zo. Het komt zoals het komt. Wij gaan er straks alleen voor zorgen dat er een kattenluikje komt en de tuin is afgesloten zodat ze niet weg kunnen maar overdag wel kunnen ontsnappen aan de baby als ze daar erg aan moeten wennen. Misschien helpt het nog als je ze naar buiten kunt doen? Die van ons genieten daar enorm van en kunnen ze flink wat energie kwijt.

5 jaar geleden

Ik ben geen kattenexpert maar heb er wel zelf twee, en weet door mijn werk aardig wat van stress bij mensen.... Je schrijft dat de stress ontstaat door het gedrag van je kat, maar kan het ook andersom zijn? Dat je kat zich zo gedraagt doordat jij stress hebt (en al had voordat hij zich zo ging gedragen)? Dieren zijn over het algemeen perfecte spiegels om te zien hoe het met ons mensen gaat... misschien de moeite waard om te onderzoeken of/waardoor je stress hebt, los van de kat, en dat aan te pakken. Best kans dat het gedrag van hem ook bijdraait..

5 jaar geleden

Misschien geen impulsieve en ondoordachte beslissingen nemen nu? Zijn gedrag op dit moment is inderdaad erg frustrerend en past niet bij jou nesteldrang. Maar de hormonen spelen ook mee, waardoor je er volgens mij iets extremere gevoelens bij hebt dan normaal zou zijn! Misschien zakken jouw emoties weer een beetje na de bevalling en kan je het terug iets beter relativeren?

5 jaar geleden

Nouja. Wij hebben een hond en een kat en wij zitten gewoon veel onder het haar. Ik vind het voor mezelf niet vies en zie daarom ook niet in waarom het voor de baby dan wel vies moet zijn. Met huisdieren heb je nou eenmaal meer haar en troep in huis. Vind het hooguit spannend hoe de hond op de baby gaat reageren, omdat het nog wel eens een stuiterbal kan zijn. Maar dat is 1 van de consequenties van het hebben van huisdieren 🤷‍♀️ ik zou ze nooit weg willen doen.

5 jaar geleden

Je kat voelt aan dat er iets aan het veranderen is.. dit levert voor hem ook stress op. Probeer eens een feliway op te hangen. Dit geeft een luchtje af wat er voor zorgt dat een gestreste kat wat rustiger wordt. Verder blijf hem betrekken bij wat je doet. Ik weet niet of hij voorheen wel op die plekken mocht komen?? Zou geen beslissingen nu nemen aangezien je hormonen ook op hol slaan!

5 jaar geleden

Reactie op Rataplan

Ik ben geen kattenexpert maar heb er wel zelf twee, en weet door mijn werk ...
Dankjewel interessante benadering! Misschien als ik zelf rustiger word en rustiger tegen hem doe (niet boos) dat hij dan ook rustiger word.

5 jaar geleden

Reactie op Neirod1

Hoi hoi. Wat vervelend dat ie ook echt heeft gepoept naast de bak. Zijn ze ...
Ja ze zijn allebei geholpen bij ons. Geen idee waarom hij buiten de bak heeft gepoept en geplast... Hij heeft dit vaker gedaan sinds we zijn verhuisd 3 maanden geleden.... we hebben nu gisteren de kattenbakken op een andere (misschien toegankelijkere plek) gezet... hopelijk helpt dat :o ... en ja we hebben ook de tuin afgezet en laten ze nu een paar keer per dag eventjes in de tuin.

5 jaar geleden

Reactie op Illbethereforyou

Nouja. Wij hebben een hond en een kat en wij zitten gewoon veel onder het h ...
Haren is bij ons het probleem niet omdat ze kortharig zijn en nooit haar verliezen. Dus wat dat betreft is het bij ons schoon. Het probleem is het gedrag van het katertje: constant negatieve aandacht vragen en anders expres stout doen en onzindelijk gedrag vertonen. Dit in combinatie met nesteldrang - het idee dat netgewassen babykleertjes onder de kattenpoep zit maakt mij gewoon gek.

5 jaar geleden

Wij hebben ook katten. Zodra we juist iets willen dat ze iets niet doen, doen ze t juist. Dus bijv eerst lieten we de babykamer dicht en dan blijven ze krabbelen aan de deur. Nu laten we de deur open en vinden ze t niet meer boeiend. We wilden ze niet in de kinderwagen maar na 10 x eruit halen en weer erin springen ze een x gelaten tot ze er zelf uit gingen. Ook nu vinden ze t niet meer boeiend. Ook hebben we van die interactieve speelgoed dingen op batterij. Zorgt voor veel afleiding voor ze. Wie weet helpt dat nog.

5 jaar geleden

Haren is bij ons het probleem niet omdat ze kortharig zijn en nooit haar ve ...
Waarom dan niet even een expert erbij halen die jullie tips kan geven over hoe jullie dit het beste aan kunnen pakken? De gedachten over het wegdoen van de kat zonder ook maar iemand erbij gehaald te hebben vind ik zelf wel ernstig. In dat geval had je nooit aan huisdieren moeten beginnen.