21 Reacties

4 jaar geleden

Het is echt vreselijk irritant. Hier in een middelgrote gemeente hetzelfde verhaal. Ik sta op de “wachtlijst” voor de donderdag, al zes maanden. Tot die tijd neemt mijn vriend de donderdag vrij, mocht dat echt niet lukken dan valt oma in. Deze situatie is echt tekenend voor de “deeltijd prinsesjes” van Nederland. En ook een van de redenen dat moeders in Nederland tijdens het eerste jaar van hun moederschap de helft van de inkomsten verliezen. (Babyboete noemen we het) en dat rekent zich ook door naar je pensioenopbouw etc en dus ook je zelfstandigheid en je positie als vrouw vs mannen. Deze situatie maakt mij als feminist echt woest. Ik hoop dat je vriend/man ook een dag kan vrij nemen (partner verlof) om dit te compenseren.

4 jaar geleden

Ik heb afgelopen week ook getekend voor een nieuwe baan en hoewel ik qua uren het zelfde blijf werken heb ik wel een dag extra opvang nodig.... Ik had het al aangegeven bij onze gastouder maar die heeft geen plek... Dus hopen dat ze 1 dag in de week bij een andere gastouder kan 🤷 ik weet het ook niet anders...

4 jaar geleden

Reactie op moe1

Het is echt vreselijk irritant. Hier in een middelgrote gemeente hetzelfde ...
Babyboete inderdaad!!! Ik had ook gewoon de behoefte om financieel onafhankelijk te worden. Als ik met een vriendin de stad in ga dat ik lekker bij de bijenkorf kan kijken van mijn eigen salaris. Voelt toch anders ondanks dat mijn vriend zoiets heeft van, jij doet de belangrijkste taak eraf! Mijn vriend is zzp’er en kan geen verlof opnemen. Ik moet op zoek naar een andere oplossing voor de donderdag. Toch jammer, een nieuwe start in het werkende leven voor mij sinds in mama ben zou iets feestelijks moeten zijn. Nu voel ik vooral stress over de opvang. Bah!

4 jaar geleden

Reactie op Lelijke_heks

Ik heb afgelopen week ook getekend voor een nieuwe baan en hoewel ik qua ur ...
Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Heb je die gastouder via via gevonden? Of via een platform of iets? Ik ben ook de opties aan het verkennen..

4 jaar geleden

Reactie op Mauddd93

Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Heb je die gastouder via via gevonden? Of ...
Dankje en jij ook natuurlijk gefeliciteerd! Wij zaten vanaf het begin al bij een gastouder omdat dat voor ons het handigst en voordeligst was ivm mijn werk in de zorg en wisselende diensten breng ik haar op afwijkende tijden... Zo gaat ze bij een late dienst van 14.00 tot 18.00 naar de gastouder en dan kan niet bij een kinderdagverblijf... Wij zitten bij een gastouderbureau en die regelen ook vervanging bij bijvoorbeeld ziekte of vakantie van onze eigen gastouder

4 jaar geleden

Reactie op Lelijke_heks

Dankje en jij ook natuurlijk gefeliciteerd! Wij zaten vanaf het begin al b ...
En toen klikte ik wat vroeg op verzenden... Maar ik zou gewoon even googelen op gastouderbureau in je omgeving... Wij zitten bij stichting kinderopvang centraal Nederland (skcn.nl) en zijn daar heel tevreden over maar ze moeten maar net in je buurt zitten natuurlijk

4 jaar geleden

Reactie op Lelijke_heks

En toen klikte ik wat vroeg op verzenden... Maar ik zou gewoon even googel ...
Thanks! Ik ga me er even in verdiepen! Wie weet kan ik op ‘korte’ termijn ergens nog iets regelen! Hopelijk jij ook!!

4 jaar geleden

Hier helaas hetzelfde probleem gehad! Eerst hadden wij een gastouder in Vianen maar die ging helaas emigreren. Wij hebben maar een dag in de week opvang nodig, maar nergens was er plaatst. Bij het gastouder bureau niet en ook bij de kdv niet. Bij het kdv konden ze zelfs geen indicatie geven wanneer ze wel plek zouden hebben, ergens in 2022 kregen wij toentertijd te horen. Uiteindelijk zijn wij uitgeweken naar een andere stad op een kwartier rijden waar ik dichtbij werk. Daar hadden ze net een nieuwe groep geopend en konden we wel terecht. Heeft toendertijd voor veel stress gezorgd maar uiteindelijk super blij met waar hij nu zit!

4 jaar geleden

Hier in de dorpen is het ook vreselijk. Wij konden bijvoorbeeld terecht omdat wij onze kleine met 14 weken zwangerschap inschreven voor na mijn verlof etc. Maar ook hier is het een drama. Er kan geen dag meer bij en gelukkig nemen we al 2 dagen af. Maar ik herken het wel

4 jaar geleden

Onze dochter gaat ook naar de kinderopvang en we hebben een flexibel contract inclusief de vakanties. Ik moet elke week voor woensdagochtend 10:00 uur doorgeven welke dagen en tijden onze dochter de week er na komt (ik mag ook voor een langere periode doorgeven). Maar dit is erg wisselend vanwege mijn werk in de zorg. Hier nooit problemen gehad dat het niet kon. We wonen in een dorp boven in de provincie Groningen. Ik denk dat er wel degelijk verschil is in de stad of in een dorp.

4 jaar geleden

Reactie op Mauddd93

Babyboete inderdaad!!! Ik had ook gewoon de behoefte om financieel onafhank ...
Ja, die babyboete niet ontvangen is echt hard werken en heel erg je best voor doen. De maatschappij dwingt je er toe, je moet je echt afzetten. Mijn vriend is ook zzp-er, dus voor hem is het ook vaak puzzelen om de donderdag vrij te zijn. Het ligt enorm aan je beroep denk ik of dat lukt. Vaak haalt mijn vriend het op zaterdag weer in. Wat hier soms ook lukt is als mijn vriend op donderdag echt niet vrij kan zijn dat we de dag van de te voren de opvang een extra dag aanvragen. Tot nu toe hebben ze altijd een extra plekje gehad, bv omdat een ander kindje ziek was. Eigenlijk hebben we het tot nu toe altijd linksom of rechtsom kunnen regelen.

4 jaar geleden

Hier int dorp ook een ramp, mn partner is weg gevallen dus sta dr nu alleen voor, alleen zie dan of de opvang of je werk maar eens aan te passen aan de papa dag die dus weg valt en die ik zal moeten invullen op de een of andere manier! Kdv doet wel echt hun best mij te helpen maar op werk n rampenplan!! En heb toch ook echt werk nodig om t ook financieel te kunnen trekken. Succes meis, hoop dat je n oplossing kan gaan vinden!

4 jaar geleden

Ik was 12 weken zwanger toen ik me bij de opvang ging aanmelden.. ik wilde 3 maanden na de bevalling mijn dochtertje naar de opvang brengen. Alsnog kon ik pas 1 maand later beginnen omdat er gewoon geen plek was.. 😑

4 jaar geleden

Reactie op moe1

Vaders hebben net zo veel moeite met opvang vinden als moeders. Mijn man heeft meer inkomen ingeleverd dan ik, dat is omdat hij een beter betaalde baan heeft. Zowel voor mannen als vrouwen is het tekort aan kinderopvang een probleem. Mijn man kan trouwens gemakkelijker naar huis om een ziek kind op te halen dan ik. Niet alles is meer in de ouderwetse rolverdeling. Mijn vader was ook huis papa en mijn moeder werkte full time. Mijn tante trouwens ook, als piloot. Ook mijn collega, jonge moeder, gaat gewoon haar droombaan krijgen. Hopelijk word je hier als feminist wel blij van ;) Het kan altijd nog beter dat klopt, maar boos worden heeft geen zin.

4 jaar geleden

Reactie op nefje

Ik was 12 weken zwanger toen ik me bij de opvang ging aanmelden.. ik wilde ...
Hier (in België) hebben we ons met 5 weken zwangerschap aangemeld. Alle opvang in onze gemeente zaten vol. Gelukkig nog eentje in de buurgemeente waar hij terecht kon. Gestart op 4 maanden na de geboorte. Echt crazy :(

4 jaar geleden

Reactie op Chiaravs

Hier (in België) hebben we ons met 5 weken zwangerschap aangemeld. Alle opv ...
Jeetje is toch niet normaal!

4 jaar geleden

Herkenbaar! Ik heb ook een nieuwe baan waardoor ik 1 dag meer ben gaan werken. De opvang heeft pas over 4 maanden plek op de maandag. Tot die tijd vangen mijn man en ik om de beurt onze dochter op. Hij werkt er wel gewoon 40 uur bij, en haalt die uren dan 's avonds in. Ik neem verlof op. Als ik dan later dit jaar verlofdagen tekort kom om op vakantie te gaan neem ik dan wel (onbetaald) ouderschapsverlof op. In mijn nieuwe team heeft iedereen kinderen, dus hoewel ik me initieel bezwaard voelde, snappen ze het volkomen! Het is niet jouw schuld. Communiceer er open over op je nieuwe werk, wie weet denken ze met je mee.

4 jaar geleden

Reactie op moe1

Je hebt zooo gelijk!! Ik ben nog steeds heel boos dat ik mijn vaste baan moest opzeggen omdat dit niet te combineren was met mijn man/opvang. Ik ben nu minder gaan werken en heb ontzettend veel salaris etc in moeten leveren. En man mijn helemaal niks. Hij wilde ook geen dag minder gaan werken omdat het hem nog een stuk meer kost dan mij.. Vreselijk!! Ik kan nu ook niet helemaal financieel onafhankelijk zijn mocht er wat gebeuren😣

4 jaar geleden

Reactie op Lelijke_heks

Dankje en jij ook natuurlijk gefeliciteerd! Wij zaten vanaf het begin al b ...
Afwijkende tijden kan bij sommige KDV’s ook gewoon. Mijn zoon gaat de ene week van 8.30 tot 15 uur en de andere week van 14 tot 18 uur. Ook vanwege ploegendiensten. Dit is een flexibele opvang. Extra opvang kan ook bijna altijd. Je kunt daar ook eens op zoeken.

4 jaar geleden

Je hebt zooo gelijk!! Ik ben nog steeds heel boos dat ik mijn vaste baan mo ...
Wat ontzettend kut! Mannen zitten vaak in de “voltijd klem” , de vanzelfsprekendheid dat je 40 uur werkt omdat je anders “je functie niet goed kan uitoefenen.” Denk aan vakmensen die met hun handen werken in de bouw. Daar is part time echt niet bespreekbaar. Dus het werkt een beetje twee kanten op. Hoewel het vooral voor de vrouw nadelig is, financiële zelfstandigheid is zo belangrijk.