72 Reacties

5 jaar geleden

Hey! Wij hebben besloten om het beide niet te doen. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik de combinatietest gedaan. Bij de nekplooimeting maken ze een echo en kijken ze hoe dik de nekplooi is. Een verdikte nekplooi kan te maken hebben met een aangeboren afwijking zoals down en trisomie 13 en 18. Bij de NIPT testen ze alleen je bloed. Dus geen echo oid.

5 jaar geleden

Een nipt test is alleen een bloedonderzoek en een combinatie test is een bloedonderzoek en echo met nekplooimeting. Dan meten ze de nekplooi en aan de hand daarvan wordt in combinatie met het bloedonderzoek gekeken of je een verhoogd risico hebt op bijvoorbeeld syndroom van down, en ik geloof nog 2 chromosoom afwijkingen. De nipt test is een stuk betrouwbaarder dan de combinatietest. De kosten zijn nagenoeg gelijk. Wij gaan dus voor de nipt!

5 jaar geleden

Ik vind het ook erg lastig, ik neig om niets te doen! Wij hebben al besloten dat als we een kindje met down krijgen het willen houden.... en ik vermoed dat de andere afwijkingen ook bij een 20 weken echo zichtbaar zijn. De formulieren die je moet tekenen voor de NIPT vind ik ook vreemd dat ze je bloed 15 jaar willen bewaren etc. voor onderzoeken. En je alleen de test kan uitvoeren als je mee doet aan het onderzoek vind ik ook vreemd. Maar goed ben er dus nog niet helemaal over uit wat we gaan doen! Ik lees even mee! 🥰

5 jaar geleden

Wij hebben ook sterk getwijfeld omdat wat er ook uitkomt we het kindje zowieso houden. Maar we neigen toch naar de nipt omdat de kans heel klein is dat er slecht nieuws uitkomt en het toch wel leuke bevestiging is als alles dan in orde is. Langs de andere kant moest er wel iets zijn ben je hierop voorbereid of kan je je hierop voorbereiden, research doen,.. Mijn gyn vind de nipt niet nodig (voor mij, val niet in een risicogroep) , de nekplooi meting wordt hier standaard gedaan met de 12 weken écho.

5 jaar geleden

Reactie op ninde_1990

Ik vind het ook erg lastig, ik neig om niets te doen! Wij hebben al beslote ...
Het resultaat wordt bewaard, niet jouw gegevens. Dit om de kwaliteit van de onderzoeken te waarborgen en te kunnen controleren. Dus het resultaat kan niet gelinkt worden aan jou als persoon

5 jaar geleden

Met mijn eerste zwangerschap hebben we combinatietest gedaan (ook omdat toen NiPT alleen mogelijk was als vervolg onderzoek bij verhoogde risico uitslag kwaam of in België). Nu mijn VK doet alleen NIPT omdat het meer vertrouwelijk is en volgens mijn doen ze hier geen combinatietest meer. We gaan wel voor de uitgebreide nipt. Voor mij het is ook niet de kwestie "we zouden het sowieso houden", het is ook jezelf gewoon stuk beter kunnen voorbereiden zou er wel een afwijking zijn. Ik weet ook niet hoe staat dat qua echo met NIPT. Het is wel de bloedonderzoek maar mijn VK zei dat je het niet later dan een week na de termijnecho moet doen.

5 jaar geleden

Ik wilde het eerst heel graag, maar uiteindelijk toch besloten het niet te doen. Ik zal, ongeacht de uitkomst m’n zwangerschap niet beëindigen en dan heb je wel een moeilijke zwangerschap. Tevens kan er bij een ‘gezond’ kindje tijdens de bevalling ook nog van alles mis gaan waardoor je gewoon niet weet hoe het gaat lopen. Wij hebben besloten dat we het dan wel zien.

5 jaar geleden

Reactie op ninde_1990

Ik vind het ook erg lastig, ik neig om niets te doen! Wij hebben al beslote ...
De andere afwijkingen zijn niet altijd te zien bij een echo. Bij mij wel maar ook heel vaak niet. Vaak ligt de groei achter in het derde trimester. Maar dan ben je dus al heel ver. Mijn zoon had trisomie 18. Hij zou waarschijnlijk meteen of een dag na de geboorte zijn overleden. Nipt spoort dit wel op en alleen door bloed af te nemen.

5 jaar geleden

Vandaag bloed afgenomen voor de NIPT test met neven bevindingen. Hierdoor worden 22 van de 23 chromosomen getest op afwijkingen (geslachtschromosoom dus niet). We willen uiteraard graag horen dat alles goed is maar mocht dit niet het geval zijn, word je goed geïnformeerd met welk chromosoom iets aan de hand is en of dit zeer ernstig is of dit wel mee valt. Afhankelijk van de uitslag of je dus vervolg onderzoeken gaat doen en dit kan bestaan uit vlokkentest, vruchtwaterpunctie en een echo. Op de echo kan je bijvoorbeeld orgaanafwijkingen zien wat je weer niet ziet met de nipt of combinatie test en op de echo kan je weer geen chromosoom afwijkingen zien. Vandaar onze keuze om de NIPT te doen + 15 weken pretecho voor het geslacht en gelijk medisch kijken naar open ruggetje/gehemelte etc. Uiteraard krijgen we daarna ook nog de 20 weken echo. Lees je goed in en volg dan je gevoel. Dit is mijn eerste kindje dus ik vond het ook spannend maar hoe meer ik mij erin verdiepte, hoe beter ik het snapte en zo mijn gevoel gevolgd. Daarnaast kan de verloskundige je ook nog extra info geven. Succes!

5 jaar geleden

Reactie op Mady90

Vandaag bloed afgenomen voor de NIPT test met neven bevindingen. Hierdoor w ...
Goede uitleg ik snap het nu ook wat meer. Mijn gyn vond de nipt niet nodig voor mij maar zoals jij het hier verteld is het wel leuk om die info te krijgen moest er toch iets zijn. (en anders bevestiging dat alles in orde is) Wat is die vlokkentest ? daar heb ik nog niet van gehoord ? waterpunctie zouden wij niet laten doen omdat het risico's met zich meebrengt, is dat bij deze test ook zo ? heb jij met 12 weken ook een nekplooimeting of doen jullie enkel de nipt. IK moet met 12 weken gaan voor een echo voor de nekplooi en dan vrijwillig een nipt. daarna heb ikook een pretecho op 14+weken voor bevestiging van het geslacht want hier in belgië krijg je die info wel maar soms zitten ze er toch naast zij mijn gyn. en dan de volgende echo met 20 weken voor alle andere dingen na te kijken.

5 jaar geleden

Grof gezegd is de Combinatietest een kansberekening, en de Nipt test geeft duidelijk aan er zijn wel of geen afwijkingen. Beide niet 100% betrouwbaar, en bij beiden bij een negatieve uitslag kan je worden doorverwezen voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Ik ga zelf voor de Nipt, ik houd zelf meer van duidelijkheid wel/niet in plaats van een kansberekening.

5 jaar geleden

De nipt heeft een hogere percentages kwa uitslagen en dus betrouwbaarder. Dus wij gaan voor nipt.

5 jaar geleden

Reactie op MimiLoulou

Grof gezegd is de Combinatietest een kansberekening, en de Nipt test geeft ...
Ik snap nog steeds het verschil niet eigenlijk, de combinatietest is de nekplooimeting en bloed trekken ? en de nipt is ook bloedtrekken, maar bij de combinatietest testen ze dan niet hetzelfde als bij de nipt in je bloed of ? maar waarom zouden ze dat dan doen als er toch bloed getrokken wordt beter alles nakijken ?

5 jaar geleden

Reactie op Sarah0204

Goede uitleg ik snap het nu ook wat meer. Mijn gyn vond de nipt niet nodig ...
Bij de vlokkentest wordt er wat weefsel van de placenta weggehaald voor onderzoek. Dit kan al eerder dan een vruchtwaterpunctie.

5 jaar geleden

Reactie op ynskje

Bij de vlokkentest wordt er wat weefsel van de placenta weggehaald voor ond ...
Aah oké, dat kende ik niet, vermoed dat hier dus ook wel wat risico's aanvat hangen, een no go voor mij dus.

5 jaar geleden

Ik weet t ook nog niet. De verloskundige geeft aan de combinatie test te doen omdat je dan eigenlijk een extra echo krijg. Maar wij hebben ook gezegd dat het hoe dan ook welkom is. En als het echt foute boel is dan raden ze de nipt test wel aan

5 jaar geleden

Reactie op Sarah0204

Aah oké, dat kende ik niet, vermoed dat hier dus ook wel wat risico's aanva ...
Een vlokkentest of vruchtwaterpunctie gebeurt alleen als er reden voor is of uit de nipt of combinatietest zorgelijkheden uitkomen. Dus niet standaard als je voor het een of ander kiest.

5 jaar geleden

Reactie op MrsFlamingo

Een vlokkentest of vruchtwaterpunctie gebeurt alleen als er reden voor is o ...
Ja dat wist ik, toch merci ! Bedoel gewoon als er iets uit de nipt komt dat ik geen verdere testen laat doen die risico inhouden

5 jaar geleden

Reactie op wesleylianklasen

Ik weet t ook nog niet. De verloskundige geeft aan de combinatie test te do ...
Wat een raar advies. De combinatietest is minder betrouwbaar. Leuk dat je dan ene echo "krijgt" (je betaald er flink voor), maar dat lijkt me niet het belangrijkste..

5 jaar geleden

Bij de praktijk van mijn gyn is het standaard (ik denk eigenlijk in heel België) om op 12w een echo te doen en bloedonderzoek (nip test). Als daar iets van afwijkt kan je dan kiezen om nadien een vlokkentest of vruchtwaterpunctie te doen. Maar die echo en nip test op 12w geeft mij wel een goed gevoel...