15 Reacties
2 jaar geleden
Wij hebben een ouderschapsplan laten opstellen door onze mediator voor dochtertje van 4 en zoontje van 1,5. Het was een format wat dit bedrijf standaard gebruikt, maar jullie kunnen dit zelf ook maken. Wij hadden wel geregistreerd partnerschap.
Er staat bij ons bijv in; wanneer gaan de kinderen naar wie, bedrag alimentatie, hoeveel we beiden per kind sparen op hun zilvervloot, afapraken kennismaken nieuwe partner, onderhoud familie beide kanten, medische zorg, verjaardagen/feestdagen waar zijn ze dan en zelfs de studie tot 21 jaar staat al beschreven hoe we daar eventueel financieel in bijdragen.
Online kun je misschien wat formats vinden, zodat je een beeld hebt wat je kunt beschrijven of misschien zelf kunt invullen/aanpassen.
2 jaar geleden
Reactie op xxChickie
Wij hebben een ouderschapsplan laten opstellen door onze mediator voor doch ...
Wat ik er sowieso in zou zetten in de verblijfplaats van jullie kindje.
Mocht je bijv. urgentie willen bij een woningbouw is het ouderschapsplan nodig en moet hierin duidelijk vermeld staan bij wie het kindje woont/ingeschreven gaat staan.
Ik zou bijv. urgentie kunnen krijgen, omdat de kinderen bij mij wonen/ingeschreven staan.
2 jaar geleden
Reactie op SCREURSS
Hoi! Wij hebben een ouderschapsplan. Wat wil je specifiek weten? Het is ech ...
Hoi, ja ik heb eigenlijk geen enkele communicatie met de vader en hij is pas met 5 maanden na de geboorte in beeld gekomen wij zijn nu in een traject begeleid omgang maar die houd volgende maand op, op het moment heeft hij een omgang van 4 uur in de week en de rechtbank had gezegd dat we een ouderschapsplan op moeten stellen maar wat komt er allemaal bij kijken en wat is haalbaar voor een kindje van 1.5 die nog nooit ergens anders heeft geslapen?
2 jaar geleden
Reactie op xxChickie
Wij hebben een ouderschapsplan laten opstellen door onze mediator voor doch ...
Ja indd ik heb wel al een beetje bekeken alleen vind het moeilijk om nu al zover in de toekomst te plannen zeker ook omdat ik ook niet weet hoe de kleine man erop reageerd en ik het nu nog te vroeg vind voor een overnachting... aangezien mijn zoontje nog nooit ergens heeft overnacht en vader ook nog geen gezag heeft
2 jaar geleden
En waar ik ook moeite mee hebben is dat hij eigenlijk nu al een omgang wilt van om de week het weekeind en helft vakanties en verjaardagen en feestdagen.., en ik snap dat in de toekomst haalbaar is alleen vind ik de stap nu nog een brug te ver dus wat is de tussen oplossing en wat is redelijk? Ik had zelf in gedachte 3 dagen in de week 4 uurtjes op kunnen halen en tegen de tijd dat me kindje gewend is en kan praten of op zijn minst hem uit kan leggen wat er nu gaat gebeuren wil ik nog niet aan overnachtingen denken
2 jaar geleden
Reactie op shining
En waar ik ook moeite mee hebben is dat hij eigenlijk nu al een omgang wilt ...
Misschien dat je juist dit kunt bespreken. Ik weet niet hoe jullie contact is en of de communicatie soepel verloopt.
Je kunt aangeven dat je de bezoeken wilt opbouwen en het wel een kans wil geven, zodat jullie zoontje zijn vader leert kennen en andersom.
Jullie kindje is nog klein en een paar uur per week kan dan al fijn zijn om de band te versterken.
Qua overnachtingen begrijp ik dat je het lastig vind als hij nog nooit ergens anders heeft geslapen, maar wanneer je de bezoektijden zo plant dat hij zijn middagdutje bij jouw ex doet is dit ook al een goed begin, toch?
Misschien ook voor jou om te wennen aan het idee dat hij even niet bij jou is?😘
Ga je het gezag nog wel regelen of laat je dit zo ?
Qua uitleggen aan je kleintje kun je nu wel mee beginnen, ze snappen al meer dan je misschien zou denken op die leeftijd.
Natuurlijk niet de grote zaken, maar 'papa komt jou zo ophalen en dan ga je even bij papa spelen oid' na verloop van tijd gaat hij de link leggen.
(Simpel voorbeeld als ik hier tegen mijn 1,5 jarige zeg; we gaan eten, wil je helpen? Dan loopt hij naar de broodla in de keuken of jij gaat even douchen, ga je mee naar boven? Dan loopt hij naar de trap) als je het maar vaak genoeg zegt of voordoet.
Ik ben sinds begin mei niet meer samen met de vader van mijn 2 kinderen en zij hebben eind augustus voor het eerst 1 nachtje bij hem gelogeerd en zien hem verder alleen op zondag ongeveer 5 uurtjes. Geen bijzondere reden, maar zo hebben wij het samen afgesproken.
Het is maar net hoe jullie er beiden in staan en in hoeverre jullie openstaan voor andermans gevoelens enzo. Alles met het oog op jullie kleintje.
Sorry heel verhaal. Succes 😘
2 jaar geleden
Reactie op xxChickie
Misschien dat je juist dit kunt bespreken. Ik weet niet hoe jullie contact ...
Hoi geeft niet hoor vind ik alleen maar fijn😁 nee vanaf mijn 11e week dat ik wist dat ik zwanger was hebben wij geen contact met elkaar hij heeft tijdens mijn zwangerschap altijd niet gelooft de vader te zijn en is pas met 3 maanden na de geboorte van mijn zoontje met een verzoek voor een dna test gekomen via een advocaat daaruit bleek hij de vader te zijn en heeft hem pas uiteindelijk met 5 maanden leren kennen... hij had gelijk een rechtzaak aangespannen ivm hij een co ouderschap wou, waar ik niet mee akkoord ga en mijn zoontje onder behandeling liep bij de kinderarts en fysiotherapeut ivm heel erg onrustig , veel spierspanning , slecht slapen , voedingsprobleem, verborgen reflux en aangezien hun elkaar niet kenden en vader niks van hem wist was dat ook niet haalbaar ik ben door de rechter ook in mijn gelijk gesteld en vader moest een traject begeleid omgang volgen...die wordt in november afgerond... hij heeft nu 4 uur omgang in de week en hun gaan kennis maken bij hem thuis. Alles verloopt eigenlijk via een tussenpersoon dus ik heb hem tot op de dag van vandaag eigenlijk niet gezien en gesproken na alle verwijten en beschuldigingen naar me hoofd te hebben gekregen in mijn zwangerschap .wij zouden half november de afsluiting hebben van het traject en om de tafel moeten om dan een ouderschapsplan op te stellen (uitspraak van de rechtbank). Hij heeft daar via een ontwikkelplan aangeven dat hij dan om de week het weekend wil en helft verjaardag feestdagen en vakanties...
En ik begrijp dat het een redelijk voorstel is en het minimale wat hij kan eisen.
Alleen vind ik dit voor nu nog een brug te ver... dat dit in de toekomst haalbaar is dat snap ik alleen de stap van 4 uur begeleiden omgang naar om de week het weekeind vind ik gewoon te groot mede omdat me kindje nooit ergens geslapen heeft en zelfs bij zijn oma die hij. Vanaf zijn geboorte kent en een tweede thuis voor hem is slaapt hij niet. Ook slaapt hij nog steeds niet door. En is hij nog nooit langere tijd van mij weg geweest en ik niet vind dat mijn kindje hier de dupe van moet zijn! Daarbij komt kijken dat in die 4 uurtjes wordt er de hele tijd met hem gespeeld en is alles leuk maar er heeft zich nog geen situatie voorgedaan waar mijn zoontje nog niet iets leuk vind of verdrietig is geweest en die kant heeft hij nog niet leren kennen.
Ik had zelf meer in gedachte dat hij hem dan 2 x per week 4 uurtjes op kan komen halen?
Ik vraag mij af wat voor een indicatie aan tijd ik moet denken voordat er een overnachting kan plaats vinden en wat redelijk en haalbaar is? En waar alle partijen zich in kunne vinden en dan voornamelijk me zoontje maar ben wel van mening dat ik ook in de gelegenheid gesteld moet kunnen woorden om aan de situatie wennen? Maar ook kan snappen dat het niet nog 2 jaar kan duren wat betreft vaders perspectief?
Ook vraag ik mij af of wij het nu al moet hebben over de helft van de vakanties terwijl mijn kindje nog een eens naar school gaat ?
2 jaar geleden
Reactie op SCREURSS
Hoi! Het ouderschapsplan moet elk jaar herzien worden. Dus om je laatste vr ...
Dat is niet helemaal waar. Je bepaald zelf voor hoelang je het vast legt. Advies is om het in delen te doen. Van geboorte tot 4 jaar, dan tot einde basisschool en dan tot het einde.
2 jaar geleden
Reactie op Myboyandme
Dat is niet helemaal waar. Je bepaald zelf voor hoelang je het vast legt. A ...
Ik ben recent (oktober) gescheiden via een mediator. Elk jaar wordt het herzien. Je hoeft er geen afspraak voor te maken met een mediator, het kan gewoon mondeling met de ex partner. En als het akkoord is beide een handtekening eronder.
2 jaar geleden
Reactie op SCREURSS
Ik ben recent (oktober) gescheiden via een mediator. Elk jaar wordt het her ...
Onze mediator (ook recent juni-aug) gaf juist aan het plan in een la te leggen en alleen pakken als 1 vd 2 zich niet aan de gemaakte afspraken maakt.
Eens in de zoveel weken kort bespreken, gaat het met deze regeling goed met de kinderen? loopt het nog naar wens bij iederen?
Alleen als het niet gaat of er een wijziging in moet, moet je er een document met de afspraak zwart op wit met beide handtekeningen het toevoegen aan het plan.
Wij moesten alles nu al vastleggen, omdat het langs de rechter moest ivm geregistreerd partnerschap.
Bij vakanties staat bijv; zorgregeling word aangehouden, anders in overleg met moeder ( omdat de kinderen alle dagen bij mij zijn, behalve de paar uurtjes op zondag )
Kinderalimentatie word wel elk jaar herzien/verhoogd met een aantal procent, mits er niets in de leefomstandigheden wijzigt van een van de ouders.