21 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb het ochtenddutje gewoon gestopt en ze om 11.30 in bed gelegd. Avond bedtijd dan ook vroeger. Na een paar weken konden ze al prima om 12.30. Gewoon een paar weekjes wennen geweest.
2 jaar geleden
Wij zitten nu midden in de overgang naar 1 dutje. Soms lukt het tot het middageten, soms crasht ze hard om 10.00 en is het ochtenddutje nog echt nodig. We laten ons leiden door haar.
Persoonlijk vind ik 2.5 uur voor een ochtenddutje erg lang. Ik zou na 2 uur toch wel echt wakker maken. In dit geval zou ik eerst proberen of inkorten helpt (misschien is het al wel nodig om het ochtenddutje in te korten tot wel 45 minuten, maar ja, dat is aftasten).
2 jaar geleden
Ik ben sinds 1.5 maand volgens mij bezig met de switch van 2 naar 1. Dit heb ik ook geleidelijk opgebouwd.
Ideaal 1 dutje schema: 1100 uur slapen tot 1400 uur max. 1830 naar bed.
Twee dutjes schema: 0900 tot 1030 en dan 1300 uur tot 1500 max. 1900 naar bed.
Ik heb zijn wakkertijd steeds wat ruimer genomen. Dus als hij als 0600 uur wakker werd en dus eerst om 0900 eerste dutje deed, probeerde ik het rekken naar 0915/0930. En zo verder. Zo leer je hen ook langer wakker te blijven en zodat het geleidelijk verloopt en niet dat ze opeens van 0600 tot 11 uur wakker moeten blijven. Dit zal alleen leiden naar een oververmoeide dreumes 😥. Dus geleidelijk opbouwen. Deze switch duurt ook erg lang, so be patient. 🤍
Soms heeft zoontje nog steeds zin in 2 dutjes (als het goed uitkomt met de dag planning, laat ik hem zeker gewoon die 2 dutjes slapen.) Is gewoon normaal dat ze soms behoeftes hebben aan 2 dutjes. Veel succes!
2 jaar geleden
Ons zoontje van 15 maanden slaapt van 19u30 tot 6u-6u30.
Ochtenddutje van 9u30 tot 10u15. Niet langer omdat ze anders slaap inhalen van 's nachts
Namiddagdutje van 14u tot 15u30. Dan gaan slapen om 19u30. Het schema kan soms wat afwijken. We proberen ons er zo goed mogelijk aan te houden want als hij overdag langer slaapt dan wordt hij 's ochtends rond 5u al wakker
2 jaar geleden
Mijn zoontje is er vorige maand gewoon zelf mee gestopt. We leggen hem in bed wanneer hij aangeeft moe te zijn. Uit gewoonte hebben we hem een paar dagen toch nog in de voormiddag in bed gelegd, maar hij sliep er niet meer. Hetzelfde met z'n namiddagslaapje.
Op een paar dagen tijd ging hij van 3 korte dutjes naar 1 lange dut.
2 jaar geleden
Wij doen in de ochtend max een half uur van 9.30 tot 10.00 smiddags can 1/1 uur tot half 3/3 uur. Gaat om 19.00 naar bed en slaapt tor 7 uur.
Ochtend dut moet ook echt niet langer, want dan slaapt hij smiddags niet. Als we m overslaan dan gaat hij om 12 uur baar bed tot 14.00 en dan om half 7 in de avond naar bed!
2 jaar geleden
Wij zijn ook ineens gestopt omdat de crèche het al lang vroeg en omdat hij ineens zijn tweede dutje weigerde. Hij kan een hele dag wakker blijven zonder zeuren dus afgaan op signalen lukt hier niet. Hij slaapt nu van 12u tot 13u30 en met geluk tot 14u. En gaat savonds weer slapen rond 19u15. Hij wordt wel terug vroeg wakker. Rond 6u30. Weet niet goed of dit voldoende is maar meer weigert hij.
2 jaar geleden
Ik denk dat ze wel toe is aan 1 dutje. Ze moet er gewoon even aan wennen, denk ik… in ieder geval niet voor 12.00 in bed stoppen. En max tot 15.00 u slapen. Alles na 15.00u wordt moeizaam voor de nacht. Dat dan tussen 19.00-21.00 in bed. Dit werkt bij ons iig!
2 jaar geleden
Reactie op april2021#1
Ik denk dat ze wel toe is aan 1 dutje. Ze moet er gewoon even aan wennen, d ...
Lastig te zeggen, aangezien ze het echt niet volhoud tot 12:00. Ze gaat nu van 9:15-10-15 slapen en van 12:30-14:30 ongeveer. Vervolgens 19:00 naar bed tot 6:30. Dit lijkt voor nu te werken!
2 jaar geleden
Ons mannetje heeft vanaf 14 maanden soms al behoefte aan 1 dutje en soms aan 2.
1 dutje:
- 7.30 opstaan
- 13.00 naar bed (soms iets eerder of later)
- Tussen 15.00 en 16.00 wakker
- Bedtijd 19.00 - 19.30
2 dutjes:
- 7.30 opstaan
- Tussen 09.30 en 11.00 naar bed (ligt echt aan zijn signalen en wekken meestal na een half uur)
- Tussen 13.30 en 14.30 naar bed (ligt aan zijn signalen)
- Tussen 15.30 en 16.30 wakker
- bedtijd 19.00 en 19.30
Wij merken dat hij buiten de ontwikkelsprongen meestal heel makkelijk op 1 dutje zit, maar dat hij soms een paar dagen of weken plots weer op 2 dutjes zit (ik denk sneller vermoeid door ontwikkelsprong).
We willen dat de middagdut altijd lang is, dus vandaar dag we in de ochtend wekken
2 jaar geleden
Onze dochter is nu 16 maanden en wij zijn over gegaan op 1 dutje sinds bijna 2 weken. Moet zeggen dat wij altijd wel een strak ritme hebben gehad en ze vanaf 6maanden volledig doorslaapt ‘s nachts.
Wij hebben het ochtend dutje steeds verder ingekort en op den duur was het nog maar 20 minuten. Toen ze sinds een paar weken s middags steeds later in slaap viel heb ik besloten om het ochtend dutje gewoon weg te laten. Rond 12.30 is ze dan vaak wel moe en soms houd ze het tot 13u vol. Dan slaapt ze 2 uur en dan rond 19u naar bed.
Ik denk dat ik eerst zou beginnen het ochtend dutje in te korten. En dan langzaam aan 1 dutje
2 jaar geleden
Reactie op sanne509
Onze dochter is nu 16 maanden en wij zijn over gegaan op 1 dutje sinds bijn ...
Dit hebben we inderdaad gedaan! Alleen kreeg ze weer acute oorontsteking met koorts dus nu slaapt ze weer veel overdag.. daarbij zijn we ook op vakantie. Na de vakantie maar weer oppakken🤣
2 jaar geleden
Hier hadden wij ook zo’n vroege vogel en was gewoon een rottig ritme!
Wij hebben de ochtenddut eerst ingekort tot 30 minuten, daarna 15. Vervolgens 12 naar bed.
Inmiddels om 12 (soms ook gerust iets eerder) naar bed tot 14 (eerst tot 14.30 maar dat blijkt nu ook al weer iets te lang). Slaapt daarna van 19-7.
Ik maak m liever smiddags eerder wakker want ik vind het dus vreselijk als hij savonds laat naar bed gaat. De avonden zijn voor papa en mama. Dus dat betekent misschien iets korter slapen overdag (2uurtjes) dan dat andere kinderen van zijn leeftijd doen.
2 jaar geleden
Hier begint ze nu steeds vroeger wakker te worden en langer te slapen overdag, is dit een teken dat we haar moeten minderen overdag? Vind het zo verwarrend allemaal. Ze red het op de opvang wel wakker te blijven voor 1 slaapje, nu alleen al 2x maar een uur geslapen, vorige keer geschrokken van een ander kindje vandaag had ze weer flink gepoept.. nu is ze dus hysterisch en lastig in slaap te krijgen, doet ook niet goed voor haar nacht slaapje. Maar twijfel nu of we haar eerste slaapje moeten gaan inkorten? Die is van n uur nu naar 1,5 uur gegaan waardoor alles een stuk later is geworden. Is het slim haar bv na 3 kwartier wakker te gaan maken?
2 jaar geleden
Ik zou steeds een half uurtje later doen tot je bij 11 uur bent. Dan zou ze het wel redden tot einde dag denk ik?
2 jaar geleden
Reactie op Anoukk98
Hier begint ze nu steeds vroeger wakker te worden en langer te slapen overd ...
Dat zou ik wel doen! Ik verkort haar ochtendslaap nu ook en smiddags slaapt ze dan langer. Om de zo veel dagen inkorten, je kan dit zelf het beste inschatten. Ik probeer nu naar 11-11:30 toe te werken en dan een langer slaapje zodat ze genoeg slaapt pakt en rond 19:00 naar bed toe kan
2 jaar geleden
Bedankt voor de tips!
Ondanks ze gisteren nog geen een uurtje heeft geslapen op de opvang en ze nogal hysterisch was heeft ze wel weer ene hele goede nacht gehad en eindelijk weer goed door geslapen tot 6uur ❤️
denk toch te veel slaapjes overdag… we gaan aan de slag met jullie tips om het ochtend slaapje in te korten en zo toe te werken naar 1 slaapje! thanks dames 😀😀 hier kunnen we wat mee haha