21 Reacties

5 jaar geleden

Hee! Maf he, die wisselende emoties. Herkenbaar hoor. Volgens mij gaat het erom dat je niet teveel lood binnen krijgt, dat kan in tonijn zitten. Dus niet te veel, maar denk dat 1x zo tonijn eten geen ramp is!

5 jaar geleden

Reactie op RianJimKleintje

Hee! Maf he, die wisselende emoties. Herkenbaar hoor. Volgens mij gaat het ...
Ja echt stom!!! Terwijl ik altijd ook zo reageer bij andere dat het vaak geen kwaad kan, maar als het je zelf overkomt pfff haha

5 jaar geleden

Ach ik had het de vorige keer per ongeluk op me broodje.. ipv zalmsalade de tonijn meegenomen.. heb het uiteindelijk gewoon opgegeten.. mijn oudste is 6 en toen mocht je nog gewoon tonijn en haring etc eten.. probeer er rekening mee te houden dat je je niet helemaal vol propt met tonijn in je zwangerschap maar een keertje moet gewoon kunnen. Je zal denk ik best veel moeten eten wil je echt te veel kwik binnen willen krijgen.

5 jaar geleden

Niks aan de hand. 1x tonijn geeft niks.

5 jaar geleden

Ik eet wel vaker tonijn uit blik, gerookte zalm etc.. is het zo erg?

5 jaar geleden

Reactie op moontje_mona

Ach ik had het de vorige keer per ongeluk op me broodje.. ipv zalmsalade de ...
Mijn moeder heeft de pasta salade gemaakt. Toen ik heel gefrustreerd reageerde met : mama je weet toch dat ik dat niet mag? Zei ze : oh ik mocht het in mijn tijd wel. (Maar op ZwangerHap staat dat er 2 bacteriën in kunnen zitten dus dat baarde me zorgen haha) maar komt vast goed!

5 jaar geleden

Reactie op impiee

Ik eet wel vaker tonijn uit blik, gerookte zalm etc.. is het zo erg?
Ik zou het niet te vaak eten meid. Het kan dus zo zijn dat je een keer pech hebt en toch de bacterie ook mee hebt.

5 jaar geleden

Roofvis zoals tonijn kan je volgens het voedingscentrum beter niet eten vanwege de zware metalen die het kan bevatten. Gerookte voorverpakte zalm kan listerine bevatten.

5 jaar geleden

Ik zou het nu sowieso niet meer eten. Maar een foutje kan altijd.. Zolang je er niet ziek van bent geworden is er niks aan de hand :) ik was ook bang omdat ik er laat achter kwam en ik veel sushi in het begin had gegeten. Mijn verloskunde zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken 😊

5 jaar geleden

Volgens mij niks aan de hand hoor... het gaat niet om een bacterie oid waar je van 1 keer pech hele erge gevolgen aan over kunt houden. Tis meer dat hele hoge concentraties kwik bijvoorbeeld niet goed zijn. Maar met een keertje een beetje tonijn lopen die concentraties echt niet zo op in je lichaam hoor.... en tis ook weer niet zo dat een vis uit 80% kwik bestaat haha.

5 jaar geleden

Vorig jaar mocht je het nog wel eten maar met mate 😉

5 jaar geleden

Ze raden het af ivm het relatief hoge kwikgehalte. Van één keer eten krijgt je kleine echt niks, dus maak je geen zorgen. Maar je moet het niet twee keer per week gaan eten.

5 jaar geleden

Ik heb van de week ook voor het eerst een stuk tonijn pizza gegeten hoor, had ik zo’n zin in! Één broodje, pasta salade of stuk pizza kan echt geen kwaad. Gewoon niet elke dag/elke week doen!😊 Maar snap je zorgen, heb ik ook vaak als ik perongeluk iets heb gegeten wat niet mag..

5 jaar geleden

Reactie op Marianne123

Ze raden het af ivm het relatief hoge kwikgehalte. Van één keer eten krijgt ...
Wat is de gevolg als je teveel kwik inneemt voor je baby?

5 jaar geleden

Als ik zo even gauw Google kan het invloed hebben op de ontwikkeling van de baby, in verschillende mate. Een keer (per ongeluk) eten zal niet meteen gevolgen hebben, maar ik denk altijd maar dat die waarschuwingen er niet voor niets zijn. Geldt eerder om regelmatig eten te voorkomen zodat de kwikwaardes niet te ver oplopen en dan wél effect kunnen hebben.

5 jaar geleden

Goed om te weten dat 2 haar terug tonijn uit blik nog gewoon kon/mocht tijdens zwangerschap. Na verder onderzoek bleek dat bij grote hoeveelheden tonijn uit blik toch de kwik waardes op konden lopen, vandaar dat het uit voorzorg afgeraden wordt. 1x een portie zal dus echt niet uit maken voor je kindje! Gewoon adem halen en niet te druk maken, it’s oké!

5 jaar geleden

Zou me niet druk maken over een x tonijn uit blik hoor!!

5 jaar geleden

Niks aan de hand! Bij mijn vorige zwangerschap mocht het nog, en omega 3 is juist super goed voor het kind. En de hoeveelheid kwik is zo minim, dan moet je méga veel eten! Smeerpate is net zo rood aangegeven als tonijn, maar daar mag je dagelijks 1 broodje van! Dat is vet veel maandelijks als je dat zou doen! En van varken wordt geen mens gezonder qua vitamines! Dus al met al klopt dit niet helemaal

5 jaar geleden

Reactie op Angelique--

Niks aan de hand! Bij mijn vorige zwangerschap mocht het nog, en omega 3 is ...
Wat is eigenlijk kwik en wat kan dat betekenen voor de baby als je er teveel van neemt?

5 jaar geleden

Het is een metaal (scheikundig element) die in pure vorm giftig is. Die wordt in je lichaam geoxideerd, maar als je heel hoge concentratie opneem, zal kwik door placenta in de bloedbaan van baby en schade aan nieren doen. Dat gezegd, moet je echt heel hoge concentratie van kwik binnenkrijgen zodat je eigen lichaam dat niet gaat oplossen. De European Food Safety Authority (EFSA) waarschuwt zwangere vrouwen niet te veel zwaardvis en tonijn te eten omdat deze vissen sporen van kwik (in de vorm van het gevaarlijke methylkwik) bevatten wat schadelijk kan zijn voor de foetus. De EFSA adviseert zwangere vrouwen diverse soorten vis te eten, en liefst niet te veel zwaardvis of tonijn. Dus nogmaals, het gaat om geen tonijn regelmatig te eten. Van een keer gebeurd nog niks voor de baby. Jij kan echt rustig het loslaten (want ik neem aan dat je niet paar blikken tonijn in een go met die pasta hebt opgegeten). In mijn eerste zwangerschap was het nog niet bekend en had ik wel paar keer tonijn en zwaardvis gegeten. Niks aan de hand met mijn peuter meisje 😉