Hoi!
Ik vraag mij af of er mensen zijn die het volgende herkennen bij hun kindje.
Mijn dochter is in april 2 jaar geworden. Ze is eigenlijk haar hele leventje al erg aanhankelijk naar papa en mama. Ze kan niet goed alleen spelen thuis, wil snel dat wij mee spelen met haar. Als wij bij andere mensen zijn, wil ze constant dat papa/mama mee gaat naar het speelgoed. 1 van ons moet eigenlijk continu bij haar ik de buurt zijn (wil ze graag). Ze lijkt niet goed alleen te durven. Wij stimuleren haar hier wel in, om zelf naar het speeltoestel o.i.d. te lopen, maar hier gaat ze niet mee akkoord. Ook bij bijvoorbeeld opa en oma, waar ze regelmatig komt, wil ze altijd dat er 1 van ons mee gaat, als ze gaat spelen. Als opa of iemand anders die ze eigenlijk goed kent, met haar mee wil, of haar optilt, is het krijsen. Ze is verder een heel vrolijk en gezellig meisje, ze kletst erg veel. Maar ik zou zo graag willen dat ze wat vrijer/opener is naar andere mensen toe, en ook accepteerd dat er even iemand anders met haar speelt in plaats van papa of mama. Als er andere mensen bij ons thuis zijn, gaat het wel iets beter. Dan laat ze die wel meer toe. Ik vind het best wel intens als we ergens met haar zijn en vraag mij af of jullie adviezen hierin hebben. Ik denk dat het een stukje karakter is, maar misschien kan ik haar helpen om wat meer te durven.
Groetjes,
Klarinda