6 Reacties

3 maanden geleden

hier praat hij echt volledige zinnen🫣 en iedere week weer nieuwe woordjes die hij dan ook duidelijk kan uitspreken. hoe praat die van jou?

3 maanden geleden

Hier ook volledige zinnen. Zijn mondje staat niet meer stil. 🙈 En als er een nieuw woord is waarvan hij niet weet wat het betekent vraagt hij sinds kort ook om dit te verduidelijken (onlangs "hondenhok'). Bij het afzwaaien in de crèche werd wel meegegeven dat "taal" een van zijn talenten was.We hebben altijd veel met hem gebabbeld maar hij pikt nieuwe woordjes echt overal op, zelfs van de tekenfilmpjes op TV. Gaat hij bij jou al naar school? Als ze naar school gaan gaat het plots ook een stuk sneller. Hij brengt van daar ook woordjes mee die wij hier thuis nooit gebruiken (zoals "protje" of "fantastisch").

3 maanden geleden

Onze dochter is tweetalig, we wonen in Italië en ze praat in volledige zinnen in het Italiaans. In het Nederlands (ik ben de enige die Nederlands tegen haar praat want haar papa verstaat geen Nederlands) gaat het wat minder goed en gaat het vooral met woorden en niet helemaal in volledige zinnen. Ik denk dat de opvang echt een mega grote invloed heeft. Ik denk dat veel lezen en zingen helpt. Kinderen houden enorm van kinderliedjes en die kennen ze op een gegeven moment helemaal uit hun hoofd. De eerste volledige zinnen die mijn dochter sprak waren liedjes hahah Daarnaast denk ik overigens dat iedereen een eigen tempo heeft hoor.

3 maanden geleden

hier gaat het ook wel in een soort zinnen, maar grammaticaal klopt er nog weinig van. ze gebruikt ook geen 'tussen' woordjes. Als ze bijvoorbeeld verteld hoe het bij de crèche was: spelen, leuk, andere kindjes, buiten, rennen, glijbaan, fiets. Verder ook heel veel te vertellen waar ik maar de helft van versta. Maar wat hier ook wordt gezegd, het gaat heel snel, elke dag nieuwe woordjes erbij. Ze laat nu ook weten dat ze dingen van soms wel maanden terug nog onthouden heeft. En inderdaad, komt thuis met woordjes die wij zelf niet gebruiken. Heel leuk om te volgen.

3 maanden geleden

Mijn dochter praat ook volledige zinnen. Soms ook woorden dat ik denk, hoe dan? Dan hoor ik ineens: zo ja perfect! Ik zing met haar heel veel, lees veel voor en ze gaat nu sinds een jaar 1 dag in de week naar de opvang.