9 Reacties
9 maanden geleden
Betrekken bij wat je doet.
Mijn dochter leert nu der eigen boterham te smeren en mag meehelpen mijn haren borstelen.
We leren haar ook zelfstandig spelen. En geven aan dat als ze dat doet, we sneller kunnen eten bijvoorbeeld. Ook dat we daarna weer tijd hebben om samen te spelen.
En soms gaat hier tv ook aan.
9 maanden geleden
Herkenbaar hoor, in de avond grijp ik er ook sneller naar als ze van de opvang af komen. Ik heb er ook één van 14 maandjes maar die vind die tv totaal niet interessant. M'n oudste wel dan kijken we na het eten even lekker samen. Maar je bent niet de enige die daarmee struggled hoor.
In de ochtend smeert ze zelf haar broodje(die van bijna 3). Dat vind ze helemaal mooi ook al eet ze het niet altijd op. Soms vind ze het leuk om haar zusje eten te geven en helpt ze mee. We hebben nu ook zo'n keukenhulp aangeschaft en willen met haar gaan koken enzo op vrije dagen.
Er is geen goed of fout in wat je doet hoor want soms eet die van ons beter voor de tv dan aan tafel...... Zowel in de avond als ochtend...
9 maanden geleden
Wij gebruiken hier helaas de tv op de telefoon (YouTube kids) ook te vaak. Voel me daar ook best schuldig over, maar ik ben op. Ook nu in 2e trimester van zwangerschap. We zitten ook zelf op die stomme telefoons, het is te makkelijk en verleidelijk. Hoewel ik ‘s ochtends voor werk en en met koken echt wal handig vindt dat ze afgeleid is, willen we hier wel echt minderen. Maar ik moet toegeven dat we er moeite mee hebben
9 maanden geleden
Reactie op SongMJG
Wij gebruiken hier helaas de tv op de telefoon (YouTube kids) ook te vaak. ...
zo herkenbaar! Ik voel bij mezelf ook echt wel die 'verslaving'. Tijdens de kerstvakantie zijn wij er 2 weken heel bewust mee omgegaan en het was zoveel fijner! veel meer samen spelen en quality time. maar dan start het gewone werkleven weer en dan verval je snel in oude gewoontes.
tijdens zwangerschap en newborn fase zou ik het even loslaten. Denk maar dat er binnenkort weer tijd en energie genoeg zal zijn om je grenzen te stellen. Heb me er zelf heel rot om gevoeld toen de jongste klein was, en nu vind ik het jammer dat ik er niet gewoon meer van genoten heb zonder me druk te maken!
9 maanden geleden
Hier staat hij de hele dag aan, daarnaast speelt ze ook nog op de iPad.. Baby van 9 weken erbij en overdag volledig alleen met beide, ik heb geen idee hoe ik het anders moet doen. 😅 Ze speelt tussendoor ook natuurlijk het is niet constant zitten en kijken, maar als ik dan bijvoorbeeld liedjes aan zet vraagt ze toch al snel naar de tv (en uit gemak geef ik meer toe dan ik eigenlijk wil en goed is). 🙈
7 maanden geleden
Hier alleen savonds net voor het naar bed gaan is het 20 min tv kijken. Door de weeks is het alleen sochtends als ik haar haartjes wil doen. Ik heb ook een zoontje van 4 maanden en die heeft nog geen tv gezien. Ik houd ook rekening mee wat ze kijkt ivm angsten (gevoelig meisje) vind alle monsters, geesten afleveringen helemaal niks, het houd de kindjes enorm bezig als ik hier en daar lees..
Ze kan niet alleen spelen, dus ik ben hele ochtend/dag met ze bezig, maar vaak helpen met huishoudelijke dingen, samen puzzelen, blokken bouwen (ik verander 1x per week haar speelhoekje met ander speelgoed zodat het spel getriggerd wordt, werkt top!) met mooi weer naar het hertenkampje, tekenen, verven, koekjes bakken, in de tuin spelen, boekjes lezen, kleien, rollenspellen, samen koffie drinken (babychino voor haar) en natuurlijk samen moedertje zijn voor haar baby broertje. Ze gaat smiddags net als de baby nog op bed dus dan laad ik even op 🙈😂 maar vaak is 1 of 2 dingen echt genoeg voor lang speeltijd, zolang ze dat maar samen kan doen met mij of papa😅
Zolang we dit nog kunnen doen, blijft de tv zo min mogelijk uit.
7 maanden geleden
Wij wisselen iedere zoveel weken van speelgoed en zet bijv soms wat anders klaar. Ene keer een puzzel, andere keer war auto's bijv of kleuren, toren bouwen etc