2 Reacties
2 jaar geleden
Mijn zoontje heeft dit ook. Hij gooit bijvoorbeeld zijn fietsje om en draait dan aan de wieltjes en trappers en kan dan daar heel lang geobsedeerd mee bezig zijn. Allerlei knopjes indrukken, stopcontacten, de vaatwasser aanzetten, bezem pakken, de lampen aandoen, waxinelichtjes uit houders halen en soms weer terugdoen etc😅 En dan kan ik er wel 100 keer wat van zeggen dat hij niet aan bepaalde dingen mag zitten maar hij doet het de volgende keer zo weer of hij doet alsof hij het niet hoort en gaat gewoon door. Als hij dan niet luistert zet ik hem gewoon even in de box (hij word dan heel boos). Als ik wil samenspelen met hem dan is het maar 1 seconde en loopt hij zo weer weg. Stimuleren met speelgoed werkt ook nog niet echt. Alleen samen boekjes lezen vind hij wel leuk. Ik heb het ook bij het cb gevraagd, en die gaf aan dat het een fase kan zijn. Ik maak mezelf soms ook wel een beetje zorgen, vooral omdat je het dan gaat googlen en het woord autisme leest. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Nu sinds een paar dagen begint hij wel een beetje interesse te tonen in zijn speelgoed (autootjes rijden, kralenrek, speelgoedstofzuiger en bezem). Kasten trok hij ook open en dingen eruit halen, maar heb nu haakjes in de kasten gemaakt zodat hij ze niet meer open krijgt. Mijn zoontje heeft tot nu toe nog oppas thuis, maar binnenkort gaat hij ook voor het eerst naar de opvang. Ben benieuwd of dat dan gaat veranderen en hoe hij zich daar gaat ontwikkelen. Ik zou me niet meteen al teveel zorgen maken.
2 jaar geleden
Hi, mijn zoontje van bijna 1,5 speelt ook iets minder met speelgoed. Sinds hij bij de lichtknopjes kan is dat zijn nieuwe speelgoed: aan, uit, aan, uit. Vermoeiend haha. Ook op de salon tafel staan en heen en weer lopen op de bank, stoffer en blik pakken, de stekker uit de stofzuiger halen, alle soorten knopjes indrukken. Dat is nu allemaal wat hem bezig houdt.
Ik maak me er op zich niet zoveel zorgen over, omdat hij gewoon aan het ontdekken is en grenzen probeert te overschrijden. Maar ik laat hem wel weten dat sommige echt niet mag.