16 Reacties
5 jaar geleden
Zolang jouw lichaam er niet op reageert zal het wel oke zijn toch? Ik heb bij mijn vorige zwangerschap tot het einde echt actief in het water gesport. Was nog de snelste van de groep. Tot 36 weken toen volgehouden en met 38 weken bevallen. Nu zoveel pijn aan mijn bekken dat ik helaas nauwelijks iets kan
5 jaar geleden
Nee joh je voelt en weet het zelf het beste! Het is juist beter om met een goede conditie de bevalling in te gaan, alleen probeer het enkel te onderhouden ipv jezelf uit te dagen tot betere prestaties.
Ik ben nu bijna 36 weken en geef nog latin workouts online! Hilarisch om te zien hoe mijn studenten soms uitgeput afhaken terwijl ik nog even door kan😊
Ik ben het tweede trimester gestopt met hardlopen op aanraden van de verloskundige, maar daar heb ik achteraf eigenlijk spijt van volgens mij was het helemaal niet nodig.
Bovendien heeft iedereen in mijn zwangerschapsclubje last van lichamelijke klachten behalve ik. Ik wijd dat echt aan dat ik mijn spieren en conditie ben blijven onderhouden.
Geniet van de spinning lessen zolang het kan en wees trots op jezelf fitmom!
5 jaar geleden
Voor mn zwangerschap stond ik 6* per week in de Crossfit Box. Sinds mn energie aan het einde van de dag wat lager is en ik beperkter ben hierdoor met ochtendlessen en alle maatregelen (wij mogen nu in groepjes van 2 trainen) train ik nog steeds 3/4 keer in de week. Elke week weer kijken wat kan en goed voelt en meestal helemaal aangepast. Maar ik denk ook echt dat ik.hierdoor minimaal last heb van allerlei klachten. En hoop dat het ook bijdraagt bij de bevalling en herstel. Maar doe het vooral omdat ik me er goed bij voel.
Dus lekker doen! En focussen op vooral lekker bewegen en niet de snelste tijd meer willen neerzetten.
5 jaar geleden
Wat vervelend dat ze heftig reageren. Ik heb zelf van de fysio het advies gekregen om nu geen belastende dingen te doen (wandelen/sporten). Maar ik heb last van mijn bekkens. Je bekken worden deze weken steeds weker. Om die reden zou ik zeggen "doe het rustig aan, pak voldoende rust" maar iedereen is anders, bij twijfel zou ik met de verloskundige overleggen. Trouwens, een vriendin jogde tot de laatste dag (vliezen braken tijdens rennen🙈). Dus het kan. P.s. fit je bevalling in kan volgens mij nooit kwaad🙊Succes🍀
5 jaar geleden
Fijn dat je nog lekker kunt spinnen! Ik sport gelukkig ook nog 2 à 3 keer in de week (bootcamp), maar wel minder intensief dan normaal. ;) Maar vind het heerlijk dat het nog kan! Bij mijn bootcamp klasjes (speciaal voor zwangeren) zeggen ze wel altijd dat je jezelf mag uitdagen maar dat je niet helemaal buiten adem moet zijn. Je moet nog kunnen praten zeg maar. Verder verschilt het natuurlijk heel erg per persoon wat lukt.
5 jaar geleden
Je bent zwanger, niet gehandicapt!
Ik fiets bijna dagelijks ondanks kou of regen 1,5 uur buiten. Ben nu 34 weken. Wie doet mij wat? Ik ben nog altijd sportiever dan de meeste vrienden ;-) zijn gewoon jaloers op je doorzettingsvermogen!
Als de sportschool open was geweest had ik nog kracht bijgehouden ook. Heb thuis alleen geen zin in mijn eentje met elastieken in de weer te gaan en voor mij moet sporten wel echt leuk zijn. Maandag begint mijn trainer weer met zwangerschaps bootcamp buiten in klein groepje, die ga ik weer oppakken.

5 jaar geleden
Je bent zwanger, niet gehandicapt!
Ik fiets bijna dagelijks ondanks kou of regen 1,5 uur buiten. Ben nu 34 weken. Wie doet mij wat? Ik ben nog altijd sportiever dan de meeste vrienden ;-) zijn gewoon jaloers op je doorzettingsvermogen!
Als de sportschool open was geweest had ik nog kracht bijgehouden ook. Heb thuis alleen geen zin in mijn eentje met elastieken in de weer te gaan en voor mij moet sporten wel echt leuk zijn. Maandag begint mijn trainer weer met zwangerschaps bootcamp buiten in klein groepje, die ga ik weer oppakken.

5 jaar geleden
Wat heerlijk dat je dit doet! Ik ben zelf vrij snel gestopt met sporten. Skaten vond ik te eng worden ivm vallen en sportlessen te intensief. Nu alleen nog af en toe pilates voor zwangeren en veel wandelen en fietsen, ook fijn.
Denk zeker dat je lichaam dit goed zelf aan kan geven, dus zolang je hier naar luistert en er blij van wordt, lekker blijven doen!
5 jaar geleden
Ik geef je groot gelijk. Zolang het spinnen je geen bekkenpijn oplevert lekker doorgaan ermee!
Ik zou me er wel goed op kleden, zodat je lichaamstemperatuur niet tot 40 graden oploopt. Maar dat zal met een les van drie kwartier niet snel gebeuren in Nederland.
5 jaar geleden
Hoi, ik heb tot week 30 aan hardlopen gedaan. Ik deed 2 keer per week 6 km. Voor ik zwanger was, deed ik dat 3 keer per week uiteraard met hogere snelheid. De andere dagen wandelde ik op hoge snelheid, soms een uur soms anderhalf uur.
Helaas kreeg ik vanaf week 30 last van een geïrriteerde baarmoeder en harde buiken. Ik heb toen naar mijn lichaam geluisterd en heb het hardlopen losgelaten. Wel wandel ik alsnog elke dag een uur, en ik let niet op snelheid of hartslag. Gewoon wat goed voelt.
Mijn advies is: luister naar je lichaam. Als je even steken oid krijgt, stop dan meteen. Geldt ook voor bekken of bandenpijn. Als je ondanks pijn doorzet, dan kun je daar na de bevalling en op latere leeftijd last van krijgen. Als dat allemaal niet aan de orde is en je voelt je goed, dan zou ik vooral doorgaan! Elk lichaam is anders. Als het aan mijn omgeving lag, stopte ik direct met sporten toen ik wist dat ik zwanger was! 😂 Bovendien merk ik momenteel echt onwijs de voordelen van het feit dat ik altijd actief ben gebleven. Hopelijk bij de bevalling en het herstel ook :)
5 jaar geleden
Het is hartstikke goed om, als je luistert naar je lichaam, te sporten tijdens de zwangerschap. Natuurlijk zijn er een paar oefeningen die je beter niet kunt doen, maar ook daarbij geldt; jij weet zelf het beste wat goed voelt voor je lichaam. Zeker als je gewend bent om intensief te sporten, kan je meer aan dan iemand die zelden of licht sport. Ik vind zelf de podcast uitzending van 'Mama'en' hierover heel verhelderend. https://podcastluisteren.nl/ep/Mamaen-De-Podcast-18-Het-belang-van-een-sterk-zwanger-lichaam-met-pre-en-postnataal-fitnessexpert-Romana-Serno
5 jaar geleden
Ik ben met 12 weken gestopt met hardlopen, omdat ik het idee dat de baby, weliswaar goed beschermd in mijn buik zwemt, toch raar vond. Schokt natuurlijk wel. Ik ben wel verder gegaan met golfen en zwangerschapsyoga, maar compleet gestopt met alles behalve wandelen met 23 weken. Ik heb veel harde buiken helaas en dat voelt niet goed aan. Daar ik heel snel conditie en spieren opbouw, maak ik me ook geen zorgen, dat ik snel na de geboorte weer fit word, dus ik neem het er van. Veel aankomen doe ik ook niet ondanks veel eten, dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen. Ik vind ook, luister naar je eigen lichaam, dan komt het helemaal goed:)
5 jaar geleden
Als zwanger en fit instructeur zeg ik: Als het voor jou goed voelt gewoon doen! Jij kent je lichaam het beste.
Let er wel op dat je niet helemaal tot je Max gaat, dan word je lichaamstemperatuur te hoog en die van je baarmoeder dus baby ook.
Ik adviseer vaak om korter te trainen. Dus ipv 60 min, Max 40 min te spinnen. Een flesje goed koud water bij je te hebben en in een goed gekoelde of ventilerende kamer te doen. Dit allemaal om je lichaam koel te houden.
Het kan absoluut geen kwaad als je dus een beetje om de intensiteit denkt. Verder voel je het zelf wel goed aan. Ik doe zelf geen klimmen (asymmetrische beweging) tijdens het spinnen omdat dit belastend kan zijn voor je bekkenbodemspieren, maar heb je hier geen pijnklachten van kan dit prima.
Lekker naar je lichaam blijven luisteren! En vooral doen wat je nog kunt doen :)