8 Reacties
5 jaar geleden
Ik laat het afhangen van of ik een klik heb met de stagair. Mijn verloskundige heeft vaak een stagair voor een paar weken en het wisseld dus ook regelmatig. De eerste was laatste jaars maar vond ik echt helemaal niks, ze vinkte haar lijstje af met wat ze moest zeggen en vragen maar vroeg niet verder dan het antwoord wat ik gaf. Ookal ging het toen niet super goed met mij.
De stagair die ze nu heeft is dan misschien pas eerste jaars maar zou er zeker bij mogen zijn. Gezellige meid met humor en niet zo'n statisch gesprek. Voelde mij gelijk op mijn gemak. Als eerste jaars wordt ook alles gecontroleerd wat ze doet. Ze meet mijn bloeddruk en voelt aan mijn buik, en de verloskundige zelf doet dit nog een keer. Geeft ook wel een fijn gevoel
Misschien kan je aangeven bij je verloskundige wat je zorgen zijn en afspreken dat ze er wel bij mag zijn maar zodra het wat moeilijker wordt de verloskundige het overneemt.
5 jaar geleden
Eigenlijk hetzelfde als PIPS. Heb aangeven: in eerste instantie niet, maar als er een stagaire is die er al een tijdje is en ik heb er een goed gevoel bij dan prima.
Denk met de kraamzorg dat ik het bij nee houd i.v.m. corona
5 jaar geleden
Beval je trouwens poliklinisch? Dan mag de stagaire waarschijnlijk niet een mee.
Ik hoop ook dat als mijn bevalling medisch word, ze het ook netjes vragen en zoals je zegt niet bij medische ingrijpen.
5 jaar geleden
Ik heb er bewust voor gekozen om te zeggen dat ik het niet wil. De stagiaire die ik bij een controle had vroeg allemaal dingen die helemaal niet van toepassing waren (denk dat ze mijn dossier niet had gelezen) en was erg gehaast (ze vuurde de vragen op me af, ik was nog niet klaar met mijn antwoord of ze stelde de volgende vraag). Nog even snel voelen en doei! Ik voelde me daardoor helemaal niet ontspannen en voelde me compleet overrompeld (what just happend?!). Ik dacht toen al: dit wil ik niet bij mijn bevalling!
Aan de andere kant kan het ook voordelen hebben: er zijn 2 mensen, dus er is volle aandacht voor jou. En ze gaven aan dat de stagiaire vaak veel en goede foto’s kan maken.
5 jaar geleden
Bij de geboorte van mijn dochter 8 jaar geleden was er ook een stagiaire aanwezig. Ze heeft toen zelfs de bevalling gedaan. Natuurlijk keek de verloskundige constant mee en doordat de stagiaire al wat ouders was en bijna afgestudeerd voelde het goed zo. Het hechten achteraf heb ik wel aan de verloskundige overgelaten omdat ik het gevoel had dat de verloskundige dat netter zou kunnen. Misschien een beetje dubbel maar wel zoals het voor mij voelde.
Tijdens mijn huidige zwangerschap loopt er ook een stagiaire mee in de praktijk. Hoewel ze erg aardig is zou ik haar geen actieve rol wil geven tijdens de bevalling. Dit keer heb ik er toch een ander gevoel bij.
Mijn advies zou dan ook zijn om vooral op je eigen gevoel af te gaan. Natuurlijk moet een stagiaire voldoende praktijkervaring op kunnen doen maar in de eerste plaats is het vooral belangrijk dat jij je er 100% prettig bij voelt.