15 Reacties

één jaar geleden

Mijn oudste was 2,5 toen we de teut weg gooide. Hierop wel al wat voorbereiding gedaan door te zeggen je bent een grote meid dus de tuut gaan we in de prullenbak doen. Na 2 weken gooide ze hem zelf weg en nooit meer naar om gekeken... Nu zeg ik ook al eens gaan we tuutie weg gooien, eerst is het enthousiasme maar al snel steekt ze hem in der mond.. Bij m'n oudste trok haar gebit vrij snel weer terug recht. Hier begint nu ook echt een teutgebit te vormen dus hoop er ook snel vanaf te zijn.

één jaar geleden

Eerst wil je de speen alleen nog bij het naar bed gaan geven. Als dat een tijdje goed gaat kun je de speen wegnemen bij het naar bed gaan, het beste in 1 keer, dus niet afbouwen of zo. Begin s'avonds, wanneer de slaapdruk het hoogst is, dan heb je de meeste kans op succes. En geef de speen vooral niet alsnog als het even moeilijk is, anders ben je nog verder van huis! Bij ons duurde het een weekje voordat ze niet meer vroeg om de speen bij het naar bed gaan. Ik vind zelf dat het heel goed ging, in totaal heeft ze misschien een uurtje gehuild bij het naar bed gaan die week. Inmiddels 2 maanden later hebben we een baby, die natuurlijk ook een speen gebruikt, en begrijpt ze goed dat de speen voor de baby is. Ze pakt de speen soms wel eens, maar lijkt helemaal niet meer te weten hoe ze die moet gebruiken (stopt hem met de zijkant in de mond en kauwt erop).

één jaar geleden

Wij zijn met 1,5 jaar voor turkey gestopt. Onze zoon had toen alleen nog een speen in bed. Hij heeft er bij 3 slaapjes om gehuild. Hij had wel echt groot verdriet, was heel moeilijk om niet de speen terug te geven, maar als je dat doet is het veel verwarrender voor hem, dus even doorbijten! Ik heb dus geen ervaring met afbouwen of trucjes, maar met 1,5 was hij ook nog iets te jong voor een verhaaltje er omheen. Ik hoor wel eens dat mensen de speen samen op de post doen, dan “stuurt” je kindje m op naar kleine kindjes die hem nu mogen hebben. Ik ken ook wel verhalen over er steeds een stukje afknippen, haha

één jaar geleden

“Cold” turkey

één jaar geleden

Hier hebben wij gisteren de beslissing genomen om hem weg te nemen. Dochter wordt in april 2 jaar. Ik wilde een rustig weekend met minimaal 3 dagen dat wij bij haar zijn. Bij middagslaapje begonnen en enkel gezegd 'tutje is weg/kwijt, jij mag gaan slapen met schaap'. Aan schaap is ze gehecht en ze begrijpt wat weg/kwijt is (en snapt nog niet dat je naar een winkel kan om iets te kopen 😬). 40 minuten echt verdriet bij middagslaapje, maar steeds snel rustig omdat ze het toch begreep denk ik. Ik had echt volledig overstuursituaties verwacht maar dat was niet. Na een poosje was het dus steeds 2 sec. jammeren en dan 10 sec. stil. Toen ben ik niet meer teruggegaan naar haar en viel ze in slaap. 1.5 uur geslapen! Savonds om 19.00 in bed en ze is gewoon zelf in slaap gevallen! We hoefden niet meer terug naar haar en ze heeft de hele nacht doorgeslapen. We zijn pas 1 dag onderweg maargoed, het is een fijn begin 😊

één jaar geleden

Reactie op Pien1234

Hier hebben wij gisteren de beslissing genomen om hem weg te nemen. Dochter ...
Ben benieuwd.. hoe gaat het nu?

één jaar geleden

Wij geven de speen denk ik al 1-1,5 jaar alleen bij het slapen. Dus heb er nog niet zo heel veel haast mee. Wil denk rond 2,5 jaar ermee stoppen omdat ze ‘t dan beter schijnen te begrijpen. Ik verwacht eigenlijk geen heel groot drama, maar ze worden al zo snel groot en wil ‘m die geborgenheid van een speentje wel gewoon nog even geven eigenlijk.

één jaar geleden

Wij zijn cold turkey gestopt 2 weken terug en het gaat vanaf begin af aan heel goed. Ze vraagt alleen in de avond nog wel eens: speentje stuk? Dan zeggen wij ja

één jaar geleden

Reactie op Corinaal

Ben benieuwd.. hoe gaat het nu?
Zaterdag toen we startten zonder tut 40 minuten verdriet (getroost steeds) en toen in slaap gevallen. Zaterdagavond, zondagmiddag en zondagavond geen problemen. Maandag kwam het besef dat ie écht weg was. Maandagmiddag niet geslapen, maandagavond 1.5 uur getroost. Dinsdagmiddag een uur geslapen bij kdv, dinsdagavond weer 1.5 uur getroost. Woensdagmiddag goed geslapen, woensdagavond 2.5 uur getroost (hier dachten we oeioei wat hebben we gedaan). Maar snachts werd ze verder niet wakker. Vanaf donderdag gaat het top en vraagt ze nergens meer naar. Middagdut is wel maar 1.5 uur, normaal ruim 2 maar dat is even wennen misschien. Kortom; 3 pittige avonden bij het inslapen, maar wel te doen. 😊

één jaar geleden

Reactie op Pien1234

Zaterdag toen we startten zonder tut 40 minuten verdriet (getroost steeds) ...
Bedankt voor het delen! Zo te lezen wel handig om een paar dagen vrij te zijn. Fijn dat zij nu zonder kan

één jaar geleden

Volgende week wordt onze meid 2 en dat is voor mij wel de grens van het gebruiken van een speen. Dus we zijn haar nu aan het voorbereiden dat we haar speen dan gaan begraven in de tuin en de volgende dag zijn er lollies uitgegroeid! Ook niet heel chill voor het gebit maar die dingen zijn zo op en dan is het klaar. Ben erg benieuwd hoe t zal gaan 🙈

één jaar geleden

Hier vrijdag tut weggehaald en opzich gaat dat super.. vraagt er niet om en slaapt opzich ook goed alleen middagdut korter en in ochtend was eerder wakker.. hadden jullie dat ook?

één jaar geleden

Wij hebben de speen door de midden geknipt en uit gelegd dat hij stuk is. Dit was tijdens het middag slaapje. Hij vond het even heel verdrietig maar heeft het geaccepteerd en geniet nu dubbel van zijn 2 knuffels. Hij is 2 jaar trouwens.

één jaar geleden

Reactie op d-emelssa

Hier vrijdag tut weggehaald en opzich gaat dat super.. vraagt er niet om en ...
Ja middagdut is wel korter. Nu meestal 1.5 uur en eerder 2 uur. Maar misschien ook de leeftijd dat het nu korter is (16 april 2 jaar geworden).

3 maanden geleden

Iemand anders nog meer nu met deze struggle?🙊 zijn vandaag begonnen maar tot nu toe ligt die nog steeds wakker, hij huilt niet maar kan gewoon z’n slaap niet vatten zonder z’n tut.. vind het zo sneu haha