13 Reacties

2 jaar geleden

Haha ja mijn dochter heeft mij 1x gebeten, toen heb ik haar "terug gebeten" niet te hard natuurlijk. Daar is ze zo van geschrokken dat ze het niet meer durft 😂😂😂 Maar erg vervelend voor je.. ik zou het niet weten ♡

2 jaar geleden

Reactie op SCREURSS

Haha ja mijn dochter heeft mij 1x gebeten, toen heb ik haar "terug gebeten" ...
Ja al geprobeerd... maakt geen indruk en echt hard bijten kan ik niet hoor haha

2 jaar geleden

Reactie op Mellyhasababybelly

Ja al geprobeerd... maakt geen indruk en echt hard bijten kan ik niet hoor ...
Neeee haha dat is ook niet de bedoeling natuurlijk 😂 maar echt super klote voor je..

2 jaar geleden

Onze dochter doet dit ook weer. Bij de vorige periode dat ze dit deed heb ik vooral op een lage strenge toon proberen aan te geven dat het niet mag. Op een gegeven moment was het over. Nu doet ze het veel. Het is ook weer een periode dat ze veel ontwikkelingen doormaakt. Dus doe maar hetzelfde als vorige keer. Ik vind haar met nog geen 18 maanden persoonlijk te klein om te straffen. Zet haar soms wel ver bij me vandaan maar dat is meer uit zelfbescherming. Anders hapt ze zo in m'n been Hahaha. Ze doet dit vooral als ze echt heel moe is. Dan gaat ze klieren.

2 jaar geleden

Onze zoon heeft ook weleens gebeten of geslagen, alleen doen wij niet aan straffen. Het hoort ook wel een beetje bij de leeftijd, ieder kind gaat een "fase door". Het belangrijkste vind ik zelf is er niet extreem of luid maar kalm op te reageren. Door er heftig op te reageren denkt een kindje alleen maar wat grappig als ik er mee door gaat reageert mama er leuk op, wij geven ipv "Niet slaan, niet bijten etc" aan "we doen voorzichtig met mama/papa" "zachtjes doen graag" "iemand slaan doet pijn, maar wat je wel mag doen is *vul in*" soms hebben ze gewoon een behoefte om iets te slaan bijten etc, denk aan bijt speeltjes. En het helpt al om aan te geven wat ze wel mogen of kunnen doen. Want soms denkt mijn zoon dan ook echt "oh oké, maar wat kan ik dan wel doen...?" door te zeggen "Je kan de poes wel zachtjes aaien" als hij bijvoorbeeld wild doet of slaat helpt bij ons al heel erg. Goodluck!!

2 jaar geleden

Onze dochter slaat vooral, als ze dat doet of we zien dat ze het wil gaan doen zeggen wij: niet slaan, aaien! En doen het dan voor. En doen dan lekker blij als ze aait. We moeten het al best vaak en al lang zeggen dus naast 'ja' en 'nee' is 'aaien' het eerste woordje wat ze zegt 😂

2 jaar geleden

Hier ook een bijtertje, ze heeft mij 1 keer durven te bijten toen heb ik haar bij d'r mond 2 tellen vast gepakt en duidelijk gezegd dat dit niet mag, tijdje later wou ze nog een keer doen maar bedacht ze zich toch nog. Haar broer is helaas wel de sjaak als ze ruzie hebben en ze heel dicht bij hem in de buurt staat. Ik straf haar (nog) niet ik heb niet het gevoel dat dit op haar leeftijd al zin heeft, maar zeg wel duidelijk dat het niet mag en zet haar weg maar als ik de kans heb hou ik haar tegen zodra ik het aan zie komen. Ik merk dat het inmiddels wel iets minder word, het gaat over in slaan 😕

2 jaar geleden

Hier helpt terug bijten niet, meneer maakt het gebaar al lachend van "nog een keer" en stopt z'n vinger in mijn mond. Ik probeer niet te reageren en iets anders aan te bieden om op te kauwen want meestal is het pijn van de tanden. Als hij doorgaat zet ik hem weg en ga iets anders doen. De wereld is dan te klein dus dramatisch huilen, ik laat hem dan even en daarna pak ik hem en leg ik uit dat ik snap dat hij pijn heeft en dat ie ergens anders op mag bijten maar niet op mij.

2 jaar geleden

Ik geloof niet zo in straffen. Meestal zeg ik 'niet slaan, aaien.' Of: 'we slaan elkaar niet in dit huis'. Ik geloof best dat ik boos op hem mag worden, maar ik merk dat hij dat vooral grappig vindt. Dus meestal zeg ik nu een keer: 'we zijn lief voor elkaar in dit huis' ofzo en dan probeer ik hem af te leiden. Ik geloof wel heel erg in wat Luciene schrijft, met ook vertellen wat dan wèl mag en alternatieven aanbieden. Maar zover ben ik nog niet helemaal, moet nog een beetje oefenen. ☺️

2 jaar geleden

Fijn om te lezen dat meerdere dit hebben. Onze zoon slaat, bijt en huilt dramatisch als we niet zijn zin doen of als hij chagrijnig uit bed komt. Wij hebben geprobeerd rustig het te leggen van aai, wel eens weg gezet op de grond en strenger toegesproken maar meneer komt dan net zo hard weer. Hij weet dat het niet mag maar houd extreem lang vol.

2 jaar geleden

Ik heb tijdens mijn opleiding eens een theorie gelezen (weet zo even niet meer van wie) dat jonge kinderen het woord "niet" niet registreren. Als je dan gaat corrigeren door te zeggen "niet doen" "dat vind ik niet leuk" "je mag niet bijten" en je denkt het woordje "niet" weg in deze zinnen snap je waardoor het kind het gedrag blijft vertonen. Je kan andere woorden/zinnen eens proberen. Bijvoorbeeld "stop daarmee", "als je mij bijt doet dat zeer", "bijten doet pijn". Je kan dan direct het gewenste gedrag daarop volgend laten zien. Voelt krom, want je kind was tenslotte stout, maar ga je kindje aaien en benoem hoe fijn het is als je doet aaien ipv bijten of slaan. Stimuleer hem om dit gedrag ook te laten zien aan jou en reageer enthousiast. Hopelijk heb je dr wat aan :)

2 jaar geleden

Ik zeg ‘neen, dat doet pijn’. En soms geef ik een mini ‘tikje’ terug op haar handje. Alhoewel ze dit amper voelt maakt dit wel indruk. Echt straffen doen wij niet. Negeren en afleiden.

2 jaar geleden

Reactie op Belly1

Ik zeg ‘neen, dat doet pijn’. En soms geef ik een mini ‘tikje’ terug op haa ...
Waarmee je haar dus leert dat als een ander kind haar iets aan doet dat niet fijn is de oplossing 'slaan' is. Ik snap dat het van jou een zacht tikje is maar zij kan dat onderscheid niet maken wanneer zij zich wil weren of wil duidelijk maken dat ze het niet fijn vindt. Ik wil je geen slecht gevoel geven, soms is het simpelweg het gevoel van machteloosheid als ouder dat de overhand neemt maar wil wel dat stukje bewustwording meegeven aan jou en vele anderen die nog deze manier van ongewenst gedrag corrigeren toepassen. Leer je kind liever zich verbaal te uiten door "stop" of "hou op" te zeggen en ondersteun je kind in conflictsituaties wanneer dit niet voldoende is. De aanhouder wint