33 Reacties

5 jaar geleden

Ik zal deze week afspraak maken voor de suikertest.. Ik moet als eerst nuchter geprikt worden vervolgens ga ik dat zoete drankje drinken en na 2 uur wordt ik weer geprikt om te kijken wat de uitslag is.. Mijn moeder is suikerpatiënt en ben van de VK verlicht om de test te doen

5 jaar geleden

Ik laat maandag een dagcurve prikken. Ik heb overgewicht dus verhoogde kans op suiker. Niemand in m’n familie heeft t. Ben benieuwd!

5 jaar geleden

Ik heb deze wel gedaan. Kan toch maar beter gecontroleerd zijn denk ik. Duurt maar een uurtje. Nuchter bloed prikken, 1 drankje en een uur later weer prikken. En dan weet je het zeker toch 🤷‍♀️

5 jaar geleden

Ik heb morgen een afspraak en ga dan ook kijken wanneer ik de suiker test moet doen. Met drankje. Van vaderskant heeft de helft de erfelijke suikerziekte dus heb wel echt verhoogde kans. (Voor zwangerschap moet ik al elk jaar testen). Persoonlijk kan het geen kwaad dus ik zou het gewoon doen! Succes

5 jaar geleden

Ik heb geen familieleden met suikerziekte maar vanwege mijn Turkse achtergrond word ik ook verplicht om deze test te doen. Moet het nog inplannen

5 jaar geleden

Reactie op CTO

Ik heb geen familieleden met suikerziekte maar vanwege mijn Turkse achtergr ...
Mag ik vragen waarom je dit met een Turkse achtergrond zou moeten doen? Is er dan meer kans op? Mocht je dit te privé vinden, dan begrijp ik dat.

5 jaar geleden

Reactie op Mama8765

Mag ik vragen waarom je dit met een Turkse achtergrond zou moeten doen? Is ...
Wanneer verhoogde kans op zwangerschapsdiabetes: als je al eerder zwangerschapsdiabetes hebt gehad als je eerder een baby kreeg van meer dan 4500 gram als je overgewicht hebt; al voor de zwangerschap als je een vader, moeder, broer of zus hebt met diabetes als je van Hindoestaanse, Marokkaanse of Turkse afkomst bent als je cholesterol of bloedsuiker te hoog is (gekopieerd en geplakt). Ik ben wel echt benieuwd hoe het kan dat je met een dergelijke komaf meer kans hebt. Daar kan ik niks over vinden 🤷🏻‍♀️

5 jaar geleden

Reactie op Mama8765

Mensen met een Surinaams-Hindostaanse, Turkse en Marokkaanse afkomst hebben meer aanleg voor diabetes, blijkt uit onderzoek. Ook zijn de leefgewoonten vaak anders.

5 jaar geleden

Reactie op Mama8765

Mensen met bijvoorbeeld een Turkse, Marokkaanse of Hindoestaanse komaf hebben verhoogde kans op suikerziekte, dus ook op zwangerschapsdiabetes. Heeft met de eetcultuur te maken (voor zover ik weet).

5 jaar geleden

Reactie op Annaghha

Wanneer verhoogde kans op zwangerschapsdiabetes: als je al eerder zwangers ...
https://mijn.bsl.nl/diabetes-mellitus-bij-turken/422624 toch wat gevonden door niet specifiek op zwangerschapsdiabetes te zoeken. Interessant :-)

5 jaar geleden

Ik heb een prik apparaat meegekregen om vanaf 24 weken te prikken thuis. Bij de eerste heb ik wel met een drankje gedaan, maar ik geef nog steeds over dus het gaat gewoon niet lukken.. 🤭 Mijn dochter was ook te ‘zwaar’ (3555 gram met 37 weken) en had het toen niet dus ik ga er niet vanuit, maar het kan geen kwaad om na te laten kijken. Dit kindje wordt weer behoorlijk groot verwacht dus heb geen maat 50 in huis hahah. Overigens is mijn dochter nu langer dan gemiddeld en te licht dus het zegt echt helemaal niks (ook dat zegt niks over de toekomst natuurlijk). Ik kreeg namelijk wel eens opmerkingen vooral van mijn schoonmoeder dat ze toch wel behoorlijk mollig was en dat ze dat later ook weer kwijt moest raken, maar ja, ik kon moeilijk mijn melk minder voedzaam maken. Werd daar toen wel een beetje onzeker van, maar dat is dus echt niet nodig!

5 jaar geleden

Reactie op CTO

Ik heb geen familieleden met suikerziekte maar vanwege mijn Turkse achtergr ...
Wil wel even benoemen dat niets verplicht is! De test wordt inderdaad sterk aangeraden, maar JIJ beslist uiteindelijk of je dit wil doen of niet!

5 jaar geleden

Ik heb hem net gehad. Eerst bloed afgenomen erna dat heerlijke drankje🤢 en nu wachten tot 10.20 en weer prikken... saai

5 jaar geleden

Hier doen ze hem ook zonder suikerdrankje🥳 ik doe hem vandaag. Gisteren een apparaatje opgehaald en moet mijzelf vandaag een keer nuchter prikken en elke 2 uur na de maaltijd.

5 jaar geleden

Ik moet 8 januari. M’n waarde lag wel 0,1 boven wat het moest zijn 😅... dus ik baal wel beetje. Vooral omdat ik voor het bloedprikken een mueslireep gegeten had. Als ik dat had geweten haha.. Maargoed, we gaan maar gewoon 👍🏼

5 jaar geleden

Voor de dames die de test met het suikerdrankje nog moetten krijgen. Het is wel te doen allemaal. Alleen het wachten duurt lang. Maar niet schrikken als je ineens slecht word. Gebeurt echt heel veel zeiden de verplegers. En heeft ook niks te maken met de uitslag. Ik zelf ben flauwgevallen, en de vrouw naast me overgegeven 🤣 en die aan de andere kant had weer helemaal nergens last van haha. Blijkbaar zit er 200 gram suiker in dat drankje! 😮 En kwam het overeen met 8 snickers eten in 5 minuten, dat doe ik dan zelf liever 😂😂😂😅 Bij mij deden ze nuchter bloedprikken, daarna het drankje en tussendoor een bloeddruk meting. Een uur na het drankje prikken, En 2 uur na het drankje prikken, en toen mocht ik eindelijk eten 😅 uurtje wachten en toen kreeg ik de uitslag.

5 jaar geleden

Voor de dames die de test met het suikerdrankje nog moetten krijgen. Het is ...
Zo veel?!?!?!

5 jaar geleden

Reactie op Marianne123

Zo veel?!?!?!
Volgens diverse websites drink je 200ml maar er zit “maar” 75 gram glucose in. Dus gelukkig wat minder dan die 200.

5 jaar geleden

Reactie op Marianne123

Zo veel?!?!?!
Jaa de verpleegkundige zei tegen mij van wel haha! Dus ga ervan uit dat het klopt 🙈

5 jaar geleden

Is dat verplicht een Suikertest?