6 Reacties
één jaar geleden
Sterkte met het verlies 🌹
Ik heb nog geen tips, maar lees wel even mee aangezien de opa van mijn man waarschijnlijk ook niet al te lang meer heeft.
Het boekje van Woezel en Pip lijkt me best wel geschikt. Er is ook een boekje van Nijntje wat hierover gaat en mij wel mooi lijkt, maar ik heb geen idee of ik het zelf droog kan houden bij het voorlezen van zoiets.
één jaar geleden
Reactie op Gea93
Sterkte met het verlies 🌹
Ik heb nog geen tips, maar lees wel even mee aa ...
Dat boekje gaat ook over de gevoelens rondom de dood, als je het er zelf moeilijk mee hebt met lezen laat je alleen maar zien dat het oké is om verdrietig te zijn is zo’n situatie 😘
één jaar geleden
Allereerst gecondoleerd en veel sterkte gewenst🌹
Onze oudste dochter was 3 toen mijn beide opa's stierven binnen 6 maand van elkaar.
Ik heb ze altijd meegenomen in het gehele proces van ziek worden tot het sterven en erna.
Wij hebben ze ook een tekening laten maken en deze bij de kist gelegd ( ze is bij 1 uitvaart mee geweest, die andere zag ik niet zitten ivm slecht contact onderling in die kan van de familie).
Ik had zelf het boekje van nijntje gekocht, dit vond ze heel prettig om te lezen.
Mijn ervaring is dat een kind zo flexibel en zo anders omgaat met zijn emoties als wij grote mensen.
Toen mijn oma en oma van mijn man stierf ook in hetzelfde jaar was ze 5 en komt het in vlagen naar boven dat ze omi mist (vaak als ze moe was)
één jaar geleden
Mijn moeder is afgelopen februari overleden. Ze was al heel lang ziek en de beide kinderen (2 en 3 nu) zijn meegegroeid in haar ziekteproces. Ik heb met beide kinderen besproken dat oma niet meer beter wordt, dat oma te ziek is. Ze gingen hier heel natuurlijk mee om. Vlak voordat ze overleed hebben we boekjes van de bieb geleend en uiteindelijk hebben we ze 1 boekje voorgelezen: het boekje van Rikki en de eekhoorn.
Een dag nadat we zijn begonnen met voorlezen, overleed mijn moeder. We hebben de kinderen verteld dat oma dood was gegaan. Precies wat hierboven ook wordt beschreven: wel gekozen voor het woord dood. Als je vertelt dat iemand gaat slapen en nooit meer wakker wordt, kunnen kinderen daar associaties bij krijgen. Beide kinderen hebben oma in de kist gezien. Van tevoren aan ze verteld dat oma geen kusjes meer geeft en dat ze niet meer terug praat. De kinderen zochten zelf de momenten uit dat ze even bij oma gingen kijken. Ze zijn niet meegeweest naar de uitvaart, maar we gaan wel vaak naar de plek waar ze begraven ligt. Ze ligt op een natuurbegraafplaats in een bos. De kinderen spelen daar wat en soms praten ze nog even met oma.
Wij als volwassenen kijken er op onze volwassen manier naar, maar kinderen lossen ook veel dingen zelf op. Ik vond het heel spannend om dingen los te laten, maar uiteindelijk hebben ze het zelf opgelost.