42 Reacties

4 jaar geleden

Ik volg even mee.. ik ga morgen met een banaan proberen. Al een paar keer brood geprobeerd maar idd, veel klooien en weinig eten

4 jaar geleden

De instagram ‘solidstarts’ vind ik super leuk! Veel inspiratie! Ik doe zelf gewoon hoe het uitkomt :-) merk bijv dat hij ‘broccoli puree’ helemaal niet chill vindt en geef ik hem een paar stronkjes van mijn eigen bord begint hij fanatiek te peuzelen 😂 Boek: eten voor kleintjes - stefan kleintjes Groenten/fruit; - broccoli, bloemkool, komkommer (favoriet ivm tandjes als snack), zoete aardappel, pompoen, avocado Fruit; banaan, mango pit, pruimen puree, mango puree Snackje: van die pastinaak puffs Thee: fruitthee van de kleine keuken en uiteraard water Vlees nog niet, heb wel stukje zalm gegeven vond ie heeeel lekker met de gepureerde broccoli (toen opeens wel). Broodkorstje vond hij nog niet echt super.. We zijn bij 6 maanden begonnen

4 jaar geleden

Vind het tof dat dmv Rapley hij in control is over eten ipv passief gevoed worden door lepel. Hij echt actief bezig is met kleuren/texturen en smaken! En hij hoeft ook nog niet super veel te eten. Het is nu nog lekker voor fun en kennis maken met al het lekkers en leuks!! Wél vind ik het tof om te zien dat hij binnen 2 weken enorm is verbeterd qua mond hand coordinatie en ook zijn motoriek qua dingen grijpen is verbeterd

4 jaar geleden

Reactie op Mauddd93

Vind het tof dat dmv Rapley hij in control is over eten ipv passief gevoed ...
Ja dat is leuk hè? Als ik het naar z’n mond breng dan weigert hij, slaat het weg, pakt het zelf en stopt het in z’n mond. Maar avocado oppakken is zo goed als onmogelijk.

4 jaar geleden

Op wat voor momenten geven jullie het eten? Als je zelf ook eet? Want die eet schema’s die ik hier voorbij zie komen: 10:00 fruit hapje en 15:00 groete hapje werkt echt niet. Hij eet vooral als ik ook eet

4 jaar geleden

Reactie op Mauddd93

De instagram ‘solidstarts’ vind ik super leuk! Veel inspiratie! Ik doe zelf ...
Is dat dan rauwe komkommer?

4 jaar geleden

Reactie op Mauddd93

De instagram ‘solidstarts’ vind ik super leuk! Veel inspiratie! Ik doe zelf ...
Wat een super leuke instagram! Dank je wel 😊😊 Ik vind het hier nog erg spannend.. Wel al eens met een stuk banaan geprobeerd maar meneer propt zo dat ik bang ben dat hij stikt.. Ook al paar keer flink moeten kokhalzen. Maar ik las ook weer dat dat goed is? 🙈🙈

4 jaar geleden

Reactie op moe1

Op wat voor momenten geven jullie het eten? Als je zelf ook eet? Want die ...
Ja dit dus! Wij zijn zelf ook eerder op de avond gaan eten. In de eerdere babytijd aten wij om 19:00 als ons kleintje op bed lag. Nu eten we om 18:15 ofzo met hem. Maar we snacken de hele avond omdat we alweer honger hebben tegen 21 uur 😂

4 jaar geleden

Reactie op Mouch

Is dat dan rauwe komkommer?
Yes! Ik snij ong een stuk van 6/7 cm af en dan deel ik dat door vieren. Daar eet hij dan van

4 jaar geleden

'Eten voor de kleintjes' is een aanrader. Staat boordevol informatie, ook schema's, menu's en allerlei tips. Wij zijn 2 week geleden begonnen, onze zoon eet met ons mee. Heeft nu wortel, broccoli, courgette, banaan en avocado gehad

4 jaar geleden

Reactie op Mirthe89

Wat een super leuke instagram! Dank je wel 😊😊 Ik vind het hier nog erg sp ...
Graag gedaan! Ik vind dat hele stikken verhaal doodeng.. die angsten als mama zijn zo heftig! Maar in principe werkt die kokhals reflex zo dat het dan weer terugkomt.. net als bij ons.. ik kijk heel goed naar hoe groot de stukken moeten zijn enzo.

4 jaar geleden

Ik kwam net deze site tegen waar al het eten op staat, hoe je dit kan klaar maken en vanaf welke periode je het kan geven: https://solidstarts.com/foods/

4 jaar geleden

Ik heb the baby led weaning cookbook. Heel leuk. Onze zoon eet volgens Rapley, dus met de pot mee. We eten wel minder zout. Hij eet brood, fruit, avondeten en soms tussendoor iets. Vandaag heeft hij brood met boter en appelstroop op, een stukje appel uit de magnetron (dat ging nog niet zo best), sardientjes en bami met wat groenten. Hij eet echt bijna alles wat wij ook eten, alleen geen suiker, zout, honing en gladde nootjes. We snijden/maken het vaak wel passend voor hem. Van het een krijgt hij meer binnen dan van het ander, maar dat hoort bij de methode. Food under the 1 is just for fun'.

4 jaar geleden

Ik heb het boek eten voor de kleintjes gelezen. Erg interessant! https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/nederlands/ Bij de link staat ergens een pdf met een lijst met wat voor voedsel ze met wat voor leeftijd mogen hebben, deze houd ik aan voor mn dochtertje!

4 jaar geleden

Ik wil dit zo graag proberen, maar waren jullie niet bang dat hij dat hele stuk zo maar in zen mond propt en inslikt zonder kauwen?

4 jaar geleden

Reactie op Sharon21

Ik wil dit zo graag proberen, maar waren jullie niet bang dat hij dat hele ...
Nee sterker nog: een baby gaat heel snel kokhalzen. Als hij ouder is verdwijnt dat reflex, dat is de leeftijd dat de meeste mensen hun baby’s pas grote stukken geven. Dat kokhalzen kan wel heel naar zijn om te zien maar is dus heel goed. Leert ie vanzelf dat hij een te grote hap heeft genomen.

4 jaar geleden

Ik doe zelf niet aan de rapley methode. Gewoon gepureerd. Alleen hij kijkt. Het eten bord . Daarom geef ik hem tijdens dat wij eten een stukje groente of als het gemixt isMet saus of kruiden dan geef ik hem een stukje fruit om op te sabbelen zodat hij wel wat binnenkrijgt en kan proeven van structuren

4 jaar geleden

Reactie op moe1

Ja dat is leuk hè? Als ik het naar z’n mond breng dan weigert hij, slaat he ...
Heb ergens gelezen dat je 3 grote gleuvjes (driehoekjes) in een slice avocado kunt snijden zodat het beter grijpbaar is voor babys! Dan glijdt het minder

4 jaar geleden

Reactie op JessicaArs

Heb ergens gelezen dat je 3 grote gleuvjes (driehoekjes) in een slice avoca ...
Ja of beetje kokos overheen.

4 jaar geleden

Wij zijn nu een week of 2 bezig met rapley. Ik volg rolinde op de groei op Instagram en heb het boek van Stefan kleintjes doorgebladerd. Wij eten eigenlijk altijd tegelijkertijd, en waar kan ook hetzelfde. Ik zie haar altijd ook echt even naar mij kijken hoe ik het doe en valt daarna gretig aan op haar eigen hapje. We eten ‘s ochtends fruit, tussen de middag broodkorst en bij het avondeten groente. Ze heeft al vanalles geproefd…. Broccoli, zoete aardappel, pastinaak, courgette, wortel, avocado, rauwe tomaat (nog even zonder schilletje voor nu)…. En verschillende soorten fruit. Ook een broodkorst is ze dol op. Het gebeurd regelmatig dat ik me afvraag of ze überhaupt wel een hap heeft doorgeslikt, maar dat is in het begin helemaal niet belangrijk. Plezier in samen eten en het ontdekken van nieuwe smaken is waar het voor nu om gaat ☺️ het is ook verstandig om niet te laten eten op een lege maag. Sowieso is melk qua voedingsstoffen nog veel belangrijker dan vaste voeding, maar ze hebben ook nog niet goed door dat vast voedsel hun maag vult. Als ze hongerig en daardoor chagrijnig zijn is dat geen goed moment om iets nieuws te ontdekken. Dus eerst melk en dan een half uur of uur daarna vaste voeding.