12 Reacties

5 jaar geleden
Ik ben zelf net geweest en ik vond het erg lastig om wensen aan te geven, het werd vaak niet begrepen! Daarnaast is er heel veel lekkers rauw in de Italiaanse keuken 😩, en tiramisu is bijv. ook gemaakt met rauw ei. Tip: vraag of de kaas gepasteuriseerd is (pastorizzato), dat begrepen/wisten ze bij mij meestal wel. En of er alcohol in het ijs zit. Pasta bolognese (of lasagne) is altijd een veilige keuze bij twijfel. En zelf at ik regelmatig een ‘secondi piatti’ zoals kip en konijn. En last but not least, decaf koffie hebben ze gewoon overal en hij is erg lekker daar! Veel plezier! 🇮🇹

5 jaar geleden
Ik zou gewoon elke dag pizza eten😜 en idd een pasta! Dan is het allemaal iig verhit en kan er niet zoveel mis zijn. Engels is inderdaad om te huilen daar. Je kan het altijd vertalen met Google translate en ze het zelf op je telefoon laten lezen.

5 jaar geleden
Ik ben nu ook in Italië! Ik eet alleen pasta’s zonder rauw vlees/ei. Verder pizza met alles erop wat van t Voedingscentrum mag. Bij de ijssalon vraag ik bij onbekende vragen of er alcohol inzit. En eet bijna geen kazen, Als ik t dan doe dan harde kazen en ‘Senza latte crudo’: zonder rauwe melk. Tiramisu laat ik staat, evenals de chocolademousse. Voor de rest zou ik t niet al te zwaar maken voor jezelf en de onduidelijke discussies met Italianen besparen. Tevens weet je niet of ze eerlijk antwoorden als ze je wel hebben begrepen. Kies gewoon iets waarvan je zeker weet dat je het wel mag ☺️ veel plezier!

5 jaar geleden
Ik ben nu in noord Frankrijk, de côté voor fruits de mer, oesters en Calvados. Ook hier maar keuze uit een paar gerechten,.... de sla laat ik in elk geval niet staan, dan krijg ik zeker nog wat vitaminen binnen naast alle wit brood en pizza🤔

5 jaar geleden
Net terug uit Italie. Bij veel pastasauzen met vlees (zoals bolognese) en bijv. stoofvlees wordt gebruik gemaakt van wijn bij de bereiding.
Dag mag niet volgens adviezen van het Voedingscentrum. Dus vraag dat voor de zekerheid na.

5 jaar geleden
Net terug uit Italie. Bij veel pastasauzen met vlees (zoals bolognese) en b ...
Als het gekookt is toch wel? Die potjes staan daar uren op het vuur te pruttelen,....

5 jaar geleden
Reactie op hanneke84-24
Als het gekookt is toch wel? Die potjes staan daar uren op het vuur te prut ...
Volgens het Voedingscentrum mag dat eigenlijk ook niet, omdat het kan zijn dat het alcoholpercentage niet volledig is verdampt. Maar tegelijkertijd, grote kans dat ik daar ook wel eens een gerecht heb gehad met wijn in de saus en ik geloof oprecht niet dat dit kwaad kan. Zeker omdat het ver genoeg verdampt is! Dan maak je jezelf het wel heeeel moeilijk in Italië, de zwangere vrouwen drinken daar geloof ik zelfs gewoon wijn, want toen ik zei dat ik zwanger was, wilden ze me in een restaurant gewoon een glas wijn inschenken. Hahaha 🤷🏻♀️

5 jaar geleden
Ah ik negen weken en ook op vakantie in Italië! En ik vind het ook een uitdaging, maar vooral omdat ik dol ben op wijn, Italiaanse kazen en proscuittos en chorizo enzo.. Alles waar crudo (rauw) achter staat is niet goed in ieder geval, of het nou kaas is of vleeswaren. Zonder alcohol: Analcolico.
En over die sauzen met alcohol: ik zou me daar niet zo druk om maken, de alcohol is zo goed als verdampt.
De kans dat je bij een goed restaurant in Italië iets van het eten oploopt is over het algemeen kleiner dan dat je een bacterie oppikt van een vies vaatdoekje. Dus ik zou opletten en lekker genieten:)

5 jaar geleden
Paar weken geleden ook in Italië op vakantie geweest. Idd zoals gezegd checken of kazen gepasteuriseerd zijn (harde kazen vaak sowieso). Daarnaast bij stoofvlees en risotto checken of het in wijn is gekookt. Verder pizza kan bijna altijd (alleen niet met rauwe parmaham ofzo) en vleeshoofdgerechten ook prima. Check bij ijs wel of het ook van gepasteuriseerde melk is gemaakt, soms wordt het van rauwe melk gemaakt. Verder lekker genieten er is genoeg lekkers wat overblijft en aan de wijn mag je wel ruiken 😛