19 Reacties

5 jaar geleden

Het kan zijn dat er uit de kweek komt dat je hebt niet hebt, terwijl je het misschien nog wel bij je draagt... Bij mij zagen ze het ook niet in de kweek, toch werd ik dood ziek tijdens de bevalling en heb ik het doorgegeven aan mijn dochter. Ik zou dit goed aangeven bij je verloskundige en tijdens je bevalling preventief aan de antibiotica gaan.

5 jaar geleden

Dank voor je reactie. Had de VK al wel ingelicht over de bacterie en wil inderdaad wel preventief antibiotica gaan vragen bij de bevalling. Wat heftig dat jij zo ziek geworden bent. Hoe is het nu met je dochter als ik mag vragen?

5 jaar geleden

Reactie op cher151992

Dank voor je reactie. Had de VK al wel ingelicht over de bacterie en wil in ...
Ja de bevalling was geen pretje, maar voor mijn dochter maar goed dat ik zo ziek werd, hierdoor wisten ze namelijk dat er iets niet oké zat en is ze per direct onderzocht. Dezelfde nacht kwam gbs eruit en heeft ze een ruime week antibiotica gekregen. Nu is het helemaal weg en nergens last van. Had een enorme huilbaby daarna maar dat kan dus komen door “trauma” van na de bevalling qua infuus prikken. Bij de tweede wil ik dus nu ook graag die antibiotica krijgen en ik hoop gewoon dat de bevalling minstens 8 uur duurt, zodat ik de volledige shots heb binnen gekregen haha

5 jaar geleden

Reactie op CHG111518

Ja de bevalling was geen pretje, maar voor mijn dochter maar goed dat ik zo ...
Zo dat klinkt als een flinke ervaring en een geluk bij een ongeluk dat ze toch snel erachter zijn gekomen dat er iets mis was en ze snel antibiotica konden geven. Nu een gezonde dochter en een ervaring rijker voor een eventuele tweede. Bedankt voor het delen

5 jaar geleden

Graag gedaan! Geniet van je zwangerschap

5 jaar geleden

Ik heb ook de bacterie, bij toeval tijdens mijn vorige zwangerschap achter gekomen. Zou inderdaad tijdens de bevalling 3 uur aan het infuus moeten. Ik kwam (helaas, of niet het is maar hoe je het ziet) al met volledige ontsluiting binnen in het ziekenhuis. Daardoor kon ik niet meer aan het infuus. Onze dochter werd daarom 48 uur geobserveerd en bleek gelukkig nergens last van te hebben.

5 jaar geleden

Ik heb bij mijn vorige zwangerschap met 23 weken in het zkh gelegen ivm een blaasontsteking die niet over wilde gaan. Ben toen gekweekt op GBS en inderdaad positief. Heb net iets langer dan 8 uur over mn bevalling gedaan omdat toen pas de 2de kuur er door was. Gelukkig allebei geen koorts ontwikkeld.. donderdag intake bij de verloskundige maar ik wil ook weer in het zkh bevallen.. sinds ik weet dat ik het heb wil ik geen onnodig risico lopen

5 jaar geleden

Gister intake gehad bij de verloskundige. Zij gaven bij mij aan dat ik met 36 wkn een consult krijgt bij de gyn. Dan word ik weer getest op GBS. Als ik eerder te maken krijg met terugkerende blaasontstekingen zal het eerder zijn. De uitslag van de test bij de gyn kan dan positief of negatief zijn op GBS. Bij een positieve uitslag wordt de bevalling sowieso weer medisch en moet ik met antibiotica bevallen. Bij een negatieve uitslag krijg ik zelf de keuze. Of wel of niet met antibiotica bevallen. Hebben jullie dit ook besproken met de verloskundige?

5 jaar geleden

Wat is gbs? 🤔

5 jaar geleden

Had ik echt nog nooit van gehoord. Dankjewel

5 jaar geleden

Reactie op Sarah0204

Had ik echt nog nooit van gehoord. Dankjewel
Ik ook niet voor mijn eerste zwangerschap. Er wordt in Nederland ook niet preventief op gescreend.

5 jaar geleden

Reactie op hatabo

Ik ook niet voor mijn eerste zwangerschap. Er wordt in Nederland ook niet p ...
In België ook niet denk ik, wel op toxoplasmose en cmv maar van gbs staat niets in mijn boekje denk ik.

5 jaar geleden

Reactie op Sarah0204

In België ook niet denk ik, wel op toxoplasmose en cmv maar van gbs staat n ...
Dat wordt hier denk ik dat niet getest... toxoplasmose is toch bij tuinieren en de kattenbak? Doen ze dan een bloedtesten? En CMV zegt mij zo niks... ;)

5 jaar geleden

Reactie op hatabo

Dat wordt hier denk ik dat niet getest... toxoplasmose is toch bij tuiniere ...
Ja toxoplasmose is idd dat met katten uitwerpselen, en vandaar ook oppassen met tuinieren, en groenten altijd zeer goed wassen. Cmv kende ik ook niet maar dat is blijkbaar iets dat kleine kindjes kunnen hebben. Dus als je veel in contact komt met kleine kindjes moet je hiermee oppassen. Ik ben automatisch op beide getest, het labo deed dit automatisch toen ze uit mijn resultaten een zwangerschap zagen hebben ze deze op eigen Initiatief ook getest, weet dus niet of dit standaard is.

5 jaar geleden

Reactie op hatabo

Dat wordt hier denk ik dat niet getest... toxoplasmose is toch bij tuiniere ...
En ja inderdaad in het bloed zien ze dat. Verloskundige overloopt dat normaal ook even, dus tege mij zei ze, ja cmv imuun en toxoplasmose niet dus heb ik de uitleg gehad van toxoplasmose, was wel fijn geweest als ze even gezegd had wat cmv was, wan tik dacht dus dat ik moest oppassen met kleine kinderen en dat is niet zo.

5 jaar geleden

Reactie op hatabo

Gister intake gehad bij de verloskundige. Zij gaven bij mij aan dat ik met ...
Zo heb ik het inderdaad ook begrepen van de klinisch verloskundige in het zh na mn eerste bevalling. Ik ben gekweekt omdat mn vliezen bij 36+5 waren gebroken. Omdat de GBS positief was een ons "prematuurtje" verhoging had; 37,8 'c. Moest onze dochter 48uur preventief aan de antibiotica. Gelukkig bleken de kweken na 2 dagen schoon, dus de antibiotica mocht stop. Zelf heb ik er nog nooit klachten van gehad gelukkig. Hopelijk is het aan het einde van deze zwangerschap niet actief meer aanwezig...

5 jaar geleden

Reactie op hatabo

Gister intake gehad bij de verloskundige. Zij gaven bij mij aan dat ik met ...
Ja dit gaf mijn verloskundige ook aan, maar heb al aangegeven dat ik hoe dan ook medisch wil bevallen met de kuur... Ik wil geen risico nemen, aangezien het de vorige keer niet heel fijn was.

5 jaar geleden

Reactie op CHG111518

Ja dit gaf mijn verloskundige ook aan, maar heb al aangegeven dat ik hoe da ...
Ik begrijp precies wat je bedoelt. Heb daarin precies dezelfde keuze gemaakt als jij.