5 Reacties
5 jaar geleden
Bij mijn spoedkeizersnede kwamen ze erachter dat ik heel veel verklevingen in mijn buik had, ze zijn heel lang bezig geweest met het losmaken en verwijderen van de endometriose uiteraard nadat mijn zoon geboren was.
Voordeel van zwanger zijn op endometriose is dat je geen cyclus hebt en dus geen hormonale bloedingen In de endometriose krijgt. Ik ken wel situaties waarin na een keizersnede endometriose weefsel in het litteken terecht kwam en mensen dus cyclisch pijn aan litteken kregen. Hoe vaak dat voorkomt geen idee. Bij mij waren mijn buikklachten na de ingreep iig veel beter.
5 jaar geleden
Ik heb ook endometriose, maar ook nog nooit gehoord over extra risico's en complicaties met zwangerschap. Het enige wat ik ook een beetje kan vinden is dat er een iets verhoogde kans is op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Wat ik wel weet is dat de een de hele zwangerschap geen pijn heeft, terwijl de ander ineens chronische klachten krijgt. Volgens mij is het niet echt te voorspellen.
5 jaar geleden
Ik heb zelf ook endometriose en op zich hebben de meesten geen klachten tijdens de zwangerschap omdat je dan inderdaad geen cyclus hebt.
Ik zelf ben ook geopereerd voor aanvang zwanger worden van mijn eerste zoontje. Ik heb endometriose in de ergste vorm en bij mij is tijdens de bevalling mijn blaas gescheurd door een endometriose haard die daar zit. Hier kwamen ze tijdens de spoedkeizersnee achter.
Nu schijnt dit niet vaak voor te komen en had ik gewoon pech. Endometriose zelf geeft maar een heel klein beetje extra risico op bepaalde dingen maar weet zo even niet meer wat. Al die dingen komen ook bijna niet voor zij mijn verloskundige toen. en gebeuren heel weinig. Maar je verloskundige kan daar wel meer over vertellen. Dus je zou gewoon een normale zwangerschap moeten kunnen hebben. Je hoeft ook geen extra controle ofzo.
5 jaar geleden
Ik ben ook gediagnosticeerd met endometriose en heb een flinke cyste. Bij mij gaven ze aan dat ze geen risico's tijdens de zwangerschap verwachten maar dat de bevalling wel risico vol is, afhankelijk waar de cyste dan naartoe verplaatst is. Hij kan bijvoorbeeld zitten op de plek waar ze normaal een keizersnede uitvoeren. Tegen week 30 krijg ik pas extra controles, nu niet nodig
5 jaar geleden
Endometriose kan inderdaad zorgen voor verklevingen in de buik. Met de zwangerschap rekt je baarmoeder op en kan je last krijgen van verklevingen die beginnen te trekken. Zo een verkleving kan ook losschieten. Voordeel tijdens een zwangerschap is inderdaad dat je menstruatie uitblijft!
Een keizersnede kan soms een dingetje zijn als je enorm veel verklevingen hebt. Niet altijd even gemakkelijk dan om vlot tot bij de baby te geraken.
Je gaat zien dat dit echt afhangt van vrouw tot vrouw. Endometriose bestaat in zoveel verschillende graden. Ik zou het even bespreken met je gynaecoloog/verloskundige wat ze verwachten in jouw geval