16 Reacties
3 jaar geleden
Zijn de hapjes wel echt goed fijn gemaakt? Mijn dochter gaat ook kokhalzen als het niet goed fijn is
3 jaar geleden
Ik ben ook al ruim 1 maand bezig. En was even gestopt vanwege ziekte. Maar ook omdat ze niks doorklikt. Telkens kwam het er weer uit.
Maar toevallig sinds gisteren weer geprobeerd en ze deed toen echt haar mond open toen de lepel kwam en ook echt aan het smakken en doorslikken. Dus soms heeft het even tijd nodig.
Vond het ook lastig te beslissen om gewoon door te zetten of even pauze. Hier heeft even pauze wel gewerkt maar aan de andere kant had ze het anders misschien inmiddels ook door gehad nu. Wie zal het zeggen :)
3 jaar geleden
Oh dat is fijn dat ze het nu doet! Ik heb verschillende dingen geprobeerd van heel vloeibaar tot meer geprakt (wel heel zacht) maar het maakt weinig verschil. Met heel vloeibaar gaat hij ook sproeien whaha. Hij is nu 5,5 maand. Ik denk dat ik het ook even pauzeer en met 6 maanden opnieuw.
3 jaar geleden
Onze kleine meid (6maanden) eet alleen hele fijne groente/ fruit (potjes 4+) en als ik haar grovere voedsel geeft dan stikt ze bijna. Heb haar al 2x op mijn arm moeten leggen om het eruit te krijgen omdat haar eten dwars zat. Het lukt haar nu nog niet, dus ik probeer af en toe een hapje van mij goed geprakt tot ze gewend is.
3 jaar geleden
Gewoon gezellig blijven oefenen dan maakt ze vanzelf de klik met hoe het moet. Onze oudste deed alles heel keurig zoals het "moest", de tweede was een slokop en had heel goed door hoe ze moest eten want alles wat je haar voor hield ging er in en liefst nog wat meer. De derde snapt er niet zoveel van. Duurde even voor hij snapte hoe het werkte met die lepel en nog steeds gaat het zo zo en is hij ook helemaal niet dol op z'n groentehapjes. Elk kind doet het op z'n eigen tempo maar uiteindelijk komt het. Blijf het vooral een gezellig momentje maken
3 jaar geleden
Hier hetzelfde probleem gehad. Geduld hebben was ons antwoord. Met 4,5 maanden wilde ze er niks van weten, we zijn toen gestopt. Met 5,5 maanden weer begonnen was nog steeds geen succes. Nu met 6 maanden en 1 week gaat het steeds beter. Geen grote hoeveelheden, maar ze eet iets en daar ben ik al heel blij om.
3 jaar geleden
Is een logische actie! Kinderen hebben alleen de fles nog gedronken en dat is een andere mond/tong beweging dan een hapje! Dus dit is helemaal niet gek. Kokhalzen is logisch, andere structuur ineens binnen krijgen. Kokhalzen verplaatst het hapje dan ook weer richting de voorkant van zn mond ipv achterin richting keel. Dit is dus niet stikken maar gewoon het verplaatsen can voedsel! Vooral blijven aanbieden een paar lepeltjes per dag, dat gaat groeien per week!! Succes.
3 jaar geleden
Het gaat hier ook moeizaam,hij eet wel en fruit beter dan groente. Verder dan een half ijsblokje kom ik niet, komt vanzelf wel denk ik. Het ging na 5.5 maanden beter maar het is geen enorme eter. Ga binnenkort eens brood proberen.
3 jaar geleden
Vooral kind blijven volgen denk ik! Hapjes naar binnen duwen terwijl ze niet willen is voor niemand goed. Een positieve associatie met eten is ook belangrijk. Kleintjes methode is inderdaad een optie. Ze hebben de voedingsstoffen toch nog niet nodig. Succes!
3 jaar geleden
Wij doen de Kleintjes methode. Lekker zelf vastpakken, voelen en ontdekken in de mond. Onze dochter heeft niks om gevoerd worden, maar zelf pakken en in de mond stoppen vindt ze leuk! Dat ze driekwart er weer uit werkt is normaal; ze moet leren slikken. Bij ons een succes omdat het zo leuk is om te zien hoe ze aan het ontdekken is🥳
3 jaar geleden
Zoontje 6 maanden eet pas sinds deze week hapjes van zijn potjes! (4+ fruit/groenten)
Daarvoor geoefend met verse hapjes en die waren waarschijnlijk nog niet glad genoeg.. kokhalzen, wegdraaien met zijn hoofd en alles uitspugen!
Hij zat toen niet helemaal rechtop en denk achteraf dat die ook niet hielp. Als hij nu op schoot zit of in zijn tripptrapp stoel lukt het happen en slikken wel.
Gaan nu langzaamaan naar steeds grovere maaltijden toewerken.
Maakte mij er eerst wel druk over, maar geloof erin dat alle kinderen in eigen tempo en ontwikkeling leren eten.
Is nogal wat die motoriek!