11 Reacties

4 jaar geleden

Het beste kan je dan helemaal stoppen met aanleggen wachten met kolven tot je het niet meer red borstontsteking voor blijven natuurlijk dus niet met pijn of wat dan ook gaan lopen. En dit steeds meer proberen te rekken. Dit is hoe ik het gedaan bij beide mijn zoons en volgens mij ook de snelste manier maar er kan nog wel even overheen gaan. 1 zoon een week borstvoeding gegeven dit was met 2 dagen weg andere zoon 1 dag gegeven tenminste dat het ook echt lukte en dit heeft 4a5 dagen geduurd dus het verschilt heel erg.

4 jaar geleden

Reactie op RRK09012020

Het beste kan je dan helemaal stoppen met aanleggen wachten met kolven tot ...
Ga inderdaad denk ik helemaal stoppen met aanleggen… Maar hoe heb je dat gedaan zo snel dan van de borstvoeding af? Onze kraamhulp vertelde dat je het beste per week eentje minder kunt doen en dus een meer kunstvoeding. Dan duurt het dus nog best lang voor we over zijn op kunst. En om genoeg te kolven moet je het ongeveer 7-8 keer per dag doen lees ik. Ze drinkt 90cc en ik kolf steeds net niet genoeg. Maar als ik vaker kunstvoeding doe meteen al dan krijgt ze krampjes is mij verteld. Daarnaast lees ik dat een baby ongeveer 150cc per kilo lichaamsgewicht nodig is op een dag. Nou die van ons is nog geen 3 kilo dus dan zit je op 450. Als ik rond de 70cc per keer kolf moet ik dus 7x per dag kolven? Oh men wat een vak apart

4 jaar geleden

Ik zou hulp inroepen van een lactatiekundige; die kunnen je nog net wat beter helpen met afbouwen dan de kraamzorg denk ik. Of vraag je verloskundige anders even om advies. En het klinkt alsof het voor jou een hele goede keuze is om ermee te gaan stoppen zodat je wat meer ruimte krijgt om ook te gaan genieten. Snap dat je je rot voelt, maar goed voor jezelf zorgen is ook goed voor je kindje zorgen. Je hebt je best gedaan en daar mag je trots op zijn.

4 jaar geleden

Je kan in gewoon over van borstvoeding naar kunstvoeding. Dit heb ik zelf ook gedaan. Ik ben geen expert in het stoppen met borstvoeding geven, maar kan je wel tips geven die mij geholpen hebben. - alleen nog kolven wanneer je borsten op spanning staan en dit ongemakkelijk word. *Hierdoor neemt je productie af, en stopt het uiteindelijk. Als het nog genoeg is voor voedingen kun je dit in de koelkast zetten en deze aanbieden in plaats van kunstvoeding. Tot dat je voorraadje op is, of je te weinig productie hebt. *Mijn productie liep na een week terug, en inmiddels heb ik helemaal geen borstvoeding meer. Wil je nog wat weten? Shoot! 😘

4 jaar geleden

Reactie op Krulsmurf

Je kan in gewoon over van borstvoeding naar kunstvoeding. Dit heb ik zelf o ...
En wees niet te hard voor jezelf! Maar wees trots dat je het gedaan hebt en kon doen. Tuurlijk mag je even balen, maar soms is het 'simpelweg' gewoon beter om over te stappen. Blije mama, blije baby! ❤️

4 jaar geleden

Hier wilt de dochter niet meer. Na ct scan met contrastvloeistof mocht ik 24 uur geen borstvoeding geven. Nu lukt het amper om ze nog aan te leggen. Ze drinkt amper door. Lactatiedeskundige had al schema gegeven hoe ik moest afbouwen. 1 voeding per keer. Nog 10 min borst , dan fles, dag 2 5 min borst , dan fles , dag 3 fles. En dan eventueel ook tweede voeding switchen. En zo verder afbouwen ( geen twee voedingen achter elkaar direct weglaten ) ze zei me ook naar mezelf te kijken, je mag je echt niet schuldig voelen als het niet lukt.

4 jaar geleden

Je bent er vroeg genoeg bij om in 1x te kunnen stoppen. Vorig jaar ben ik na drie weken gestopt en wilde ik ook rustig afbouwen maar toen ik merkte hoe relaxt het was dacht ik nee ik ben er echt helemaal klaar mee. Witte kool in m’n bh heeft echt super goed geholpen. Volgens mij heb ik 1 a 2 dagen nog een beetje afgekolfd omdat ik geen ontsteking wilde maar dat was puur even de druk ervan kolven. En even niet de warme douche op je borsten. Je hebt alle recht om te stoppen. Borstvoeding moet leuk zijn en je moet er niet aan onderdoor gaan. Dat wil je kleine meisje ook niet. En het meest voedzame, colostrum, heeft ze binnen gehad. Daar mag je al heel trots op zijn. Hoe relaxter jij bent hoe, hoe relaxter zij is, hoe meer jullie weer kunnen genieten van elkaar! Heel veel succes!

4 jaar geleden

Ik ben direct over gegaan op de fles toen m'n zoon niet tevreden was. Bij m'n dochter precies zo. Beiden ging de overgang naar de fles prima. Voor jezelf met afbouwen, vooral niet s nachts kolven. Overdag de druk eraf halen met de hand bijv als het kan. Salie thee in huis halen, 2 koppen thee per dag

4 jaar geleden

Ik kreeg op dit forum de tip om het homeopatische middel phytolacca decandra d6 in huis te halen. Dit remt de melkproductie en zorgt dat je mogelijk minder stuwing krijgt en ook dat afneemt. Had namelijk erg pijnlijke stuwing. Daarnaast de bekende koolbladeren en de appelstroop in de vriezer. Ik ben gelukkig af van de stuwing en ik vermoed dat o.a. het homeopatische middel mij hier sneller bij geholpen heeft. Neem dit nu nog in om te zorgen dat alles rustig blijft! Heel begrijpelijk als alles veel moeite kost dat je wilt stoppen en dat levert bij ieder onrust op. Je hebt het geprobeerd en als het niet lukt is het jammer, maar wordt de kleine net zo goed groot om. Veel huid op huid contact helpt ook bij de hechting!

4 jaar geleden

Alles wat de andere mama's zeggen is waar. Je doet wat je kan en dat is voldoende. Er zijn andere manieren om te hechten en binden en je eigen geluk is net zo belangrijk om je kleine gelukkig te maken dus voel je niet schuldig. Ik ben momenteel ook aan het afbouwen en wilde dat volgens een schema gaan doen maar als ik het zo lees hier kan ik veel sneller als ik deze tips meeneem. Voor je vraag over krampjes: onze kleine meid krijgt nu de extra care kunstvoeding van kruidvat. Die is speciaal tegen krampjes en vooralsnog lijkt het goed te gaan. Kreeg die tip van vriendinnen van mij die kindjes hebben die last hadden van krampjes. Succes mama en denk om jezelf! 💞

4 jaar geleden

Via de huisarts is er ook medicatie te krijgen die de borstvoeding snel stopt. Dit heb ik na mijn vorige bevalling moeten gebruiken ivm een borstontsteking die ze niet onder controle kregen en ik niet kon kolven.