6 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb geen concrete ervaring maar een ding wat me opvalt aan je vraagstelling: je interpreteert het alsof hij zichzelf straft. Daar zie je wss iets in de handeling wat er helemaal niet is. Ik ga ervanuit dat jij je kindje niet straft door te slaan, dus die link heeft hij helemaal niet geleerd 馃槉
Zeg je vaak 'nee/mag niet' wanneer hij dit gedrag vertoont? Ik merk wel bij mijn meisje dat als ik het woord nee gebruik, ze juist dingen gaat doen die niet mogen omdat ze die ook met het woord nee associeert 馃檲
2 jaar geleden
Hier ook wel gezien. Hoorde ook van de gastouder dat hij daar zijn haren aan het uittrekken was 馃檲 maar dat was eenmalig. Gewoon even ontdekken dat hij haar heeft en eens kijken wat ik voel als ik eraan trek. Ook heeft hij zichzelf wel eens op zijn hoofd geslagen en let er dan vooral op hoe ik daarop reageer. Was snel over omdat ik er niet veel aandacht aan besteedde. Ik denk dat veel kindjes dit wel doen hoor. Ik denk niet dat het zichzelf straffen is, maar misschien meer even laten zien dat hij het er niet mee eens is. Als onze zoon zijn zin niet krijgt en op de grond zit, dan gaat hij huilen en legt zijn hoofd op de grond neer. Hij bonkt niet. Dus ook wel een stukje aandacht vragen denk ik 馃槈
2 jaar geleden
Is normaal gedrag hoor. Mijn oudste deed dit ook veel tot ongeveer 2 jaar, en nu heel soms afentoe. De jongste doet het nu soms ook maar neemt dit over van de oudste.
Ik heb hierover gesproken met een pedagogisch medewerker en het is idd dat ze zichzelf een soort van straffen maar heel normaal gedrag. En natuurlijk niet elk kind doet dit maar elke kind is anders. We hebben er zo min mogelijk op gereageerd / aandacht aan geschonken of we zeiden iets van achh dat is niet nodig, kom maar even knuffelen. Pedagogisch medewerker gaf aan dat we er goed mee omgingen.
2 jaar geleden
Mijn dochter doet dit ook. Als ze boos is, dingen niet gaan zoals ze wil of heel moe is. Teveel gevoelens voor haar om te verwerken en ze kan het nog niet uiten. Ze slaat mij of mn vriend ook soms. Cb adviseerde niet teveel op reageren want dan wordt het mogelijk een manier van aandacht vragen. Dus dat proberen we. Emotie benoemen en helpen met verwerken. Als ze ons slaat wel ferme grens stellen (op de grond zetten, zelf weglopen). T zal vanzelf overgaan als ze zich beter kan uiten!
2 jaar geleden
Jaaa doet me dochtertje ook! Wanneer ik zeg oh nee of dat mag niet dan slaat zs der zelf