14 Reacties
4 jaar geleden
Hoi! Toevallig heb ik gister het advies van een fysiotherapeut gekregen om nog een poos te wachten met het doelgericht trainen van de buikspieren na de bevalling, maar om ze ‘indirect’ te trainen door te wandelen, fietsen, en beenspier oefeningen zoals squats en lunges (Hiermee train je ook de bekkenbodemspieren en die zijn belangrijk voor de buikspieren) Het weefsel na de zwangerschap is allemaal nog erg zacht en moet herstellen, de schuine buikspieren kunnen de voorste eerder meer ‘uit elkaar gaan trekken’ als je ze traint terwijl ze nog zo week zijn wat meer kwaad dan goed doet, schijnbaar. Ik kwam eigenlijk met precies deze vraag, hoe ik m’n buik kon gaan trainen, en dit was het antwoord… misschien zegt een andere fysio weer iets anders maar het is denk ik wel belangrijk om het heel rustig aan te doen. Ik heb de app Baby2body met oefeningen voor tijdens en na de zwangerschap.
4 jaar geleden
Reactie op Floor_1987
Hoi! Toevallig heb ik gister het advies van een fysiotherapeut gekregen om ...
Zo raar! In België hebben we postnatale kine vanaf 6 weken en dit zijn quasi enkel dwarse buikspieroefeningen 😅
4 jaar geleden
Vandaag bij de fysiotherapeut geweest en ik moet ze trainen door simpelweg mijn buik in te trekken en dan specifiek het deel onder de navel. Dit 5 seconden vasthouden en 10 keer herhalen. Dit uitbreiden naar 10 seconden vasthouden
4 jaar geleden
Reactie op HeyMayBaby
Zo raar! In België hebben we postnatale kine vanaf 6 weken en dit zijn quas ...
ja gek hè. ik woon zelf in Duitsland, misschien zijn de adviezen per land net anders? 🙈
4 jaar geleden
Het verschilt zo erg per vrouw, hoe was je bevalling, heb je keizersnee gehad, ben je gescheurd, hoe verloopt je herstel. Bij mij gaat het herstel erg vlot (ik ben heel uit de bevalling gekomen) & ik mag als alles goed gaat vanaf 4 maanden mijn rechte buikspieren weer trainen. Tot die tijd alleen de schuine buikspieren en het liefst met statische oefeningen (vasthouden en niet bewegen) tenzij het nergens pijn doet dan mag ik ook bewegende schuine buikspieren doen. Denk aan side plank, wall sit, en op de grond liggen met je knie in 90 graden gebogen en met je handen tegen je knie duwen terwijl je die in 90 graden houdt
4 jaar geleden
Vanuit de bekkenfysio wordt geadviseerd om bij een ks na 8 weken pas langzaam weer te beginnen. Het ligt er aan of je nog diastase hebt of je de dwarse buikspieren al echt mag trainen. Pas als die weer op hun plek zijn mag je beginnen om die langzaam aan te trainen. (Vraag me niet waarom maar deze uitleg kreeg ik. Het was iets met dat je anders daar schade kon aanrichten en er een kans bestaat dat deze niet meer goed bij elkaar willen komen dacht ik)
4 jaar geleden
Als je rechte buikspieren traint trek je de buikspieren uit elkaar terwijl ze juist naar elkaar toe moeten gaan na diastase (zo heb ik het begrepen...)
4 jaar geleden
Als je rechte buikspieren traint trek je de buikspieren uit elkaar terwijl ...
Als je diastase hebt moeten ze idd naar elkaar toe gaan en dan mag je ze nog niet trainen. Ik ben nu 8 weken geleden bevallen en mocht gisteren sit ups doen omdat ik al poosje geen diastase meer heb (sport obg van fysio) maar ik mag ze nog niet echt actief gaan trainen door dit continue te gaan doen want dan beschadig je ze juist omdat ze nog niet weer op hun oude kracht zijn
4 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties, maar graag on topic :)
Verloskundige adviseerde mij om te gaan starten met oefeningen voor enkel de dwarse buikspieren. Mijn ks is inmiddels bijna 8 weken geleden. Ik wandel al dagelijks, doe al dingen in de tuin en huishouden. Ben vooral benieuwd WELKE oefeningen je kunt doen.
Dank!
4 jaar geleden
Verloskundige advisee ...
Toevoeging: ik heb geen diastase meer
4 jaar geleden
Verloskundige advisee ...
https://www.ilovehealth.nl/life/zwanger/je-buikspieren-trainen-na-je-bevalling-een-stappenplan/
Hier een linkje met wat oefeningen en filmpjes waar je mee kan starten
4 jaar geleden
Reactie op Rimay
Super dankjewel 🙏