33 Reacties

3 jaar geleden

Goedemorgen, Hier zeggen ze ook nog geen woorden. Wel diergeluiden proberen ze na te doen. Zoals de hond wafwaf zegt mijn dochtertje best duidelijk. Maar mijn zoontje weer minder duidelijk. En ze zeggen ook nog geen papa of mama. Alles duidt mijn dochtertje aan met bah. En mijn zoontje zegt huh. Ze brabbelen wel. Maar echt duidelijk een woord nog niet hier. Hoewel tweelingen er schijnbaar wel om bekend staat later te zijn met spraak.🤷‍♀️ ik maak me nog geen zorgen in ieder geval. In juni naar cb, dan hoor ik wel hoe het er voor staat...denk ik.

3 jaar geleden

Onze dochter zegt ook nog geen woorden. Alleen mama en ze doet een koe na maar dat is ook het enige. Ze brabbelt er wel flink op los. Zwaaien doet ze ook nog niet echt. Het komt wel goed. Mijn ervaring is dat ze overal net wat later mee is.

3 jaar geleden

Hier slechts een van mijn meiden een woord: Aai 😂 Voor de rest alleen onduidelijke brabbels. Soms lijken ze wel mama/papa te zeggen maar dit is nooit echt op een van ons gericht. Ik zou mij geen zorgen maken. Zolang hij lekker brabbelt betekend het in ieder geval dat hij lekker aan het oefenen is 😊

3 jaar geleden

Hier alleen mama / papa.. en doei.. en ze probeert mee te tellen als ik iets optel van 1-7.. Zwaaien en doei zeggen kan ze tegelijk. En ze schijnt het soms ook te herkennen als ze bijvoorbeeld in de radio iemand doei hoort zeggen. Dan zegt ze doei en zwaait.. 😂 Maar veel meer kan ze ook nog niet.. ik probeer wel heel duidelijk haar nu te vragen of ze iets wil drinken.. ja? Wil je iets drinken? En we zijn begonnen met het benoemen van lichaamsdelen. En boekjes met diertjes erin opnoemen. Een vriendin gaf me als tip ook steeds foto’s te laten zien met daarop zusje opa oma mama papa bijvoorbeeld. Maar volgens mij is dat eerder normaal dat ze al wat meer kunnen vanaf 15-16 maanden? Ik maak me er niet zo’n zorgen om..

3 jaar geleden

Hier beginnen er een paar bijna woorden te komen en wij zijn helemaal verbaasd. Onze oudste twee waren véél later. Ik maar me vooralsnog precies 0 zorgen. Ik werk bij Kentalis en heb dus ook veel collega's met wie ik even kan sparren indien nodig, dat helpt misschien ook

3 jaar geleden

Hier is het de laatste weken ineens gekomen. Maar de uitspraak klopt voor geen meter, dus de grens tussen een zelfbedacht woord en het echte woord is misschien wat vaag (auto=akn, avocado=adn). Overigens zijn jongens wel eens later dan meisjes. Ons neefje is bijna 2 en die begint ook nu net pas (en niemand die zich zorgen maakt, hij was gewoon te druk met andere vaardigheden)

3 jaar geleden

Mijn zoon is 1 jaar en 1 maand, die zegt: papa, mama, ja, Beppe. Ik zou mij er geen zorgen om maken, elk kind ontwikkeld anders en zelfgemaakte woordjes is ook een manier van communiceren en ik denk dat vooral dat belangrijk is!

3 jaar geleden

Hier ook nog geen echte woorden hoor. Alleen mama en baba en hij zegt heel vaak ja en bah maar dat is gebrabbel

3 jaar geleden

Geen zorgen om maken hoor! Hier begint nu af en toe wat (1jaar en 2 maanden) maar ook nog heel weinig echte woorden. Mijn neefje begon (ook) pas ruim na een jaar echt woorden en ook gelijk zinnetje te maken, die heeft lang de kat uit de boom gekeken. Je merkte aan zijn gedrag wel dat hij al veel begreep toen hij een jaar was, maar had de woorden nog niet (nodig) dus zei ook nog nauwelijks wat toen. Nu kletst hij de oren van je hoofd! ☺️

3 jaar geleden

Oooo fijn dit topic. Onze zoon zegt ook nog geen woordjes. Hij wijst wel en zwaait als iemand doei zegt. Wel brabbels met af en toe een mama of papa maar niet gericht tegen ons.

3 jaar geleden

Hier wel een kletser en zegt al een aantal duidelijke woorden. En als ie iets niet weet, noemt hij het eten😅 Maar ik heb een nichtje van nu 2.5 die tot haar 2e verjaardag eigenlijk vrijwel niks zei en wát ze zei alleen maar gebrabbel was. Maar toen ze begon met praten, maakte ze opeens echt al 2 woorden zinnetjes. Dus die heeft gewoon langer geluisterd en afgewacht tot ze opeens heel goed kon praten haha! En uit mijn ervaring in de kinderopvang zou ik mij ook zeker niet te druk maken hierover. Is allemaal vrij normaal op deze leeftijd! Hij brabbelt en dat is een goed teken!

3 jaar geleden

Hier beginnen er een paar bijna woorden te komen en wij zijn helemaal verba ...
Wat voor dingen kun je op letten volgens je collegas, als je dat toevallig weet?

3 jaar geleden

Mijn zoontje kan mama zeggen maar weigert dit 🤣 zegt het alleen in uiterste nood gevallen. Anders noemt hij mij papa, zo jammer. Vooral aangezien papa nooit zijn gezicht heeft laten zien. Hij heeft geluk dat ik van hem hou 🤣🤣 Verder zegt hij dag dag en zwaait hij erbij, begint sinds het weekend ja te zeggen (was voorheen da) en verder zegt hij kat en lekker (tijdens het eten)

3 jaar geleden

Reactie op DV-2

Oooo fijn dit topic. Onze zoon zegt ook nog geen woordjes. Hij wijst wel en ...
Hier precies het zelfde. Zoontje is van 4 april. Daarnaast kan hij ook het klap eens in je handjes dansje 🤣

3 jaar geleden

Wat voor dingen kun je op letten volgens je collegas, als je dat toevallig ...
In elk geval de communicatieve voorwaarden: oogcontact, non verbale communicatie. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat elke uiting die je kind structureel gebruikt voor iets specifieks telt als een woord. Dus als hij iets vaags maakt ergens van maar je weet wel wat ie bedoelt, dan is het dus een woord. Onze middelste noemt bijvoorbeeld helicopter 'hehihaha' en dat is een woord. Als je dan kijkt zul je veel sneller zien dat je kindje wel al praat, alleen nog niet verstaanbaar voor anderen. Dan is de taalontwikkeling wel degelijk op gang. Ook als je merkt dat je kindje niet veel zegt maar wél begrijpt wat jij bedoelt en opdrachtjes kan uitvoeren. Dan heeft ie dus wel taal

3 jaar geleden

Hier zeggen ze ook nog bijna niks. Mama en papa, maar vaak niet gericht, die en daar en heeeel veel brabbelen. Onze dochter zei laatst "psje" (poesje) en "baap" (aap). De geluidenboekjes van de kruidvat zijn echt al maanden de grootste hit qua speelgoed en moeten elke dag 300x worden voorgelezen. Dus aan stimulatie geen gebrek 🤣. Op de meerlingendag een lezing gevolgd over de taalontwikkeling van kindjes en meerlingen en er zijn hele grote marges qua leeftijd wat "normaal" is. Voor de meerling mama's onder ons: over het algemeen lopen onze kindjes maar 1 a 2 maanden achter qua taalontwikkeling op eenlingen. Taalbegrip loopt gelijk aan eenlingen.

3 jaar geleden

Reactie op Pien1703

Hier zeggen ze ook nog bijna niks. Mama en papa, maar vaak niet gericht, di ...
Hoi Pien! Dank voor je info voor de tweelingenmama's😊. ( Even offtopic, leuk dat je bij de meerlingendag bent geweest. Ik ben helaas niet gegaan, maar fijn dat je deze info deelt🍀)

3 jaar geleden

Reactie op Doubletrouble

Hoi Pien! Dank voor je info voor de tweelingenmama's😊. ( Even offtopic, l ...
Wij zijn niet naar de nationale meerlingendag geweest in Burgers zoo helaas vanwege last van de prikjes, maar eerder dit jaar was er de informatieve meerlingendag zonder de kindjes erbij. Ieder jaar is dat en ik vond het echt heel leuk en leerzaam! Misschien een tip voor volgend jaar 😄 wij zijn ook lid van de nvom

3 jaar geleden

Mijn dochter zegt mama en doet de hele dag een tijger na.... Nu al spijt dat ik haar dat geleerd heb 😂 gromt de hele dag. Maak me verder totaal geen zorgen, ze brabbelt wel wat. We investeren veel in taal, lezen al boekjes vanaf de geboorte, zingen veel èn benoemen alles wat we doen. Komt vanzelf 🤞🏼

3 jaar geleden

Naast mama en papa zegt mijn dochter af en toe “kijk” of als ze de katten van de buren in onze tuin ziet lopen, fluistert ze eens “ poesj” ☺️