6 Reacties

4 jaar geleden

Het is alleen besmettelijk als je blaasjes hebt waar vocht uit komt! En weet niet of je zelf weleens koortslip hebt gehad bijv tijdens zwangerschap? Dan heeft je kindje al meer antistoffen. Maar voor nu geen stress denk ik! En anders even huisarts bellen voor de zekerheid ☺️

4 jaar geleden

In de actieve fase van de koortslip is de kans op besmetting het grootst. Deze fase herkent je aan blaasjesvorming en het openbarsten van de blaasjes. Besmetting vindt plaats door contact met het vocht uit de blaasjes. In dit vocht zit namelijk het virus. Besmetting voordat er een blaasje ontstaat is minimaal.

4 jaar geleden

https://babyopkomst.nl/koortslip-gevaarlijk-voor-baby/ “”Hoe besmettelijk is een koortslip? Het herpesvirus dat de koortslip veroorzaakt is zeer besmettelijk. Het virus is aanwezig in de blaasjes en de verse korstjes en kan door zoenen of ander lichaamscontact worden overgebracht. Ook het kopje of glas waar iemand met een koortslip van heeft gedronken bevat het virus. Was het dus extra goed af. Wanneer de blaasjes en de korstjes verdwenen zijn kan er geen virus meer worden overgedragen.”” Dat staat oa op deze site. Als je zus nog geen korstjes of blaasjes had toen ze op bezoek was, kan het weinig kwaad dus. Je kan nog snel de ha bellen voor advies!

4 jaar geleden

Het is alleen besmettelijk als je blaasjes hebt waar vocht uit komt! En wee ...
Ik heb zelf wel vaak koortslip gehad, maar helaas niet tijdens zwangerschap 🥲

4 jaar geleden

Héél erg bedankt dames. Mijn dochtertje niest heel erg, is snotterig en is erg onrustig afgelopen twee dagen. Gelukkig geen koorts. Misschien is ze verkouden of verbeeld ik mij het. Maar was Ff goed in stress. Dank jullie wel!

4 jaar geleden

Wij hebben ook eens die schrik gehad toen ons dochter 6 weken was wegens koortsblaas bij het oudere zusje. We hebben de huisarts gebeld om haar te laten controleren (dit omdat ze babyacne(was toen niet duidelijk) had op haar gezicht en eens verhoging had gemaakt) maar alles was in orde. Dus als je twijfelt best eens naar je huisarts bellen.