6 Reacties

15 dagen geleden

Onze dochter is gisteren naar de peutergroep gegaan. Bij onze kdv is het zo zodra ze 2 zijn en er plek komt op de peutergroep, ze ook gaan. Nu is ze 1 maand geleden 2 geworden, maar het had dus ook op haar verjaardag kunnen zijn. Ze heeft wel 1.5 jaar op de “babygroep” gezeten, dus dat is wel anders dan bij jullie. Het lijkt mij wel fijn om inderdaad gelijk alle twee de dagen naar de peutergroep te gaan. Maar ik denk ook dat kindjes flexibeler zijn dan dat we zelf denken. Je kan ook zien als een wendag. Onze dochter heeft maar 2x een ochtendje gewend op de peutergroep en gister ging het super. Ze leidster zei alsof ze er al weken gewoon komt, ging heel goed. Wij wisten trouwens wel 2 maanden van te voren wanneer ze over zou gaan.

15 dagen geleden

Wat fijn! Werd hier wel verteld dat ze vanaf zodra ze 2 jaar zijn ze op de lijst komen te staan maar vaak pas tussen de 2,5 en 3 jr overgaan. Als ik kijk naar de peutergroep denk ik wat zijn ze toch groot! En gekke is er zitten nu oudere kindjes dan mijn zoontje in zijn groep en die gaan nog niet over. Wel fijn om wat verder van te voren te weten, vond je het zelf als moeder zijne spannend? Ik denk ook echt dat het gewoon mijn gevoel is en het feit dat het over 3 weken al zal zijn. Vind het daarom wel prettig om positieve verhalen te lezen 🙈

13 dagen geleden

Zoontje is van de week van de week voor het eerst ook echt overgegaan van de babygroep naar de peutergroep. Vantevoren 3 wendagen ingepland waar hij samen met zijn juf is geweest en steeds langer alleen. Merk wel dat hij gesloopt is na zo'n dag maar dat is logisch met alle nieuwe indrukken. Nou heb ik geen "makkelijk" kind in de zin dat hij afscheid nemen moeilijk vind, erg aan mensen en routines hecht, nieuwe omgeving is altijd even wennen, kan niet zelfstandig in slaap vallen. Doordat dit goed gecommuniceerd is vanuit zijn oude groep en ook aantal juffen rouleren op de groepen is dit goed opgepakt en heeft hij hier nauwelijks last van. Denk soms dat het voor ons spannender is dan voor de kindjes zelf. Plus ze kunnen van deo udere kindjes weer zoveel leren.

13 dagen geleden

Mijn zoontje zit sinds halverwege januari op de peutergroep (toen 21,5 maand) 30 maart is hij 2 jaar geworden. Ik ben zelf werkzaam bij het KDV waar m’n zoontje naar toe gaat. Hij vond het de laatste maanden op de babygroep niet meer leuk en hij moest veel huilen. Vandaar dat we de keuze hebben gemaakt om het vervroegd over te doen. Uiteindelijk echt de beste keuze geweest, ik ben zo blij dat hij het zo goed doet. Mijn zoontje mag graag aan tafel een activiteit doen en op de groep spelen tussen andere kindjes vond hij wel spannend. Ik de ochtend als hij net binnenkomt gaat hij wel het liefst eerst aan tafel wat doen en daarna speelt hij gezellig bij de peuters op de groep. Ga het gesprek aan als het je niet lekker zit! Als je liever hebt dat je zoontje in 1x overgaat ipv eerst 1 dag, geef dit dan ook aan! Bij ons op het KDV gaat kindjes die 2 zijn na hun verjaardag volledig over naar de peutergroep. Afhankelijk van het kindje en wanneer er plek is op de peutergroep worden er wenmomenten gepland. Mocht een kindje het moeilijk/ spannend vinden gaan ze vaker wennen. Mijn zoontje hebben we wel in 1x overgedaan aangezien hij heel veel huilde op de babygroep.

10 dagen geleden

Reactie op Reinaa

Zoontje is van de week van de week voor het eerst ook echt overgegaan van d ...
Is er bij jullie niet een dreumes groep? Heel herkenbaar betreft het afscheid nemen, gehecht zijn en slapen. Hier is zijn mentor van de baby groep een week eerder naar de dreumes groep gegaan waar hij dus weer bij haar was en dit heeft erg geholpen. Helaas gaat zij niet naar de peuters 😅 Dankje voor het delen van je ervaring, ik ga dit ook zeker bespreken dat de "bijzonderheden" goed mogen doorkomen. Zijn huidige mentor heb ik nog niet kunnen spreken als het goed is deze week. Klopt helemaal, het is voor ons spannender dan voor de kindjes 🙈 nogmaals dankjewel!

9 dagen geleden

Reactie op AD1995

Mijn zoontje zit sinds halverwege januari op de peutergroep (toen 21,5 maan ...
Dankjewel voor je bericht! Als het goed is heb ik vrijdag het gesprek met zijn mentor. Al zijn leidsters lijken het sowieso beter te vinden om hem in een keer te doen, maar omdat er onverwacht een plek vrij kwam op 1 dag wilt de afdeling planning dat gat vullen.. Tijd voor wenmomenten is er nog niet omdat het zo onverwacht is. Vind het vooral belangrijk dat mijn kind zich er goed bij voelt.