25 Reacties
4 jaar geleden
Ik heb een medela swing maxi flex, ben er super tevreden over. Je kan dubbel kolven (doe ik nog niet) maar ook gewoon enkel. Verschillende standen en eerst het toeschietreflex opwekken voordat je echt gaat afkolven.
4 jaar geleden
Je moet verschillende factoren afwegen bij de aankoop van een kolf. Hoe vaak ga je het gebruiken? Hoeveel wil je er aan geven?
Voor sporadisch gebruik, zelfs 1x daags is een handkolfje van Avent of Medela meer dan voldoende. Je kiest zelf de intensiteit en de kolfduur omdat je zelf alles regelt.
Als je dagelijks meerdere x zou kolven is elektrisch aan te raden. Een enkele kolf is goedkoper maar je kolft dus maar 1borst per keer af. Als je dus beiden borsten wil kolven, ben je wel even bezig hiermee.
Als je elektrisch dubbel kolft heb je meer opbrengst + spaar je tijd uit. Dit is wel de duurste aankoop. Je hebt kolven die draadloos zijn zoals de Medela Freestyle Flex of de Swing. Ook de dubbele elektrische van Avent bestaat in een draadloze versie.
Ik heb zelf een Avent elektrische dubbele kolf voor als ik terug begin te werken en daar wil kolven (bij mijn eerste zoontje ook gedaan). Momenteel kolf ik in de ochtend de borst leeg dat mn kindje niet drinkt en daarvoor gebruik ik een handkolf van Avent.
Ik zou wel sowieso investeren in een deftig bekend merk. Goedkoop is in dit geval vaak duurkoop.
4 jaar geleden
Ik heb zelf ook de Medela freestyle flex aangeschaft. Je kan er zowel enkel als dubbel mee kolven en wekt ook eerst de tsr op. In België zijn er plaatsen waar je een kolfconsult kan doen, hier kan je verschillende kolven testen en vergelijken en wordt ook de schildgrootte opgemeten…
4 jaar geleden
Reactie op Reinaa
Degene die de Medela Freestyle hebben; waarom deze en niet de Swing Maxi? Z ...
Ik heb de freestyle maxi flex. Die kan op netstroom of op batterijen. Achteraf gezien had ik liever eentje duurder genomen want die heeft een oplaadbare accu & dan kan je dus echt regelmatig draadloos kolven. Nu kan ik dat ook wel maar moet ik de hele tijd de batterijen vervangen waar ik in de praktijk geen zin in heb (8 batterijen) dus zit dan vast aan de kabel. Verder werkt het prima hoor en ik ben dankzij dubbel kolven snel klaar, 8-10 minuten totaal kolven en dan flesjes bij elkaar gieten, in de koelkast zetten en de kolf even afspoelen met 60-graden water. Ik denk totaal 15-20 minuten
4 jaar geleden
Reactie op BS91
Ik ben super blij met m’n horigen kolf! Heb de beature, kan zowel enkel als ...
Deze heb ik ook op aanraden van een lactatiekundige aangeschaft. Ik ben er echt super tevreden over.
Bij mijn oudste kindje heb ik de medela swing maxi gehad. Als ik de twee verschillende apparaten vergelijk, vind ik de horigen veel fijner.
Wat eerder ook werd gezegd is dat je wen afweging maakt hoeveel je wilt kolven/hoe vaak per week, wel/niet elektrische, wel/niet dubbel kolven etc.
4 jaar geleden
Reactie op Reinaa
Ik heb deze gekozen aangezien deze veel aangenamer voelde tijdens het consult… minder ‘trekkerig’ zeg maar aan de tepel. Maar volgens de dame die het consult gaf is dit echt heel afhankelijk van persoon tot persoon, sommige vrouwen ervaren het net andersom. De freestyle maakt ook minder lawaai. Ik heb toen trouwens heel hard getwijfeld tussen de Medela freestyle en de horigen, maar bij de horigen diende ik alle toebehoren nog afzonderlijk aan te schaffen waardoor de finale prijs ongeveer hetzelfde zou zijn als de Medela.
4 jaar geleden
Reactie op Reinaa
Omdat hij een accu heeft, dus je kan draadloos kolven; vind ik zelf heel handig. En dubbel, maar dan kan de swing ook denk ik? Die Bluetooth heb ik nog nooit gebruikt, geen idee wat je daaraan hebt
4 jaar geleden
Reactie op TanteKipjes
Omdat hij een accu heeft, dus je kan draadloos kolven; vind ik zelf heel ha ...
Blijkbaar kan je ook start uitstel van 1minuut gebruiken voor als je dubbel wil kolven zonder kolfbh. Maar ik heb dit zelf ook nog niet getest.
4 jaar geleden
Je moet verschillende factoren afwegen bij de aankoop van een kolf. Hoe vaa ...
Eens. Maar je kan wel kijken of je ze via bijvoorbeeld marktplaats kan kopen. Het apparaat zelf lijdt vrij weinig en de borstschild en etc kan je dan nieuw kopen. Scheelt je heel veel in kosten!
4 jaar geleden
Reactie op Krista1990
Eens. Maar je kan wel kijken of je ze via bijvoorbeeld marktplaats kan kope ...
De moter schijnt wel minder krachtig te worden na verloop van tijd, dus zou er niet eentje overnemen die al veel gebruikt is, tenzij die dan echt goedkoop is. En indd alle slangetjes en borstschilden etc sowieso nieuw kopen (hygiëne)
4 jaar geleden
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar mijn kraamverzorgster tipte de byer elektrische kolf. Ze hadden deze 'ontdekt' bij het kraambureau, haha. Iedereen was er super enthousiast over en hij is heel goedkoop (30eu ofzo). Ze adviseerde deze te combineren met de slangetjes en borstschilden van medela omdat dat van byer wat minder was. Maar dan nog scheelt het super veel. Ik heb hem zelf dus niet gebruikt maar er waren meerdere positieve ervaringen!
4 jaar geleden
Ik gebruik al 7 weken de Medela Swing (dubbel) op accu en heeeel tevreden. Maaarr... ik kolf ongeveer 10 a 15min per sessie.
Sommige dagen 2x gekolft. Heel tevree met apparaat.
4 jaar geleden
Reactie op Reinaa
Op advies van lactatiekundige deze is iets krachtiger dan de Medela Swing waardoor je meer afkolft, zeker voor mij met een productie die traag op gang kwam erg fijn. De Swing is ook goed en goedkoper maar als de Freestyle een sterkere motor heeft investeer ik liever iets meer zodat ik er meer plezier aan overhoudt.