14 Reacties
3 dagen geleden
Ieder kindje ontwikkelt zich op zijn eigen manier en tempo. Er is denk ik nooit iets mis mee om er een professional naar te laten kijken. Wie weet is er niks aan de hand en kun je zonder zorgen weer door. En misschien zijn er tips die jullie en jullie zoontje verder kunnen helpen. Dat zou dan toch juist alleen maar fijn zijn?😊
3 dagen geleden
Ik vind dat ook een beetje overdreven. Als er ontwikkeling in zit (je hoort van tijd tot tijd nieuwe woorden, ze worden steeds duidelijker, begrijpt en voert steeds langere opdrachten uit) dan zie ik geen reden tot paniek. Als er nou echt 0 ontwikkeling in zit en het al tijden op hetzelfde niveau is dan is er weinig mis met advies krijgen, maar ik vind persoonlijk dat er al heel snel paniekerig wordt gedaan over spraak en juist totaal niet over motoriek. Het ene kindje praat snel en veel en loopt wat achter met motoriek en het andere kindje heeft een hartstikke goede motoriek en loopt wat achter met spraak. Uiteindelijk komt er een punt waar ze de achterstand weer hebben ingehaald. Elk kindje is anders. Ik zou mij alleen zorgen maken als je dus al een hele tijd geen ontwikkeling hebt gezien. Maar goed, dat is mijn mening 😜
3 dagen geleden
Reactie op Meikevd
Ieder kindje ontwikkelt zich op zijn eigen manier en tempo. Er is denk ik n ...
Ja ik vind ook baat het niet schaadt het niet hoor…. dus we gaan ook sowieso akkoord maar ik vind het ook een beetje overdreven. Hij is 2,5… wat verwachten ze dan dat hij alles goed uit kan spreken? Hij zit pas net in de fase dat hij alles na praat…
3 dagen geleden
Reactie op jaywesome
Ik vind dat ook een beetje overdreven. Als er ontwikkeling in zit (je hoort ...
Nou precies dit. Hij is heel ver in zijn motoriek en dat hebben ze ook wel vaak tegen ons gezegd. Hij spreekt ook nu steeds vaker dingen wel goed uit die hij eerst verkeerd uitsprak dus ik zie al best snel verbetering. Maar ja, we gaan het zien wat de logopedist er van vindt. Blijf het ook een beetje overdreven vinden. Maar wat wel in mijn achterhoofd mee speelt is zijn te korte tongriem die we pas met 4 maanden hebben laten klieven. Ik hoop niet dat dat eventuele gevolgen heeft voor zijn spraak.
3 dagen geleden
Reactie op Mamarie22
Hier ook geen volle verstaanbare zinnen hoor. Maar weet dat veel KDV bij 2, ...
Nou zo te zien werken ze wel samen met een logopedist maar ze zei wel als we twijfelen over iets schakelen we haar in… en ze zeiden we twijfelen omdat hij sommige woorden nog niet goed uit spreekt…
3 dagen geleden
Nou die van ons is 2.5 en spreekt ook echt niet perfect woorden na. Soms behoorlijk rikraden wat ie bedoeld🤭🤣 maar hij gaat vooruit dus vind het dikke prima. Lopen deed ie ook niet "volgens het boekje" en was ie later mee..nu rent ie als een malle. Tuurlijk fijn dat die mensen er zijn als je je zorgen maakt maar al die "regeltjes volgens het boekje....." ieder zn tempo
3 dagen geleden
Pff lekker laten. Mijn zoontje kletst de oren van je hoofd en ik kan goed volgen wat hij zegt, maar hij spreekt de helft ook niet goed uit!
Sterker nog, Mijn dochter van 5 zegt ook best wat woorden nog niet goed. Heeft te maken met gehoor, veel ontsteking gehad, maargoed de huisarts zei voor ze 7 jaar zijn niet druk maken. Elk kind leert op eigen tempo en we zien dat ze rond 7 jaar allemaal ongeveer op hetzelfde punt uitkomen. Zo niet, dan is dar vroeg genoeg om hulp in te schakelen.
2 dagen geleden
Heb je nog geen controle gehad bij het consultatiebureau? Niet dat ik nou zo'n fan ben van hun, juist tegenovergesteld. Waar ze altijd wel iets vinden waren ze deze keer tevreden over de spraak van mijn zoontje. Dit terwijl ik mezelf ook afvroeg of het wel goed zat omdat hij de woorden nog niet goed uitspreekt.
Schijnt op deze leeftijd nog heel normaal te zijn en ook eigen verzonnen woordjes zijn nog prima. Sommige letters zijn ook moeilijk qua uitspraak, zoontje heeft bijvoorbeeld moeite met de letter "k". Dit schijnt te komen doordat de letter achterin de mond wordt gevormd en daardoor moeilijker is.
Wat betreft hele zinnen maken , ligt eraan wat je onder hele zinnen maken verstaat. Soms zijn het 3 woorden per zin en soms zijn het er 5.
Zou het misschien kunnen dat je zoontje in een andere situatie (drukte, niet thuis) minder praat?
2 dagen geleden
Hier is de spraak minimaal. Moeilijk woorden zoals koekoerella, papegaai en dinosaurus gaan vlekkeloos maar verder gewoon zinnen zit er hier nog niet echt in, nog heel erg veel losse woordjes en dan nog moet ik moeite doen vaak om te raden wat hij bedoeld. Heb er totaal nog niet aan gedacht of dat dat op de lijn ligt. Komt echt vanzelf wel. Ik heb er op de Kdv ook nog nooit iets over gehoord en hij is toch ook van 21 april dus 1 jaar en 7 mnd. Ik weet ook niet of ik er gehoor aan zou geven eerlijk gezegd als ze het mij aan zouden raden. Gewoon je twijfels even goed bespreken met Kdv en zeggen dat je er even over nagedacht hebt en je het best wil laten doen maar dan over bijv 2 maanden (in het nieuwe jaar) ofzo?
2 dagen geleden
Reactie op Reinaa
Heb je nog geen controle gehad bij het consultatiebureau? Niet dat ik nou z ...
Hij kletst juist de oren van je kop. Alleen soms zijn het geen woorden waar je iets mee kan haha. Maar het is wel altijd te begrijpen wat hij bedoelt want hij spreekt dan wel woorden goed uit. De K klank is hier ook moeilijk maar bijv gisteren hebben we die geoefend en deed hij m wel goed. Dus hij kan t allemaal wel. We zijn met 2 jaar en paar maanden naar t cb geweest en daar zeiden ze er ook niets over. Hij kon alles benoemen wat ze wilden horen.
16 uur geleden
Reactie op nvvh
Ik heb er geen problemen mee om een logopedist te bezoeken hoor. Maar ik vi ...
Hier trouwens ook echt geen probleem met logopedist (of welk ander hulporgaan dan ook). Ik ben met mijn zoontje ook naar logo geweest toen hij ruim 2 was ivm overmatig kwijlen, heb wat oefeningen geprobeerd maar daar was hij echt te klein voor en ging dat toen echt niet doen. Kwijlen is gelukkig vanzelf veel minder geworden (niet helemaal nog helaas) maar net wat je zegt, hoe goed ‘moeten’ ze nu praten, welke zoveelste lat leggen we er naast, er gaan nog zoveel latten komen😬😊😅
één uur geleden
Reactie op Madelin2
Hier trouwens ook echt geen probleem met logopedist (of welk ander hulporga ...
Ahh ja ik denk dus ook dat hij nu met zijn 2,5 nog best jong is en gaan evt oefeningen die we moeten doen nog niet zo helpen omdat hij t niet begrijpt. Maar we gaan t zien. Sowieso gebeurt t allemaal op de opvang voor nu en hebben wij er weinig mee te maken blijkbaar