13 Reacties
5 maanden geleden
Wij hebben het als volgt aangepakt.
Pamper overdag gewoon af doen en vertellen dat de pamper alleen snachts omgaat of als we voor langere tijd in de auto moesten of lopen naar de winkel ofzo. En haar vervolgens elk uur op het potje of wc gezet ze mocht altijd kiezen dit deden we zodat ze een soort van controle nog had over hoe en wat. En dan bij ongelukjes dwijlen. We zijn wel voornamelijk thuis gebleven voor een week. Toen ging het al redelijk en zo hebben we het uitgebreid naar korte bezoekjes in supermarkt en steeds verder dingen ondernemen. We hebben nog steeds wel altijd een potje in de auto. Kinderen moeten soms gewoon ineens heel nodig dus dan is het wel handig. Ze heeft er toevallig vd week op geplast toen we naar het bos waren.
Heb wel gehoord dat bij jongetjes je het ze zittend moet leren vanwege het leren uitplassen.
Onze dochter hechte haar aan de pamper trouwens. Het hielp hier ok haar neefje die al wel zindelijk is hier te laten spelen en voor haar om te zien dat andere kindjes ook zonder pamper zijn en zelf naar wc kunnen
5 maanden geleden
Heb je al pamper uitgelaten met kleren aan? Zodat hij de wrijving ook echt voelt?
Hier ook enkele dagen echt thuisgebleven en elk uur op het potje. Ik zette letterlijk een timer.
Als er een ongelukje gebeurt ook altijd rustig blijven, dus niet boos zijn of een andere toon aannemen.
Een tip die ik zelf heb meegekregen en ook hielp bij ons: Als ik hem zag plassen op de grond, liep ik naar hem om hem alsnog vlug vlug op het potje te zetten en daar verder te doen. Ook als het dan maar een druppeltje was dat er in zijn potje was, was ik enorm enthousiast en toonde ik hem wat hij had gedaan en kreeg hij alsnog een sticker.
Zeker niet te veel druk opleggen. Regelmatig hem doen herinneren aan het plassen maar zeker niet zeggen: en nu blijf je zitten tot als je geplast hebt.
Ik zou hem ook niet te veel opties geven, begin alleen met potje of alleen met brilverkleiner maar niet met alles samen. Kan misschien wat overweldigend zijn.
5 maanden geleden
Reactie op Kaboeki
Heb je al pamper uitgelaten met kleren aan? Zodat hij de wrijving ook echt ...
Ja heeel even een keer in z’n onderbroekje maar toen had ie eigenlijk meteen 2x achter elkaar een ongelukje dus toen dacht ik misschien is dit wat te snel..
We worden inderdaad niet boos op m als ie nee zegt maar in plaats van vragen ga je even een plasje doen dus zelf op het potje zetten om het uur? We proberen het ook luchtig te houden maar ik merk dat ie het nu eigenlijk alleen maar voor die sticker doet.. hij krijgt 1 sticker per dag ( hij mag zoveel stickeren als ie wil maar 1 die meetelt voor een kadootje). En buiten in het zwembadje doet ie het raar genoeg wel.. dan springt ie er uit en gaat ie op het potje plassen die we dan dus ook buiten zetten…
5 maanden geleden
Reactie op Chantix
Ja heeel even een keer in z’n onderbroekje maar toen had ie eigenlijk metee ...
Ik zou de kleren toch ook wel aanhouden ondanks de ongelukjes. Je zal wel veel kleertjes moeten wassen helaas maar doordat hij steeds in zijn broekje plast, voelt hij wel het ‘ongemak’ van de ongelukjes en zal hij misschien beseffen dat hij geen pamper meer aanheeft.
Ik zette hem er inderdaad standaard na een uur eens op. Zeker van zodra hij doorhad dat hij geen pamper meer aanhad want dan had hij de gewoonte om zich op te houden en niet aan te geven (misschien kon hij die nood ook zelf gewoon nog niet herkennen)
Hem op het potje zetten met een boekje over plassen hebben we ook gedaan maar weet niet of dat voor hem iets deed. Maar bij vrienden van ons dan bijvoorbeeld weer wel
5 maanden geleden
Reactie op Kaboeki
Ik zou de kleren toch ook wel aanhouden ondanks de ongelukjes. Je zal wel v ...
Gister hier mee begonnen… en het is de hele dag goed gegaan 😄 heb alleen even een luier om gedaan toen we boodschappen moesten doen. We beginnen nu gewoon als we thuis zijn met de luier uit overdag… en dan z’n onderbroek en broek aan. Dankjewel voor het meedenken
5 maanden geleden
Nu een weekje verder en moet zeggen hij doet het echt al heel goed overdag 😃 bijna geen ongelukjes en amper nog een luier aangehad. Alleen weet ik niet zeker of ie nu bewust ‘s nachts poept of als we echt op pad verder weg gaan omdat ie dan een luier aan heeft en het zonder niet durft…voorheen zei die dan meestal dat ie een luier aan wil..
Zijn er nog tips voor de nacht?
( niet dat we daar nu al mee beginnen maar fijn om vast wat tips in te winnen)
3 maanden geleden
Reactie op Chantix
Nu een weekje verder en moet zeggen hij doet het echt al heel goed overdag ...
Wat goed dat hij zo snel vooruit gaat! Zie je hem overdag wel echt plassen in de wc of denk je dat ie dat dan ook ophoudt? Poepen komt volgens mij wel vaker pas wat later… hoor ik veel in ieder geval.
Ons meisje nu ook 3,5 en wel zindelijk ‘in haar hoofd’, maar niet in praktijk. Bedoel ik mee dat ze heel goed weet wanneer ze gaat plassen en poepen (en dan snel vraagt: heb ik een luier aan?) en het ook heel goed kan ophouden. Op de opvang doen ze haar de luier de hele dag uit. Ze liegt dan zelfs over hoe ze daar op de wc heeft geplast (ze gaat alleen zitten maar doet niks). Als ze dan thuiskomt schreeuwt ze alles bij elkaar dat ze een luier om wil. Die plast ze vervolgens in 1x zo bomvol dat het er zelfs naast loopt. Dus met andere woorden; ze heeft het de hele dag opgehouden..
Ze wil absoluut niet hier op de wc of op potje. Ook niet voor een sticker. Ook niet met de luier en kleren aan alleen om te oefenen.
We zijn beetje ten einde raad, omdat we dit dus niet zo makkelijk zien veranderen. Tis namelijk niet dat ze het niet kan, maar ze wil gewoon niet..
3 maanden geleden
Reactie op Feliciènne
Wat goed dat hij zo snel vooruit gaat! Zie je hem overdag wel echt plassen ...
Ik moet zeggen dat hier het plassen echt top gaat… ( eindelijk hoor haha) ik loop eigenlijk altijd nog mee dus hij plast wel echt… ook buiten geeft ie het goed aan dus dan word het een boom zoeken 🤭 poepen doet ie nog steeds niet op de wc of op het potje.. hij weet wel wanneer die moet want dan komt ie om een luier vragen😅 we proberen dan te stimuleren van zullen we het eerst eens op de wc proberen ? Maar goed dat werkt nog niet zo 🫣 en gaan ook niks forceren omdat we dan inderdaad bang zijn dat ie gaat ophouden..
Wat een lastige situatie zeg… ik zou graag tips willen geven om je vooruit te helpen maar dit is wel een lastige.. hebben ze bij de opvang niet wat tips? Die zien dit natuurlijk regelmatig..
Helpt t ook niet om wat te stimuleren wij zeggen bijvoorbeeld tegen die van ons als je dadelijk geen luiers meer nodig hebt omdat je zo’n grote jongen bent krijg je een grote jongenskamer en gaat de commode weg en mag je er een stoere superhelden kamer van maken🤷🏼♀️ ik zeg maar even hoe wij het proberen te stimuleren hoor.. en ja hier werkte de stickers dan wel als stimulans.. zelf een kaart getekend en meteen na het plasje een sticker plakken.. begon met 3 en dan mocht ie grabbelen.. had een grote grabbeldoos met kleine kadootjes voor m gemaakt..
Ik hoop voor je dat er een tip tussen zit of misschien iemand anders nog wat goeds weet!
3 maanden geleden
Reactie op Chantix
Ik moet zeggen dat hier het plassen echt top gaat… ( eindelijk hoor haha) i ...
Ah fijn! Hij heeft dus duidelijk geen fobie voor de wc. Zeker houden zo door niet te pushen lijkt me. Misschien is het daar bij ons wel mis gegaan, al heb ik niet echt t idee dat we gepusht hebben. Maar je weet nooit hoe een kind dat voelt.
Stickers en beloningen werken helaas voor geen meter. Ze komt mij wel een sticker geven als ik van de wc kom, maar hoeft er zelf geen. Ze wil gewoon echt niet. Ook niet alleen maar proberen met luier nog aan.
Naja morgen moet ik voor de kleinste bij het CB zijn. Misschien hebben zij nog tips. Opvang weet ook niet wat ze ermee moeten, want daar doet ze de hele dag alsof ze gaat: de luier mag uit en ze gaat ook op de wc zitten, maar ze doet vervolgens niks. Ze liegt zelfs dat ze het wel heeft gedaan…
Die grabbeldoos is wel heel leuk bedacht!! Misschien is dat nog te proberen hier
3 maanden geleden
Reactie op Feliciènne
Ah fijn! Hij heeft dus duidelijk geen fobie voor de wc. Zeker houden zo doo ...
Hopelijk hebben die nog wat fijne tips voor je! Is ook lastig want je wil ze graag stimuleren maar pushen werkt weer averechts 😅
Hopelijk heeft de grabbeldoos nog n leuke uitwerking 😃 wij hebben die heel uitbundig versierd en vol met snippers zeg maar en dan echt ingepakte cadeautjes zodat het een beetje een feestje is om te mogen grabbelen 🤣 ja je verzint iets hè op een gegeven moment
2 dagen geleden
Wij hadden ook van alles geprobeerd. Uiteindelijk wat echt heeft geholpen min 3 dagen thuis (van de zomer gedaan) geen ondergoed aan door de dag heen. Elk uur naar de wc sturen en vervolgens afbouwen tot hij/zij zelf aangeeft dat hij moet.
Tegelijkertijd met Ai 4 plaatjes laten maken beschreven hoe mijn kind eruit ziet. 1 plaatje dat hij nodig moest plassen, 2de plaatje dat hij naar de wc gaat, 3de plaatje handen wassen en 4de plaatje duim omhoog.
Geplastificeerd en opgehangen in de wc.
Op zijn kamer een beloningskaart samen gemaakt. Na elke 10x geplast of gepoept mocht hij een activiteit kiezen zoals pannenkoeken bakken etc.
En zo is het ons gelukt. Nu sinds juli zindelijk. En ook echt die volle 3 dagen thuisblijven. En constant opletten op signalen dat hij/zij naar de wc moet.
Daarnaast niet te veel forceren elke dag een verhaaltje vertellen dat hij naar school gaat en dat de kindjes daar zelf naar de wc gaan en uitleggen hoe dat gaat. Boekjes gelezen in de bibliotheek, met andere kindjes meegelopen naar de wc oom ook te proberen.
Succes!! Het komt echt wel goed.