11 Reacties

3 jaar geleden

Ik had dat ook heel erg in mijn linker pols en elleboog maar het ging wel weer over. Nu ik dit lees besef ik me dat het dus over is gegaan in de periode dat ik ben gestopt met borstvoeding (dus niet vanwege pijn maar vanwege aan het werk gaan).. nooit geweten dit. Is er niet iets aan te doen? Anders dan stoppen met borstvoeding natuurlijk, dat lijkt me niet een oplossing

3 jaar geleden

Waar zit de pijn? Als t meer je polsen en duimen zijn: Syndroom van de Quervain (pees irritatie dat ook kan over gaan nr ontsteking). Vrouwen boven de 35 en zwangere vrouwen zijn meer vatbaar ervoor. In t Engels wordt t ook wel eens Mothers Thumb of mothers wrist genoemd. Fysio geweest ervoor. Helaas ligt het idd aan de hormonen. Maar de fysio heeft echt gezegd dat het niet zo is dat je er sneller van geneest als je stopt met bv. De oplossing is: Rust en bepaalde bewegingen dus minder maken. Een duim brace zo vaak mogelijk dragen ook of je duimen dicht bij je wijsvinger houden zodat de pees rust (aangezien die brace niet zo handig is in de omgang met baby). Denk dat als je a t werk gaat zoals hierboven werd gezegd, dan maak je die bewegingen ook niet meer 24/7 (baby optillen, bepaalde houdingen), en kan t sneller over gaan? In ieder geval.. bij Sommigen gaat t snel na bevalling voorbij, bij anderen duurt t nog maanden...ik heb er drie maanden na bevalling nog wel last van, minder, maar nog wel aanwezig. Al moet k eerlijk zeggen dat k de brace niet genoeg draag en dit berichtje op ook met m'n flink bewegende duimen aan t typen ben...niet bevorderlijk dus 😅

3 jaar geleden

Reactie op MathilvdW

Ik had dat ook heel erg in mijn linker pols en elleboog maar het ging wel w ...
Ja ik geef geen borstvoeding maar kolf het af. Ik ben nu 4 dagen gestopt met kolven maar de pijn verminderd en komt weer erg hard terug. Ik moet denk ik mijn armen compleet de rust gunnen misschien 🥺

3 jaar geleden

Ik kreeg de tip om naar een ergotherapeut te gaan. Die heeft me heel goed geholpen. Kreeg een brace en oefeningen mee (ook om bepaalde handelingen op een andere manier uit te voeren). Misschien kun je dit nog proberen?

3 jaar geleden

Ik heb er ook al sinds de geboorte last van en heb het ondertussen een beetje geaccepteerd dar de pijn erbij hoort. Wel ontdekt wat werkt, maar daar hebben we hier in NL niet zo veel aan. Vorige week een week op vakantie geweest naar Griekenland en de pijn was door de warmte een stuk minder. Eenmaal weer aangekomen in NL was het weer erger.

3 jaar geleden

Let ook op smartphonegebruik! (Bijv. Tijdens borstvoeding geven)

3 jaar geleden

Herkenbaar. Ik heb/had last aan de duimkant van mijn pols. Mijn vriend heeft haar een tijdje zoveel mogelijk opgepakt, want soms lukte mij dat amper. Ik had het geluk dat mijn vriend toen thuis was. Nu lukt het me wel weer. Klinkt misschien een beetje raar, maar ik merkte ook dat ik vanuit mijn handen/polsen tilde. Nu probeer ik mijn hele armen mee te gebruiken. Dat helpt mij ook.

3 jaar geleden

Yes herkenbaar. Deed na een tijdje zo zeer dat ik echt niks meer vast kon pakken. Huisarts wees mij idd ook op Quervain. Nadeel is dat je het moeilijk rust kan geven met een baby. Probeer nu veel meer te letten op de houding van mijn vingers/hand/pols. Dat scheelt al een hoop. Goed ondersteunen bij borstvoeding. Meer in draagzak dragen als hij gedragen wil worden. En idd niet de hele tijd op je smartphone met die hand…

3 jaar geleden

Ik heb dit ook gehad! Begon in week 38 van m’n zwangerschap. In m’n handen, knieën, voeten en ellebogen. Kon echt niet op m’n knieën zitten of op m’n ellebogen leunen. Na ongeveer 8 weken na de bevalling is het overgegaan, wel nog wat gevoelloze plekken. Ik geef ook borstvoeding. Bij mij zei de huisarts ook dat het door de hormonen kwam en dat er niets aan te doen is.

3 jaar geleden

Ja dit had ik ook heel erg, die pijn in de pezen rondom duim/polsen. M’n handen deden echt zeer! Begon toen mijn man weer ging werken en ik ineens alles zelf deed. Een soort overbelasting ofzo. Ben wat bewuster geworden van m’n bewegingen (oppakken/druk op borst tijdens voeden) en dat hielp! Wilde net de fysio inschakelen toen het over ging. Nu is m’n dochter 10 weken en heel af en toe voel ik het nog even.

3 jaar geleden

Heb er ook last van. Bij mij is het de Quervain, ben ervoor bij de fysio geweest. Uiteindelijk na een paar keer fysio een duim-pols-brace aangeraden gekregen. Daar slaap ik nu mee! Dat helpt mij al veel. En als ik weet dat ik op het werk veel houdingen ga krijgen wat pijn gaat doen, doe ik hem om. Het is wel wat warm met deze warmte. Wat bij mij dus ook echt niet helpt. Het begon bij mij ook doordat ik best snel vocht vasthoud met hitte. Dus vanaf einde zwangerschap tot einde herfst ga ik dit denk ik nog wel voelen. En als het ook nog wat met de hormoonhuishouding te maken heeft, zal het uiteindelijk ook minder worden.