19 Reacties
6 maanden geleden
Hooi wat vervelend zeg war vind de logopedie ervan als die wel vooruit gang ziet dan zou ik het even laten zeker als je zelf het gevoel heb dat het goed gaat komen en niet naar school kunnen lijkt me beetje overdreven toch
6 maanden geleden
Mijn zoon is iets jonger over een maandje 3 en zegt af en toe 2 woorden, maar in totaal kan hij misschien 15 woordjes spreken. Ook logopedie gehad en ambulante zorg niks geholpen. Ze willen hem nu als hij 3 is maar een speciale opvang doen waar ze gaan oefenen met allemaal kinderen met een taalontwikkelingsachgterstand waarvan vermoeden TOS. Ook behoorlijk geschrokken.. Ook hij heeft een behoorlijk pittig karakter en totaal geen interesse in boekjes en wil klimmen en rennen.
6 maanden geleden
Heeft ze verder nog problemen gehad in haar baby periode? Die van mij koemelkallergie reflux en veel ooronstekingen
6 maanden geleden
Reactie op Mamvantwee
Heeft ze verder nog problemen gehad in haar baby periode? Die van mij koeme ...
Ja, dit was ik even vergeten te melden in mijn topic. Ze heeft meerdere keren (aan beide oren) een oorontsteking gehad. Ik heb altijd het vermoeden gehad dat ze mij niet goed heeft gehoord. Dit verklaart m.i. ook dat ze een achterstand heeft opgebouwd. Ze heeft zo 10 maanden terug buisjes gekregen en neusamandelen laten verwijderen.
6 maanden geleden
Reactie op Mamvantwee
Mijn zoon is iets jonger over een maandje 3 en zegt af en toe 2 woorden, m ...
Aahh ik begrijp je gevoel volkomen 😔 bij mij hebben ze dit ook voorgesteld maar ik heb dit even on hold gezet. Ik geloof dat ieder kind op eigen tempo leert en zolang er vooruitgang is dan komt het ook goed. Ik hoop voor jullie ook (welke pad er ook genomen wordt)hij ook straks lekker kan babbelen op welke tempo dan ook! Blijf de hoop houden!
6 maanden geleden
Reactie op babyyy aprill
Hooi wat vervelend zeg war vind de logopedie ervan als die wel vooruit gang ...
Haai, bij de logopedie was ze de eerstr periode vooral bezig met het verkennen van de kamer dan mee te doen met de opdrachten. Dus ook logisch dat de logopedist weinig inzag. Nu mijn man zelf onze dochter brengt de afgelopen 3 keer lijkt ze heel rustig mee te doen en probeert ze ook de communiceten. De logopedist ziet nu eindelijk vooruitgang (dit zagen wij namelijk al wel zelf eerder alleen thuis). Wat betreft school was dit ook een uitspraak van de logopedist... dus dan schrik je inderdaad en heb ik het gevoel dat mijn dochter volop moet presteren om toch mee te doen met de "rest" van de kinderen...
6 maanden geleden
Reactie op Leenke
Misschien interesse in zingen, muziek en/of dansen? Ik vind dat je daarmee ...
Jaa dat vind ze ontzettend leuk en hier speel ik heel veel op in. We dansen veel op muziek, lezen standaard (op de wc) 2x per dag een boek. Daarbij gebruik ik alle tips van de logopedie en heb ik thuis soort van dagritmekaarten die ik vaak gebruik en onderhand verteld ze mij zelf wat het allemaal betekend. Ik wou alleen dat ze dit ook laat zien buiten huis 😅
6 maanden geleden
Hier is de taal net enorm beginnen beteren door naar school te gaan. Voor dat hij met school begon was zijn spraak ook niet alles. De juf gaf zelfs ook opmerkingen dat ze hem bijna niet verstond . We hebben vorige week een contactmomentje gehad met zijn juf en ze vertelde me dat hij nu zeer vergevorderd is in communicatie als 3-jarige en dat ze enorm verbaasd is. Je ziet maar… er ligt zoveel druk op die kindjes.. alles gebeurt op hun eigen tempo
6 maanden geleden
Reactie op Kaboeki
Hier is de taal net enorm beginnen beteren door naar school te gaan. Voor d ...
Wat fijn om te horen dat hij zo veel vooruitgang heeft geboekt! Dit geeft mij enorm veel geruststelling. Er wordt idd veel verwacht en alles moet maar snel, ik geloof er heilig in dat een kind pas goed ontwikkeld als die de rust en de ruimte heeft om te groeien! Dankje voor jouw positieve bericht!
5 maanden geleden
Mijn zoon praat ook nog maar weinig is bijna 3, hij had veel ooronstekingen, maar er is nu wel vermoeden voor TOS. Maak me ook erg zorgen en hoop met behandeling dat het toch goed komt.
5 maanden geleden
Ik zit dit werkveld en wil je een paar dingen meegeven:
- Jij bepaalt of je kind naar school gaat, niet het cb etc. Ze kunnen je adviseren, maar jij beslist.
- Mijn visie is dat er de laatste jaren teveel focus is op taalontwikkeling(stoornissen), logopedie etc. Waarom mogen er op andere ontwikkelingsgebieden zoveel variatie / tempo verschillen zijn, maar op taalgebied niet?
- je hebt nog twee jaar kleuteren. Je kind kan prima naar de kleuterklas als het weinig spreekt en pas als daar de ontwikkeling achterblijft kan er altijd nog een ander besluit worden genomen. Het niet starten op een reguliere school is een voorspeller voor geen reguliere schoolcarrière afmaken. Onderwijs zou passend (moeten) worden gemaakt aan het kind, maar helaas wordt het omgekeerde vaak gevraagd.. nl je kind moet passend zijn voor steeds nauwer onderwijs.
3 maanden geleden
Ik snap je heel goed!! Ons zoontje is van april 2022 en gaat nu naar Kentalis vanwege verdenking TOS. Hij gaat heel erg vooruit en zegt steeds meer, maar zn articulatie en uitspraak is gewoon niet echt top. Ik maak me ook elke keer zorgen door anderen. Ik hoop dat hij nu bij deze groep voorruit gaat en naar een ‘gewone’ school kan. Niet dat het uitmaakt, maar straks maakt ie opeens een grote sprong en moet hij wel verplicht naar de gewone school en dat lijkt me niet leuk voor hem om te wisselen. Hoe gaat het nu bij jouw kindje??
3 maanden geleden
Mijn zoon is nu ook gestart, hij zegt steeds meer korte woorden maar nog geen zin. Zijn uitspraak is ook nog niet. Zorgen bij mij zijn groot
3 maanden geleden
Reactie op Mamvantwee
Hoe gaat het nu?
Hai, ze gaat gelukkig goed vooruit. Ze zegt steeds meer zinnen en voegt daar af en toe meer woorden bij. Ik merk ook dat ik nu veel meer rust heb nu ik echt mijn gevoel volg en haar de ruimte geef om op haar tempo te ontwikkelen. Ook hebben wij al een intake gehad bij Kentalis en binnenkort volgt er een Psychologisch en taal onderzoek. Dat vind ik fijn aangezien ik weet dat zij ook hier ook veel ervaring en verstand van hebben. Hoe is het met jouw zoon?
2 maanden geleden
Dat hebben wij ook gehad. Wij zijn gestart met een behandeling voor kinderen vermoeden van Tos