16 Reacties

2 jaar geleden

En hoe afvegen? 🤔 Voorheen had ik het potje hoger staan en dan tilde ik haar daarna naar de commode en veegde ik haar in de lucht af zegmaar. Maar nu het potje naar de grond is verhuisd is dat lastiger. Op de wc laat ik haar naar voren leunen en veeg ik van achter af. Op het potje is daar weinig ruimte voor 🤔

2 jaar geleden

Als hij (nog) schoenen aan heeft met broek op de enkels. Buiten is dat geen probleem. Maar hij vindt eigenlijk zonder broek en luier aan fijner. Als we binnen zijn wil hij die eerst helemaal uitschoppen en dan pas potje op of plassen op de wc. Wcbrilverkleiner zet ik hem op, wc hou ik hem boven vast. Wcbrilverkleiner legt ie er soms zelf op om aan te geven dat ie moet. Potje kan ie zelf. Soms help ik hem een handje of duw ik zijn billen goed naar achter als ie nog ver naar voren is gaan zitten. Soms pakt hij zelf de muur vast als ondersteuning bij het gaan zitten. En daarna check ik dus of ie goed naar achter zit. Ik heb een zoontje dus ik check ook of zijn piemeltje goed ligt. Meestal wel maar soms niet en dan plast ie over de rand. Voorkomen dus haha! Veeg zijn piemeltje nooit af en doe zo de luier/onderbroek/broek weer omhoog. Bij poep varieer ik: of op de wcbril zittend maar meestal staand met zijn hoofd tussen mijn knieën volgens mij. Zo houdt ie zichzelf vast. Buiten doe ik, als het effe gaat, het liefst in de berm! Niet in een winkel natuurlijk maar in een park ofzo. Dan doe ik broek naar de knieën, en hou ik hem boven het gras/groenstrook. Geen gedoe met plannen en wc zoeken. Leuk dat je dochter het zelf aan begint te geven buiten! Onze zoon doet dat alleen thuis maar vergeet het ook regelmatig. Hij moet ook nog wel erg vaak (ieder halfuur a uur). Maar we zitten nu in een verwarrende fase omdat ie op de opvang wel alles mag laten lopen. Na 3 dagen opvang is hij het sowieso weer even kwijt en dan na paar dagen lukt het hem weer beter. Dat zal wanneer hij ouder wordt vast beter gaan qua schakelen.

2 jaar geleden

En soms pakt hij zijn piemeltje vast en richt hem ook zo naar buiten het potje! Dan zeg ik: piemeltje naar beneden 😂

2 jaar geleden

Ze loopt eigenlijk de hele dag in blote kont / of met onderbroek aan rond. Op potje wil ze onderbroek helemaal uit. Ze gaat voor het potje staan en zegt tsss of tas (plas) en zet ik haar erop. Soms gaat ze er zelf op zitten om even te spelen en/of behoefte te doen. Commode gebruik ik al een hele tijd niet meer omdat ze veel te bewegelijk is, ik leg het aankleedkussen op de grond en verschoon haar, of ik ga zitten en leg haar over mn knie. 's ochtends gaat meestal goed op potje, maar 's middags (na haar slaapje) ben ik soms haar plasritme kwijt en is ze zelf soms te druk om door te hebben dat ze moet en plast ze nog wel eens op de verkeerde plek. Als we op pad gaan heeft ze een luier om en zeg ik dat ze in de luier mag plassen als ze aangeeft dat ze moet

2 jaar geleden

Wow wat knap allemaal! Hoe zijn jullie begonnen? Mijn kind huilt meteen als die op het potje wordt gezet.

2 jaar geleden

Reactie op Celine1234

Wow wat knap allemaal! Hoe zijn jullie begonnen? Mijn kind huilt meteen als ...
Het potje staat in de woonkamer en in het begin heb ik haar er op laten spelen. Een paar keer moest ze huilen, dan stoppen en later weer proberen. Ze is echt geen stilzitter dus de eerste keren zat ze er maar een paar seconden op. Daarna heb ik haar een tijdje zonder luier rond laten lopen en als ze moest plassen haar erop gezet en benoemen plassen op potje. Je hebt dan in het begin wel veel plas op te ruimen. Na verloop van tijd begon ze het te snappen en geeft ze het zelf steeds vaker aan dat ze moet. En ze vindt het nu vooral ook gezellig, omdat ze weet dat er iemand bij haar komt zitten spelen of een boekje voorlezen als ze erop zit.

2 jaar geleden

Reactie op Celine1234

Met het boekje Zindelijk maken is kinderspel! Belangrijkste tip is maak het leuk, en heb geduld. Eerste dagen denk je waar ben ik mee bezig. Maar opeens lukt het 👍

2 jaar geleden

Reactie op Celine1234

Ja dit heb ik dus ook! Wilde vandaag eerste poging doen want mijn zoontje gaf al paar dagen aan ‘poepie’ en ging daarna poepen. Maar zette hem op wc bril verkleiner, huilen en ook op potje, meteen huilen. Heb het potje nu in de woonkamer gezet met een knuffel erop (als goed voorbeeld 🤣). Gewoon elke dag weer proberen dus en dan vanzelf wordt het beter?

2 jaar geleden

Reactie op dve91

Ja dit heb ik dus ook! Wilde vandaag eerste poging doen want mijn zoontje g ...
Ja en misschien ook zelf erop laten spelen. En als hij er zelf op gaat zitten blij reageren

2 jaar geleden

Nog bedankt voor alle ervaringen en tips! Zelf op potje gaan zitten is een grote hit hier, ook als ze vooraf eigenlijk niet wil (nee zeggen maar wel meekomen en rustig gaan zitten). Staand billen schoonmaken terwijl ze tegen mijn benen leunt, werkt ook heel goed 😊 wij kunnen weer even vooruit.

2 jaar geleden

Ze loopt eigenlijk de hele dag in blote kont / of met onderbroek aan rond. ...
Ik wil eigenlijk ook wel eens uitproberen wat er gebeurt als we de luier gewoon uit laten. Maar hoe deal je dan met op de bank klimmen? 🙈 Plasjes van de grond vegen vind ik geen probleem, maar ben zo bang dat ze precies op de bank zal gaan 🙈

2 jaar geleden

Reactie op jojo-chan

Ik wil eigenlijk ook wel eens uitproberen wat er gebeurt als we de luier ge ...
Inderdaad! Wij hebben ook een groot tapijt dat aan de bank ligt.

2 jaar geleden

Reactie op jojo-chan

Bij ons plast ie juist als ie relaxed is, dus mag sowieso niet op de bank met blote billen. Wij hebben onderbroekjes gekocht. Houdt het meeste wel tegen en is in elk geval vertragend (je ziet het en kan snel je kind van de bank afplukken)

2 jaar geleden

Bij ons plast ie juist als ie relaxed is, dus mag sowieso niet op de bank m ...
Gewoon een normaal katoenen onderbroekje of zo'n trainingsbroekje met absorberende laag?

2 jaar geleden

Reactie op jojo-chan

Gewoon een normaal katoenen onderbroekje of zo'n trainingsbroekje met absor ...
Wij doen allebei wel. Als ik wat meer wil relaxen een oefenbroekje van Alvababy. Daar hebben we maar 2 van. Dus meestal gewone onderbroek (van Kiabi hebben wij).

2 jaar geleden

Reactie op jojo-chan

Ik ben overdag meestal alleen met haar en zit bijna nooit op de bank, kleine ook niet. Heb voor de zekerheid wel vuilniszakken erop gelegd en daarover een dik wollen kleed. Mocht ze eens plassen dan wordt de bank niet nat. Vloerkleed in het speelhoekje hebben we voor even opgeruimd.