16 Reacties
2 jaar geleden
Hier staat ze nog niet.. is ook pas met 14 maanden gaan kruipen. Ze zegt Nee Nee Nee en klanken die op woordjes lijken, kai is kijk bijvoorbeeld.. ik vind het lastig als mensen zeggen, de een loopt nog niet maar dan praten ze al of andersom..ons dochtertje is echt met alles op haar gemak.. dat maakt me soms onzeker maar ook frustrerend dat 'we' vanaf baby af aan al zo op presteren letten, ik probeer het daarom los te laten..
2 jaar geleden
Die van ons loopt pas sinds 1,5 week en is morgen 17 maanden. Elk kindje zijn eigen tempo, het komt echt wel. En inderdaad, het prestatiegerichte is echt heel irritant. Probeer het los te laten en er niet onzeker over te zijn. Pas als ze 2 zijn en nog niet lopen is het tijd om iets te ondernemen.
2 jaar geleden
Alsof kinderen maar twee dingen leren op deze leeftijd... mijn zoontje praat echt nog niet. Ja af en toe probeert hij een woordje na te doen maar hij gebruikt het echt nog niet voor communicatie. De meeste kindjes van zijn leeftijd doen dat nog niet. Mijn zoontje loopt sinds 6 weken ongeveer. Vond de vraag loopt hij al ook echt heel irritant. Ik zie zoveel dingen die hij elke dag leert! Met bestek eten. Herkennen wat wij bedoelen als wij iets zeggen. Klimmen. Voorzichtig de glijbaan af. Voorzichtig bramen plukken. Toren bouwen. Mama en papa nadoen. Eigen neus aanwijzen. Dieren herkennen in boekjes. Non verbale communicatie. Zachtjes met dieren omgaan. Zelfstandig is slaap vallen. Noem maar op :)
Als je niet een echt probleem vermoedt dan zou ik het echt lekker laten gaan. Gewoon mogelijkheden geven voor oefenen en zelf laten ontdekken. Dit maakt over een paar jaar (of misschien zelfs maanden) echt geen verschil. :) Lekker genieten van de nieuwe dingen die je wel nu ziet.
2 jaar geleden
Ze zeggen altijd, als ze 4 zijn, zijn ze vrijwel allemaal gelijk in die ontwikkelingen. En de mensen waarvan hun kind nog niet loopt of praat, die reageren natuurlijk niet op een post waarvan iedereen reageert dat hun kind al wel loopt of praat. Het maakt je erg onzeker. Mijn zoontje is mijn 2e. Dus ik merk wel dat ik het meer los laat. Maar dat prestatie gerichte is heel vervelend. Mijn zoontje 'loopt' sinds 2 dagen. Had dit nooit verwacht, want hij liep begin van vorige week echt alleen nog maar aan de hand en een beetje onhandig met een scheef voetje. Dus ik dacht ook dat het niet snel zou komen. Geef ze lekker de tijd. Het komt vanzelf. En wat ze hier al zeggen: er zijn meer dingen die ze ontwikkelen. Fijne motoriek, neusje aanraken, dieren herkennen, een beetje 'kleuren', lekker spelen ect ect. Ze moeten hun hele leven nog presteren. Laat ze nog lekker even op hun eigen tempo doen. Het komt vanzelf wel! Maar snap heel goed dat het irritant is. De meeste posten alleen iets als hun kindje wél iets doen. Daar worden andere moeders onzeker van als hun kindje die dingen nog niet doet
2 jaar geleden
Mijn zoon was ook laat met praten en lopen. Er zijn vast dingen waar je dochtertje vroeg mee is. Mijn zoon was juist ver met de fijne motoriek, maar dat is natuurlijk niet zo opvallend. Men let vooral op wat duidelijk zichtbaar is, terwijl ze momenteel zoveel leren
2 jaar geleden
Mijn zoon was ook laat met praten en lopen. Er zijn vast dingen waar je doc ...
Ik weet dat het lief bedoeld is als mensen zeggen, je kindje is vast ergens anders vroeg mee. Maar wat als dat dus niet zo is? Ook dat legt druk op, ergens zouden ze dus vroeg mee 'moeten' zijn.. dat is fijn om te horen als dat ook zo is.. ik word ook daar dus onzeker van.. al wil ik dat niet maar ik denk er toch over na
2 jaar geleden
Mijn zoontje is 16 maanden. Stapt langs de tafel en aan de hand een paar stapjes. Ieder dier is volgens hem een paard (maakt hinnik geluid) en alles is deze. Weet zijn buik te vinden maar zijn neus heeft hij nog geen idee waar het zit, wijst bij alles zijn buikje aan. Doet dus van alles nog niet wat anderen wel doen maarrrr iedere dag lacht hij zich rot en maakt ontzettend veel plezier op zijn manier! Ik vind het een heel vrolijk en enthousiast wezentje. Ik ben heel trots op hem! Hij heeft nog een heel leven om dingen te moeten kunnen. Zolang hij maar blij is vind ik het goed. Al is hij soms ook boos en verdrietig natuurlijk! Anders zou het ook maar eng zijn. Komt echt wel goed en anders leren ze binnen de mogelijkheden die ze hebben echt wel te dealen met de wereld...
2 jaar geleden
Onze zoon liep met 10,5 maand zelfstandig. Nu 16,5 maand en sprint buiten al rond. Qua praten ook nog niet echt, dierengeluiden al wel goed en kleine woordjes. Zelfs mama en papa zegt hij nog niet. Alles komt met de tijd, ze hebben allemaal een eigen manier van ontwikkelen. En geniet er vooral van want ze zijn zo snel al groot.
2 jaar geleden
Mijn zoontje (16 maanden) loopt ook nog niet zelfstandig. Hij probeert vaker los te staan, maar we proberen er geen druk op te zetten. Al is dat moeilijk aangezien het CB en omgeving er wel een beetje op hamert dat dit “laat is”.
Ook praten doet hij minimaal, al heb ik wel het idee dat hij ons goed begrijpt. Het is mijn eerste dus soms kruipt de onzekerheid omhoog. Ben nu zwanger van de 2e, hoop dat ik er bij de volgende meer maling aan heb.
2 jaar geleden
Reactie op MathilvdW
Ik weet dat het lief bedoeld is als mensen zeggen, je kindje is vast ergen ...
Dit dus inderdaad, maar hij ontwikkelt wel. Vraag me soms gewoon af hoe het dan gaat op basisschool en later. Of het iets over sociale vaardigheden en intelligentie zegt? Waarschijnlijk niet en doen ze gewoon pas iets als ze zeker weten hoe het moet. CB houdt het mee in de gaten, maar maken zich nog geen zorgen
2 jaar geleden
Mijn zoontje van 16 maanden praat en loopt ook nog niet.
Hier ook 2a 3 stappen los lopen maar verder niet. En Ohja alleen ‘ papa’ zegt hij in gesproken taal. Verder nog hele verhalen in zijn eigen taaltje.
Ook wijst en klapt mijn zoontje niet… soms maak ik mij er ook wel druk over. Vooral omdat hij onze 2e kindje is….. maar meestal denk ik Nouja trekt hij vast wel weer recht en hij is vast druk met andere dingen…. Alleen weet ik nog niet met wat 🙊komt vast goed!
2 jaar geleden
Mijn zoontje is net 17 maanden en loopt nu sinds 2 weken. Praten doet hij veel, maar je kunt er nog niks van maken 😂 Enige duidelijke woordjes zijn poes, Nijntje (🤪), die, daar en kijken.
2 jaar geleden
Mijn meisje van 17 maanden praat/brabbelt best veel. Ze gaat nu ook echt woorden nazeggen. Ze zegt: mama, opa, oma, nijn, auto, Toet Toet, koe en boe, ijs, die, nee, ja, op etc maar op het cb zeiden ze met 14 maanden al dat ze voor liep qua taal.
Sinds twee weken loopt ze los. Vorige week in de tuin (gras) van het vakantiehuisje ging het echt ineens met grote sprongen vooruit. Al met al zou ik mij er niet druk om maken hoe lang en wanneer iets komt: ik liep zelf blijkbaar met een jaar. Alles is goed toch?