9 Reacties
5 dagen geleden
Ah wat zou dat jammer zijn als je je kindje nu al de waarheid gaat vertellen over sinterklaas 😱🙈 zie het niet als liegen, maar iets wat al zolang traditie is waar alle kinderen van genieten en in geloven. Zelfs wij als ouders vinden het super gezellig en een prachtige traditie! (Alleen wel jammer van de pieten als ik eerlijk mag zijn jongens, onze traditie met zwarte Piet blijft het mooist 😁) Als ze ouder zijn, zo rond 5-6 gaan er waarschijnlijk vragen komen, horen ze het 1 en ander op school en wij denken dat dan de tijd rijp gaat zijn om te zeggen dat papa en mama iets in het schoentje doen of de cadeautjes voor 5 december kopen. Onze kinderen hebben een zus van 15 en 13 (van mijn partner) en die vinden het ook prachtig dit met hun broertje en zusje te ervaren. Dus het is echt aan jezelf, maar wat gebeurt er als je kindje straks naar school gaat en iedereen daar (kinderen) gelooft in sinterklaas en je zoon zegt: nee hoor, die bestaat niet. Dat zou voor de andere kinderen ook echt niet leuk zijn en je eigen kindje voelt zich dan misschien ook echt niet fijn. Maar wat is de reden dat je het zo graag wil delen en zeggen dat het verzonnen is? Alleen om het gevoel dat je 'liegt' ? Liegen is namelijk een groot woord voor zo'n traditie 😉 was je zelf ook al zo jong dat je ouders het je vertelden? Ben benieuwd. En nogmaals, is natuurlijk helemaal aan jezelf. Maar ik laat mijn kinderen er heerlijk zolang mogelijk van genieten nu ze nog klein zijn! (2 jaar +8 maanden en 12+4)
5 dagen geleden
Ik vind het ook lastig met een dochter van 2. Het liefst ben ik eerlijk, maar op dit moment snapt ze toch het verschil nog niet tussen verhaal en werkelijkheid.
Ik denk dat ik zal vertellen dat we de verjaardag van sinterklaas vieren door het verhaal na te spelen. En dan nu en volgend jaar wss niet op meer detail ingaan tot er vanzelf vragen komen.
4 dagen geleden
Reactie op Lotte0212
Ah wat zou dat jammer zijn als je je kindje nu al de waarheid gaat vertelle ...
Preciesss dit. Heerlijk deze tijd. De magie van de fantasie van kinderen en hoe onschuldig die nog zijn🥰 de harde wereld mag nog wel even op zich laten wachten.. ik ken ook niemand die achteraf vond dat hun ouders hebben "gelogen".
4 dagen geleden
Reactie op jojo-chan
Ik vind het ook lastig met een dochter van 2. Het liefst ben ik eerlijk, ma ...
Zo sta ik er ook in. Ik had als kind behoorlijk last van de spanning rondom Sinterklaas en was not amused toen mijn ouders het me vertelde. Dus wil uitleggen dat het ooit echt was en dat we het nu elk jaar naspelen. En verder uiteraard gewoon cadeaus en schoen zetten. Maar dit jaar snapt ie er nog niet veel van dus hooguit volgend jaar, en het vrij beperkt houden qua info en hem zelf in laten vullen.
4 dagen geleden
Reactie op Chantix
Preciesss dit. Heerlijk deze tijd. De magie van de fantasie van kinderen en ...
Ik heb me echt diep verraden gevoeld toen m'n ouders uiteindelijk vertelden dat het nep was (dat moesten ze omdat we dat jaar op school surprises gingen maken). Ik voelde me ook alsof ik mezelf niet kon vertrouwen. Had echt altijd pietenveren over het dak zien gaan, als alles nep was betekende dat dus dat ik gek in mn hoofd was... Geen leuke gevoelens op die leeftijd.
3 dagen geleden
Ik zie het zelf niet echt als liegen maar gewoon meegaan in zijn mooie pure fantasie. Als mijn zoontje aan het spelen is met zijn auto en als hij dan zegt dat het een magische auto is en kan vliegen ga ik er dan ook in mee. Waarom niet met sinterklaas. Zal het zelf juist heel jammer vinden als hij de enige is die er niet erin gelooft en zijn vriendjes dan wel. En ik vind het stiekem zelf ook weer echt super leuk de feestdagen. Het heeft toch iets magische nu ineens voor mijn gevoel omdat mijn zoontje er zo in gelooft.
Maar dat is dan hoe ik erover denk natuurlijk
3 dagen geleden
https://www.delief-hebbers.nl/product/toen-de-sint-sinterklaas-werd-het-luisterboek/?fbclid=PAY2xjawGp9XtleHRuA2FlbQIxMAABps8-e1J1jlWbRI7hpimaCFesm94RKjCp9QD4GU8WJBz34YKpjTfb3lVU1g_aem_kP6Chv7RphDACPO_jhtQMA
Ik zag dit luisterboek vandaag voorbij komen met veel positieve reacties. Heb het zelf nog niet aangeschaft, maar twijfel ook een beetje hoe we het zullen gaan aanpakken.
2 dagen geleden
Reactie op Lotte0212
Ah wat zou dat jammer zijn als je je kindje nu al de waarheid gaat vertelle ...
Zwarte piet? Heb je je ooit verdiept in de geschiedenis. Echt schandalig bah.