19 Reacties
één maand geleden
Ah wat zou dat jammer zijn als je je kindje nu al de waarheid gaat vertellen over sinterklaas 😱🙈 zie het niet als liegen, maar iets wat al zolang traditie is waar alle kinderen van genieten en in geloven. Zelfs wij als ouders vinden het super gezellig en een prachtige traditie! (Alleen wel jammer van de pieten als ik eerlijk mag zijn jongens, onze traditie met zwarte Piet blijft het mooist 😁) Als ze ouder zijn, zo rond 5-6 gaan er waarschijnlijk vragen komen, horen ze het 1 en ander op school en wij denken dat dan de tijd rijp gaat zijn om te zeggen dat papa en mama iets in het schoentje doen of de cadeautjes voor 5 december kopen. Onze kinderen hebben een zus van 15 en 13 (van mijn partner) en die vinden het ook prachtig dit met hun broertje en zusje te ervaren. Dus het is echt aan jezelf, maar wat gebeurt er als je kindje straks naar school gaat en iedereen daar (kinderen) gelooft in sinterklaas en je zoon zegt: nee hoor, die bestaat niet. Dat zou voor de andere kinderen ook echt niet leuk zijn en je eigen kindje voelt zich dan misschien ook echt niet fijn. Maar wat is de reden dat je het zo graag wil delen en zeggen dat het verzonnen is? Alleen om het gevoel dat je 'liegt' ? Liegen is namelijk een groot woord voor zo'n traditie 😉 was je zelf ook al zo jong dat je ouders het je vertelden? Ben benieuwd. En nogmaals, is natuurlijk helemaal aan jezelf. Maar ik laat mijn kinderen er heerlijk zolang mogelijk van genieten nu ze nog klein zijn! (2 jaar +8 maanden en 12+4)
één maand geleden
Ik vind het ook lastig met een dochter van 2. Het liefst ben ik eerlijk, maar op dit moment snapt ze toch het verschil nog niet tussen verhaal en werkelijkheid.
Ik denk dat ik zal vertellen dat we de verjaardag van sinterklaas vieren door het verhaal na te spelen. En dan nu en volgend jaar wss niet op meer detail ingaan tot er vanzelf vragen komen.
één maand geleden
Reactie op Lotte0212
Ah wat zou dat jammer zijn als je je kindje nu al de waarheid gaat vertelle ...
Preciesss dit. Heerlijk deze tijd. De magie van de fantasie van kinderen en hoe onschuldig die nog zijn🥰 de harde wereld mag nog wel even op zich laten wachten.. ik ken ook niemand die achteraf vond dat hun ouders hebben "gelogen".
één maand geleden
Reactie op jojo-chan
Ik vind het ook lastig met een dochter van 2. Het liefst ben ik eerlijk, ma ...
Zo sta ik er ook in. Ik had als kind behoorlijk last van de spanning rondom Sinterklaas en was not amused toen mijn ouders het me vertelde. Dus wil uitleggen dat het ooit echt was en dat we het nu elk jaar naspelen. En verder uiteraard gewoon cadeaus en schoen zetten. Maar dit jaar snapt ie er nog niet veel van dus hooguit volgend jaar, en het vrij beperkt houden qua info en hem zelf in laten vullen.
één maand geleden
Reactie op Chantix
Preciesss dit. Heerlijk deze tijd. De magie van de fantasie van kinderen en ...
Ik heb me echt diep verraden gevoeld toen m'n ouders uiteindelijk vertelden dat het nep was (dat moesten ze omdat we dat jaar op school surprises gingen maken). Ik voelde me ook alsof ik mezelf niet kon vertrouwen. Had echt altijd pietenveren over het dak zien gaan, als alles nep was betekende dat dus dat ik gek in mn hoofd was... Geen leuke gevoelens op die leeftijd.
één maand geleden
Ik zie het zelf niet echt als liegen maar gewoon meegaan in zijn mooie pure fantasie. Als mijn zoontje aan het spelen is met zijn auto en als hij dan zegt dat het een magische auto is en kan vliegen ga ik er dan ook in mee. Waarom niet met sinterklaas. Zal het zelf juist heel jammer vinden als hij de enige is die er niet erin gelooft en zijn vriendjes dan wel. En ik vind het stiekem zelf ook weer echt super leuk de feestdagen. Het heeft toch iets magische nu ineens voor mijn gevoel omdat mijn zoontje er zo in gelooft.
Maar dat is dan hoe ik erover denk natuurlijk
één maand geleden
https://www.delief-hebbers.nl/product/toen-de-sint-sinterklaas-werd-het-luisterboek/?fbclid=PAY2xjawGp9XtleHRuA2FlbQIxMAABps8-e1J1jlWbRI7hpimaCFesm94RKjCp9QD4GU8WJBz34YKpjTfb3lVU1g_aem_kP6Chv7RphDACPO_jhtQMA
Ik zag dit luisterboek vandaag voorbij komen met veel positieve reacties. Heb het zelf nog niet aangeschaft, maar twijfel ook een beetje hoe we het zullen gaan aanpakken.
één maand geleden
Reactie op Lotte0212
Ah wat zou dat jammer zijn als je je kindje nu al de waarheid gaat vertelle ...
Zwarte piet? Heb je je ooit verdiept in de geschiedenis. Echt schandalig bah.
één maand geleden
En zo gaan kinder tradities kapot. Zo jammer dat geteutel de laatste jaren over dat het liegen is. De wereld wordt veel te betuttelend als je het mij vraagt. Het is in mijn ogen niet liegen maar een fantasie. Het is toch heerlijk dat Kinderen in een fantasie wereld zitten? Kabouters bestaan ook niet denk de kinderen ook van wel.
Als je het op jonge leeftijd gaat vertellen snappen ze ook niet dat ze dat voor zich moeten houden voor kinderen die wel geloven.
Ik vind het een heerlijke tijd, altijd die blije gezichtjes van kinderen. Ze moeten al zo veel zo jong tegenwoordig.
Een eng feest zoals Halloween enzo wordt wel omarmd tegenwoordig. Dat vind ik pas bizar voor kinderen.
Ieder zijn ding natuurlijk maar vind het zo jammer dat kinder tradities kapot gaan door de rare wereld van tegenwoordig.🙄
één maand geleden
Reactie op Petraa87
En zo gaan kinder tradities kapot. Zo jammer dat geteutel de laatste jaren ...
Je kan toch gewoon uitleggen dat het een traditie is? En dat het vroeger wel echt was en we het nu naspelen?
Wat ik vooral raar vind is dat we van onze kunsten verwachten dat ze niet liegen en eerlijk zijn. Vervolgens doen we het zelf wel. Wees gewoon eerlijk, ook dan kun je een traditie in stand houden. Heeft niks te maken met betuttelen.
Oh en om je Halloween opmerking even te takelen, daar doen wij absoluut niet aan mee. We vieren het leven en niet de dood.
één maand geleden
Reactie op maria94
Je kan toch gewoon uitleggen dat het een traditie is? En dat het vroeger we ...
Dat is wat ieder voorzich wil, ik vraag me alleen af in hoeverre een jong kind dat überhaupt snapt als je het zo uitlegt.
Zoals ik al zei ik zie het niet als liegen, ik zie het als een fantasie voor de kinderen.
Fanasie wereld is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen.
Tuurlijk willen we onze kinderen zo eerlijk mogelijk opvoeden maar ze moeten ook leren dat de wereld alles behalve eerlijk is tegenwoordig.
Alsof wij als volwassenen altijd over alles 200% eerlijk zijn? Nee iedereen doet wel eens een leugentje om bestwil. Degene die zeggen dat niet te doen liegen daar dan al over.
Nee jij toevallig niet maar tientallen mensen die tegen sinterklaas zijn staan wel met hun kinderen vooraan met Halloween met zombies en enge clowns.
één maand geleden
Reactie op kleinekippenbout
Zwarte piet? Heb je je ooit verdiept in de geschiedenis. Echt schandalig b ...
En jou ouders hebben geen sinterklaas met jou gevierd dat je jong was en toen de zwarte pieten er nog waren? Vond je het toen ook al zo schandalig en heb je je ouders gezegd dat ze de voorgeschiedenis hadden moeten lezen? Moet je horen, ieder viert het op zijn manier, en die van ons was vroeger met zwarte Piet. Wij genoten hier enorm van zonder te discrimineren. En daarnaast wil ik niet lullig doen, maar zijn er (zo netjes als ik het kan verwoorden) ook mensen met een donkere huidskleur die deze traditie met zwarte Piet ook graag hadden voort gezet voordat het zo drastisch aangepakt werd dat het discriminerend was. Ook puur omdat die vonden dat het traditie was/is. Is maar net hoe je er mee opgegroeid bent denk ik dan. 🤷🏻♀️ en ik schaam me er niet voor om te zeggen dat ik dat in de traditie mis zonder mensen met een donkere huidskleur daarin te discrimineren 💪
één maand geleden
Reactie op Petraa87
En zo gaan kinder tradities kapot. Zo jammer dat geteutel de laatste jaren ...
Mooi verwoord
17 dagen geleden
Wij vieren het zelf wel op de “normale” manier, maar mijn collega heeft, vind ik, ook een mooie manier verteld aan haar kinderen. Zij vertelt aan haar kids dat Sinterklaas iemand van vroeger is die cadeautjes geeft aan anderen en dat we dat nu nog vieren, maar dat het verhaal nagespeeld wordt.
Dit zorgt bij haar kinderen voor veel meer rust en ze vinden het verhaal net zo leuk.
Doen waar jij je goed bij voelt!
12 dagen geleden
Reactie op Babyvanleeuwen
Wij vieren het zelf wel op de “normale” manier, maar mijn collega heeft, vi ...
Zo doen wij het ook! En ik vind het heerlijk :)
De jongste snapt het nog niet echt, maar de oudste van 5 weet dat Sinterklaas vroeger bestond en omdat het zo'n mooi/leuk feest is we dit ieder jaar met elkaar spelen. In de zomerperiode als het ter sprake komt benadruk ik het spel wat meer. In de weken voor Sinterklaas wat minder. Ze weet dat het gespeeld is, maar dat maakt het niet minder echt. Als ik een mijter op zet ben ik Sinterklaas. Net zo als ik een prinsessenkroon op zet ik een prinses ben op dat moment. De woorden echt en nep zijn hier nog nooit gevallen in deze context: Sinterklaas is Sinterklaas (of het nou gespeeld is of niet). Het is dus ook helemaal geen issue en geen enkele reden om te gaan vertellen aan leeftijdsgenoten dat het "nep" is.
De magie maakt het overigens niets minder. Schoentjes zetten is super leuk en natuurlijk krijgt het paard een wortel en Sint en Piet een tekening, ookal weet ze van binnen dat wij het gewoon doen, dat maakt op dat moment niets uit. Wat maakt een kind het nou uit van wie het lekkers en cadeautjes krijgt?!
Extra fijn vind ik het dat het niet erg is als ze per ongeluk wat zien wat niet de bedoeling is en de oudste zelfs heeft geholpen met inpakken van fopcadeautjes: wat een voorpret en wat een lol op pakjesavond. Als de spanning even te hoog wordt kan ik nog een keer aangeven dat we het spelen en kunnen we het er over hebben. Dan zakt de spanning en gaan we lekker door met ons spel.
Ik vond het ook wel echt een moeilijke keuze of ik dit wel op deze manier wilde doen en of het goed zou uitpakken, maar ik ben er erg tevreden over.