16 Reacties
VRIEND
4 jaar geleden
Oooh dit had ik vorige week 😩 had ‘s nachts echt het gevoel alsof ik stikte. (Geen Corona). Ik ben veel aan het stomen geweest. Zoutwater spoeling. En een ui naast bed. Deed mijn moeder ook altijd 🤣🤣 moet zeggen dat het toen wel vrij snel voorbij was.
Ook mag je een bepaalde neusspray met zoutoplossing gebruiken 😃 wel goed lezen voordat je m koopt.
Beterschap 🍀🤗
4 jaar geleden
Hier ook al een week ziek . Slijm ophoesten, snot, ... NaCl neusspray, salie snoepjes, en paracetamol voor mijn hoofdpijn maar voor de rest mag je niets nemen .... mag je eigenlijk vaporub smeren ? Iemand die dit weet ?
4 jaar geleden
Voor het slapen Dampo onder je voeten smeren, sokken aandoen en gaan slapen. Echt een wondermiddel
4 jaar geleden
Reactie op Mistral1987
Hier ook al een week ziek . Slijm ophoesten, snot, ... NaCl neusspray, sali ...
Ik ben nu 2 dagen snotverkouden. Laten testen en gelukkig negatief! Ik zweer bij Vicks VapoRub Zalf voor inhalatiedamp. Ik heb eerst ook even uitgezocht of ik dit wel mocht gebruiken nu ik zwanger ben (anders had ik het ook al in huis maar je weet maar nooit) en zie foto bijsluiter: het mag volgens voorschrift 😉 dus als je het niet overdreven gebruikt is er niet veel aan de hand. Ik slaap er in ieder geval beter door en overdag ook wat minder last en meer lucht. ☺ hoop dat je er wat aan hebt!

4 jaar geleden
Het enige wat bij mijn verstopte neus werkt is xylometazoline. Weet dat de meningen daarover verdeeld zijn, maar mijn verloskundige heeft me gezegd dat ik dat best 5 dagen achter elkaar mag gebruiken. Ik doe het dan 1x per dag, alleen voor het slapen, want dat lijkt me beter dan de hele nacht wakker liggen!
4 jaar geleden
Reactie op Lotte0212
Ik ben nu 2 dagen snotverkouden. Laten testen en gelukkig negatief! Ik zwee ...

Bedankt !!!! 😊
4 jaar geleden
Ik moet zu nu en dan (nu 19+6) nog wel eens overgeven en plas daarbij ook zo nu en dan in mijn broek. 😂😂😆
Dat je geen normale neusspray mag gebruiken met Xylometazoline was mij ook niet bekend, ik ben al jarenlang een neusspray verslaafde.. 😅 verkouden of niet.. maar ik gebruik het ‘maar’ 3-4x per dag.. dus ben geen extreme verslaafde.. Ik heb mijn huisarts er naar gevraagd, hij zei dat neusspray eigenlijk alleen lokaal gebruikt wordt, en dus niet in de bloedbaan van het kind komt, en me er geen zorgen over hoefde te maken.
Ik maak altijd als ik merk dat ik verkouden word, een thee met een uitgeperste citroen en doe er zakje gemberthee bij. Dus als ik al voel dat er een keelpijn begint aan te komen, dan neem ik ook mijn rust en meestal gaat het dan de volgende dag alweer beter. Heb tot nu toe daardoor nog elke keer een verkoudheid kunnen voorkomen.
Als ik dan al begin te snotteren ga ik stomen met kamille of een zoutoplossing. Voor de rest gewoon lekker veel slapen, veel water/thee drinken en de verkoudheid lekker weg eten op de bank met bijvoorbeeld krakelingen en koekjes 🤪😀💪🏻
Ik drink nu trouwens sowieso veel thee met doornbes, cranberry en gember. Hoop daardoor ook goed door de winter heen te komen. En draag ook een hoofdband. 😅
Heel veel beterschap, hoop dat je er snel vanaf bent!!
4 jaar geleden
Ik zit er momenteel ook mee. Mijn neus zit zodanig verstropt dat het fysiologisch water uit de spray gewoon onmiddellijk terug uit mijn neus loopt. Dampen ook al geprobeerd en helpt ook niks. Thee drinken en water ook niet. Ik kan echt niet slapen met mijn mond open. Ik voel me echt benauwd en een gigantisch wrak.
4 jaar geleden
Reactie op mbrouwer08
Het enige wat bij mijn verstopte neus werkt is xylometazoline. Weet dat de ...
Mijn huisarts en verloskundige raden dit ten zeerste af… Wat handig die verschillende meningen
4 jaar geleden
Reactie op Brabantse1812
Mijn huisarts en verloskundige raden dit ten zeerste af… Wat handig die ver ...
De meningen over het gebruik van neussprays verschillen inderdaad nogal onder zorgverleners. Uit voorzichtigheid wordt er ook heel veel afgeraden tijdens de zwangerschap. Het Lareb bundelt gegevens over medicatie gebruik tijdens de zwangerschap, zorgverleners gebruiken deze informatie om adviezen te geven. Je kan daar zelf ook op kijken. Bij xylomethazoline neusspray staat bijvoorbeeld dat gebruik waarschijnlijk veilig is tijdens de zwangerschap:
https://www.lareb.nl/mvm-kennis-pagina?id=170&pagina=1&zoekterm=xylometazoline&isSinglePageResult=true&zwangerschap=true&borstvoeding=false&naam=Decongestiva%20bij%20neusaandoeningen%20tijdens%20de%20zwangerschap
4 jaar geleden
Mijn apotheker zei twee weken geleden dat neussprays door de band genomen alleen lokaal behandelen en dus zelden tot bij de baby geraken als je ze normaal inneemt. Hij sprak de zin 'je moet al bijna het flesje opendoen en opdrinken om gevaarlijk te zijn voor de baby'.
Ik had dat nog nooit gehoord en heb toch netjes het advies van de artsen gevolgd, maar vond het toch een opvallende uitspraak.